i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert oratoryjny

Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej
Michałowski / soliści

pt. 22.02, godz. 19:30
sob., 23.02, godz. 18:00

Więcej...

Konkurs na koncepcję graficzną

FN ogłasza konkurs na opracowanie koncepcji graficznej materiałów promocyjno-reklamowych.
Więcej...

Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Kaspszyk / Baeva

sob., 2.03, godz. 18:00
niedz. 3.03, godz. 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej

16 marca, 18:00

Więcej...
przejdź do listy

Trzymając się słownikowej definicji: transkrypcja (po łacinie „transcriptio” oznacza przepisywanie) stanowi opracowanie utworu na inny instrument, bądź zespół instrumentów niż przewidziane to było
w oryginale. Praktyka tak pradawna, jak i dzieje samej muzyki, historia oryginalnych dzieł. Nie trudno dociec dlaczego – utwory opracowywano, by móc je wykonać w warunkach dyktowanych przez okoliczności lub dostępność instrumentów, a nawet możliwości wykonawców. Muzycznych aranżacji podejmowali się sami twórcy, albo wybitni wykonawcy. Antonín Dvořák opracował na orkiestrę zarówno swoje własne Tańce słowiańskie, jak i zajął się Tańcami węgierskimi Johannesa Brahmsa. Zresztą obydwa cykle tych bardzo popularnych dzieł powstały w oryginale na fortepiany. Wielki dyrygent Leopold Stokowski w trakcie swojej artystycznej kariery dokonał transkrypcji prawie czterdziestu różnych utworów Jana Sebastiana Bacha. Było to z jednej strony świadectwo czci, jaką otaczał jego twórczość, z drugiej – chęć wykonywania i prezentowania jego utworów publiczności, która przychodziła na koncerty symfoniczne. Można dziś wyobrazić sobie transkrypcję każdego dzieła – inna kwestia, czy wychodzi ona oryginałowi na dobre. Ale to kwestia gustu i smaku.

Koncerty
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Projekt 3: Tak samo, a jednak inaczej - Nieduże zamienione na małe
Wolfgang Amadeus Mozart - Trio Es-dur na klarnet, altówkę i fortepian KV 498 Przerwa [15'] Wolfgang Amadeus Mozart - Serenada B-dur KV 361a Gran partita - transkrypcja na klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian Johanna Gottlieba Schwencke
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Projekt 3: Tak samo, a jednak inaczejInspiracje-transformacje
Johann Sebastian Bach / Anton Webern - Ricercar a 6 z Musikalisches Opfer BWV 1079 Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Chorał Komm, süsser Tod BWV 478 Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Mała Fuga g-moll BWV 578 Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Passacaglia i fuga c-moll BWV 582 [13'] Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Aria z III Suity orkiestrowej D-dur BWV 1068 [6'] Przerwa [20'] Johannes Brahms - Tańce węgierskie nr 1-5, 17-21 Antonín Dvořák - Tańce słowiańskie op. 46 nr 1-4
Pokaż minione koncerty
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign