"Zapomniana transkrypcja" Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
"Zapomniana transkrypcja"
Tomasz Januchta, fot. archiwum artysty

Kontrabasista FN, Tomasz Januchta nagrywa transkrypcje suit wiolonczelowych J.S. Bacha autorstwa Tadeusza Pelczara.

Tomasz Januchta, muzyk Orkiestry Filharmonii Narodowej otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację nagrań pięciu suit wiolonczelowych J.S Bacha w opracowaniu na kontrabas Tadeusza Pelczara.

Projekt Tomasza Januchty zatytułowany jest "Zapomniana transkrypcja - opracowanie Tadeusza Pelczara Suit wiolonczelowych J.S. Bacha na kontrabas”. Partnerami przedsięwzięcia są Filharmonia Narodowa, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

Nagrania będą publikowane w intrenecie na profilu Artysty w serwisach YouTube oraz Facebook, gdzie można też przeczytać więcej o inspiracji i procesie realizacji tego wyjątkowego projektu – Tomasz Januchta planuje stworzyć stronę internetową poświęconą sylwetce i dorobkowi Tadeusza Pelczara, swego czasu koncertmistrza grupy kontrabasów Filharmonii Narodowej.

Wydane przez PWM w latach 70. XX wieku transkrypcje suit wiolonczelowych J.S. Bacha w opracowaniu Tadeusza Pelczara na kontrabas to dzieło unikatowe, wykazujące się nowatorskim podejściem do muzyki Bacha i wykorzystujące mistrzowsko wiedzę o współczesnym kontrabasie. Niestety jest to publikacja zapomniana, o czym świadczy niewielka ilość informacji o nim oraz szczątkowa liczba wykonań w internecie.

Tak o projekcie pisze jego autor, Tomasz Januchta:

„Wymyśliłem, a teraz realizuję projekt, który pozwoli mi zamknąć w symbolicznej klamrze miłość towarzyszącą od ponad 20 lat - suity wiolonczelowe J.S. Bacha w transkrypcji na kontrabas.

Mało kto wie, że w Polsce w latach siedemdziesiątych XX wieku powstał unikatowy w skali światowej zbiór transkrypcji suit wiolonczelowych J.S. Bacha na kontrabas. Przez wiele lat opracowywał je Tadeusz Pelczar - pierwszy kontrabasista mojej Filharmonii Narodowej i wieloletni profesor Akademii Muzycznej w Warszawie. Zostały wydane w 1971 roku przez i dwukrotnie wznawiane. Materiał ten, mimo że wciąż jest wykonywany przez uczniów szkół wyższych w Polsce, nie doczekał się kompleksowych nagrań i szerszej popularyzacji w świecie. W internecie znajdują się szczątkowe nagrania niniejszego opracowania, a wiedza o Tadeuszu Pelczarze i jego spuściźnie praktycznie nie istnieje. Dzięki stypendium MKiDN zamierzam to zmienić."

 

Oto pierwsza suita nagrana przez Tomasza Januchtę w ramach jego projektu: