i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Armida Haydna

Kammerorchester Basel
René Jacobs
soliści

pon., 19.02, 19:00

Więcej

Koncert symfoniczny

OFN / Wit / Lugansky
Rachmaninow

pt., 23.02, 19:30
sob., 24.02, 18:00

Więcej

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 4: Prawda źródeł i prawda stylizacji

koncerty 11 i 15 marca

Więcej

Transmisje online w sezonie 2017/2018

Harmonogram transmisji

Najbliższy koncert
7 kwietnia 2018

Więcej
przejdź do listy

Kompozytorzy klasyczno-romantyczni uważali obsadę tria – fortepian, skrzypce i wiolonczelę – za „małą orkiestrę” pozwalającą oszczędnymi środkami (i w bardziej intymnym, komnatowym kontakcie ze słuchaczem) wyrazić szczególne bogactwo muzycznych treści. Jednak wczesne tria były w zasadzie sonatami fortepianowymi z akompaniamentem skrzypiec i wiolonczeli, których rola ograniczała się niemal tylko do dublowania skrajnych linii melodycznych fortepianu. W dojrzałych dziełach klasyków wiedeńskich dokonuje się ewolucja takiego postrzegania tria ku coraz pełniejszej emancypacji każdego z instrumentów, traktowanych ostatecznie jako równoprawni partnerzy.

Takie właśnie mistrzowskie tria wypełnią program koncertu, demonstrując zarazem przemiany techniki i ekspresji – od pogłębionego wyrazowo tria młodego Beethovena z 1793 (burzliwa tonacja c-moll), poprzez nieco młodszy, ale zarazem bardziej retrospektywny, pogodny i beztroski utwór Haydna z 1797, po dojrzałe trio Beethovena komponowane w tym samym czasie, co VI Symfonia, latem 1808. Swój przydomek Duch zawdzięcza tajemniczym i dramatycznym epizodom w drugiej części – być może są one echem zarzuconej pracy nad muzyką do szekspirowskiego Makbeta. Jednak to nie tylko ta część i związana z nią anegdota przesądzają o znaczeniu i popularności dzieła – jeszcze bardziej istotna jest tu doskonałość jego formy i faktury ukazująca wyżyny kompozytorskiego mistrzostwa, jakie Beethoven osiągnął w swej kameralistyce tego okresu. Wspomniany podtytuł, jak w większości podobnych przypadków nie pochodzi od kompozytora. Dotyczy to także jednego z emblematycznych dzieł Beethovena nazwanego przezeń Sonata quasi una fantasia. Utwór dedykowany pięknej arystokratce Giulietcie Guicciardi (jednej z domniemanych kandydatek na „nieśmiertelną ukochaną”) romantyczny poeta Ludwig Rellstab określił mianem Księżycowej, z pewnością wbrew intencjom autora; ów jednak już nie żył, a nie całkiem szczęśliwy (część pierwsza to raczej elegia niż księżycowa impresja) tytuł przyjął się powszechnie. Znacznie ważniejszy jest tu autorski podtytuł quasi una fantasia, wskazujący nie nastrój, lecz nieco oryginalną formę, odbiegającą od dominującego modelu – nietypowo wolna cześć pierwsza to rodzaj „preludium”, które po epizodzie wdzięcznego Allegretta prowadzi do ogromnie wzburzonego, dramatycznego finału Presto agitato, „głównej” części sonaty.

Koncerty
Pokaż minione koncerty
Więcej Kup bilet Po prostu... Filharmonia!
Prawda źródeł i prawda stylizacji - Prawdziwe tango?
Maruja Pacheco Huergo - El adios Juan de Dios Filiberto - Quejas de bandoneón Astor Piazzolla - Prepárense Astor Piazzolla - Triunfal Marcos Larossa / José Canet - Los cosos de al ‘lao Virgilio Expósito - Naranjo en Flor Feliciano Latassa - Gran Hotel Victoria Edgardo Donato - Julián Ramiro Gallo - Don Alfredo Alejandro Junnissi - El estribo Alfredo Zitarrosa - El violin de Becho Emilio Balcarce - Si sos brujo Przerwa [15'] Lucas Kohan / Wilson Saliwonczyk - La milonga Osvaldo Pedro Pugliese - Malandraca Homero Manzi / Sebastián Piana - Viejo ciego Aníbal Troilo - La última curda Astor Piazzolla - Milonga del Angel Astor Piazzolla - Tanguisimo Sebastián Piana - Caseron de tejas Carlos Gardel / Alfredo Le Pera - Sus ojos se cerraron Osvaldo Ruggiero - Catuzo Emilio Balcarce / Ítalo Curio - Cuando caigan las hojas Osvaldo Pedro Pugliese - Negracha
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign