i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Narodowa dla Niepodległej

Koncerty z okazji 100. rocznicy odzyskania Niepodległości

6, 7, 9/10 listopada 2018

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej
8 grudnia, godz. 18:00

Więcej...
przejdź do listy

Projekt 2: Gdy mniej znaczy więcej – kameralistyka przełomu XIX i XX wieku

 
Już w samej nazwie tego potężnego nurtu twórczości muzycznej zawarte są najważniejsze jego cechy. Muzyka kameralna w swym podstawowym założeniu była przeznaczona do przestrzeni niewielkiej, zapewniającej bezpieczeństwo intymności. Nawet jeśli utworów kameralnych, czyli tworzonych na niewielkie składy, samemu się nie wykonywało (choć to zdecydowanie najlepszy sposób obcowania z muzyką da camera), to jednak uczestniczyło się w czymś zdecydowanie niepowtarzalnym, może nawet dość elitarnym. Ale mniej więcej w czasie, kiedy cywilizacja zaczęła na szeroką skalę korzystać z technologii, kiedy w Europie zatriumfowała epoka maszyny parowej, nastał czas węgla i stali – także i muzyka kameralna zaczęła potężnieć, rosnąć, pęcznieć i przede wszystkim „wychodzić” do szerszego audytorium. Śladów takich tęsknych spojrzeń kameralistyki kierowanych w stronę symfonicznych gigantów można szukać na wiele sposobów: w rozbudowywaniu składów, powiększaniu rozmiarów utworów, większym rozmachu brzmieniowym. Ciekawe, że odwrót tego trendu nastąpił po roku 1918, po zakończeniu Wielkiej Wojny. Czyżby ludzkość zrozumiała, że gigantomania w żadnym wydaniu nie popłaca? Trudno stwierdzić…
 
 
Środa, 6 grudnia 2017 roku
Sala Kameralna, godz. 19.00 (40’+ 35’)
Tajemnice końca epoki
Sekstet smyczkowy:
Anna Maria STAŚKIEWICZ skrzypce
Maria SŁAWEK skrzypce
Katarzyna BUDNIK-GAŁĄZKA altówka
Artur ROZMYSŁOWICZ altówka
Rafał KWIATKOWSKI wiolonczela
Marcin ZDUNIK wiolonczela
Program:
Johannes Brahms – Sekstet smyczkowy G-dur op. 36
Arnold Schönberg – Verklärte Nacht op. 4
 
Dystans 34 lat dzieli daty narodzin Sekstetu G-dur op. 36 Johannesa Brahmsa (1865) i Verklärte Nacht op. 4 Arnolda Schönberga (1899). Ale nie tyle czas decyduje w tym przypadku o dość fundamentalnej różnicy estetycznej dwóch dzieł, wykorzystujących identyczną obsadę instrumentalną. Różnią się ukształtowaniem formalnym – Brahms wykorzystał „klasyczny” schemat czterech oddzielnych części, Schönberg zmieścił muzyczną treść w jednym, rozbudowanym za to ogniwie. Różnica jest więc taka, jak między cykliczną symfonią, a swobodnym formalnie poematem symfonicznym. I może właśnie taka paralela do tych kameralnych utworów byłaby najtrafniejsza. II Sekstet smyczkowy op. 36 Brahmsa – jak większość jego dorobku – nie odwołuje się do pozamuzycznej treści. Verklärte Nacht op. 4 Schönberga przeciwnie, jest opowieścią wyrosłą z inspiracji wierszem niemieckiego symbolisty Richarda Dehmela z tomiku Kobieta i świat. Przyszły twórca dodekafonii w niezwykłej, kipiącej od zmysłowości muzyce oddaje treść smutnej historii o miłości, zdradzie i przebaczeniu. U Brahmsa dźwięki nie niosą ze sobą niczego innego, opowiadają „wyłącznie własną historię”. W tym miejscu można by postawić kropkę i zakończyć próbę poszukiwań wspólnego mianownika, gdyby nie jedno „ale”, które spostrzeżenia te trochę nicuje. W 1864 roku, podczas pracy nad Sekstetem Brahms napisał w liście do znajomego bardzo frapujące słowa: „Zatem uwolniłem się od swojej ostatniej miłości”. Dociekliwi analitycy wytropili natomiast w kulminacji pierwszej części wyraźną aluzję do imienia pewnej kobiety – Agaty von Siebold. Ona była wówczas przyczyną nieszczęśliwych westchnień kompozytora. Dał im wyraz nie tylko w listach, ale też w muzyce. W sztuce na szczęście nie ma jednoznaczności.
 
 
Czwartek, 7 grudnia 2017 roku
Sala Kameralna, godz. 19.00 (50’+40’)
Tajemnice nowej epoki
MECCORE STRING QUARTET:
Jarosław NADRZYCKI skrzypce
Wojciech KOPROWSKI skrzypce
Michał BRYŁA altówka
Karol MARIANOWSKI wiolonczela
Program:
Claude Debussy – Kwartet smyczkowy g-moll op. 10
Karol Szymanowski – Kwartet smyczkowy C-dur op. 37
Edvard Grieg – Kwartet smyczkowy g-moll op. 27
 
Akurat ci trzej kompozytorzy twórczość kameralną zaniedbywali, jednak ich kwartety smyczkowe są niepowtarzalne i bardzo ciekawe. W 1877 roku Edvardowi Griegowi przyświecała myśl o stworzeniu utworu, który „ma być pełen rozmachu i polotu, a nade wszystko wykorzystywać możliwości brzmieniowe, jakie dają użyte w nim instrumenty”. Czy to się udało? Kalejdoskopowo zmieniających się obrazów nie brakuje, ale krytycy w Lipsku na Kwartecie op. 27 nie pozostawili suchej nitki. Kilkanaście lat później Debussy fakturę swego Kwartetu g-moll potrafił spleść z kapryśnych linii i ostro kontrastujących dynamicznie epizodów. W lipcu 1917 roku Paweł Kochański pisał do swojego przyjaciela, Karola Szymanowskiego: „pamiętasz, jak nie lubiłeś kwartetów, mówiłeś, że to nie zadawala Ciebie, że za mało brzmienia”. Entuzjastyczne słowa komentowały wieść, że w Tymoszówce powstaje pierwszy z dwóch kwartetów autora Mitów. Ciekawy to przypadek dzieła, które nigdy nie zyskało ostatecznych, pierwotnie planowanych kształtów (Szymanowski zamierzał zwieńczyć utwór finałową fugą), a jednocześnie i tak należy do najciekawszych w polskiej muzyce kameralnej. Odznacza się bowiem niezwykłym potraktowaniem harmoniki i tonalności. W finale Szymanowski zdecydował się na konsekwentne wykorzystanie politonalności, zamanifestowanej odrębnymi znakami przykluczowymi dla poszczególnych instrumentów. Gdy dekadę później tworzył II Kwartet, w liście do Pawła Kochańskiego i jego żony Zofii zaznaczył: „nie mam pojęcia, czy on coś wart! (Myślę tylko, że będzie b. dobrze brzmiał.) Mam wrażenie, że pod względem stylu smyczkowego to jest dość interesujące”. I bardzo różne od I Kwartetu – wówczas Szymanowskiego fascynował muzyczny fenomen góralszczyzny.
 
 
BILETY:
15 zł (młodzież do 26 roku życia – wstęp po okazaniu ważnej legitymacji), 30 zł (bilet normalny)
Koncerty
Więcej... Po prostu... Filharmonia! | 2. „1”
„1” - Gdzie diabeł nie może tam… flecistę pośle - część I
Jacob van Eyck - Bravade Jacob van Eyck - Engels Nachtegaeltje Jacob van Eyck - Pavane Lachrymae Jacob van Eyck - Courant 1 Johann Sebastian Bach - Allemande, Bourrée anglaise z Partity a-moll na flet solo BWV 1013 Georg Philipp Telemann - Fantazja A-dur Georg Philipp Telemann - Fantazja h-moll Anonim - Budro – taniec irlandzki (późny XVII w.) Szwedzka muzyka ludowa – wybór Anonim - Principio di virtu (ok. 1350) ...
Pełna lista utworów
Więcej... Po prostu... Filharmonia! | 2. „1”
„1” - Cymbały… to brzmi dumnie
Anonim - Parthia ze zbioru utworów na salterio Marii Constantiny Voglerin (pierwsze wykonanie, Niemcy XVIII w.) Fredrik Schwenk - Aina yön saapuessa Vicente Adán - Divertimiento segundo Komalé Akakpo - Prolog i wariacje na temat Vem kan segla Georg Philipp Telemann - Fantazja D-dur nr 4 na skrzypce solo Jörg Lanzinger - 12:0 Anonim - Folías de España (Hiszpania, XVIII w.) Dorothea Hofmann - Pavane, Galliarde Irish Suite:
Star Of The County Down
Paddy's Resource
Planxty Irwin
Drowsy Maggie
Więcej... Po prostu... Filharmonia! | 2. „1”
„1” - Gdzie diabeł nie może tam… flecistę pośle - część II
Joachim Andersen - Etiuda op. 21 nr 6 Niccolò Paganini - 24 Kaprysy op. 1 na skrzypce solo (w transkrypcji na flet)
Kaprys nr 1 E-dur L’Arpeggio: Andante
Kaprys nr 2 h-moll: Moderato
Joachim Andersen - Etiuda op. 41 nr 3 Niccolò Paganini - Kaprys nr 5 a-moll: Prelude-Agitato-Finale Niccolò Paganini - Kaprys nr 7 a-moll: Posato Joachim Andersen - Etiuda op. 15 nr 11 Niccolò Paganini - Kaprys nr 10 g-moll: Vivace Niccolò Paganini - Kaprys nr 11 C-dur: Andante-Presto-Andante-Primo tempo Joachim Andersen - Etiuda op. 21 nr 13 Pastorale Niccolò Paganini - Kaprys nr 12 As-dur: Allegro ...
Pełna lista utworów
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Dziwne kombinacje - Żywioły okiełznane
Marthe Perl -

Preludium Ziemia

Francis Poulenc -

Andante

Michel Farinel -

Faronell‘s Division upon a Ground

Marin Marais - Tombeau pour Mr Meliton Marthe Perl - Preludium Powietrze Marin Marais -

Bourrasque

Marin Marais -

Le Jeu du Volant

Thomas Ford -

Change of Ayre

Thomas Ford -

Baggepipes

Thomas Ford -

Wild Goose Chase

Marthe Perl -

Preludium Woda

Tobias Hume -

Captain Humes Lamentations

Richard Sumarte -

Lachrimae

John Dowland -

Galliard to Lachrimae (oprac. Marthe Perl)

Marthe Perl -

Preludium Ogień

Anonim -

Irlandzka melodia ludowa Flag of Fire (oprac. Hille Perl)

Anonim -

Irlandzka melodia ludowa Fire in the Mountain (oprac. Hille Perl)

Anonim -

Irlandzka melodia ludowa Hag by the Fire (oprac. Hille Perl)

Antonio Soler -

Fandango (oprac. Marthe i Hille Perl)

Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Dziwne kombinacje - Na klepisku, na zapiecku, na polu. Impresje na temat polskiej muzyki ludowej ze zbiorów Oskara Kolberga

Powolny

Owijak zapustny

Tryptyk I

Tryptyk II

Tryptyk III

Owijak przedślubny

Przytulany

Polka sobótkowa

Blaszane mordy

Chmiel

Wiwat staroświecki

Owijak wilczek

Idę do domu, do domu

Cyheł

Do tego tu domu wstępujemy

Pokaż minione koncerty
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign