i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Program sezonu 2018/2019

Repertuar nowego sezonu FN
już dostępny na naszej stronie!

Więcej...

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Dyrektor Artystyczny FN
JACEK KASPSZYK

Więcej...

Chór Filharmonii Narodowej

Dyrektor Chóru
Bartosz Michałowski

Więcej...
przejdź do listy

Projekt 4: Prawda źródeł i prawda stylizacji

 
Projekt 4: Prawda źródeł i prawda stylizacji
 
Spośród kilku słownikowych definicji „źródła” do muzyki odnieść można dwa: „to, co stanowi początek czegoś” oraz „dokument będący podstawą do dalszych badań”. Drugie z objaśnień doskonale pasuje do tych utworów, których zapisami nutowymi dysponujemy. W kontekście sztuki ludowej, etnicznej albo tradycyjnej najlepiej posłużyć się pierwszą z przytoczonych definicji. A stylizacja? Ciekawe z natury zjawisko zachodzi wówczas, kiedy twórca świadomie sięga po styl innych środowisk, epok czy narodowości i w jakiś sposób je przekształca. W takim razie czy to, co źródłowe jest artystycznie „słuszne i prawdziwe”, a to, co stylizowane – „przekłamane i fałszywe”? Na pewno nie! Czy argentyńskie tango jest zjawiskiem o czystości źródlanej wody, a skandynawska polska – gatunkiem nieautentycznym, bo wyrosła z zapożyczonych i twórczo przekształconych tańców z terenów i czasów dawnej Rzeczpospolitej? Na szczęście w sztuce najtrudniej udzielić prostych i jednoznacznych odpowiedzi – na tym chyba polega jej witalizm i świeżość. Prawdziwe są i pierwotne źródła (jak zresztą je określić w kontekście tanga?) i oryginalne stylizacje.
 
Niedziela, 11 marca 2018 roku
Sala Kameralna, godz. 18.00 (40’+40’)
Prawdziwe tango?
SILENCIO TANGO ORCHESTRA:
Roger HELOU fortepian, lider
José-Luis BETANCOR bandoneon
Amadeo ESPINA skrzypce
Luciano DI RENZO skrzypce
Dario VIRI skrzypce
Wini HOLZENKAMP kontrabas
Omar FERNANDEZ śpiew
Program: U źródeł argentyńskiego tanga
 
Nie ma jednej definicji tanga. Tango to przecież taniec, ale również gatunek muzyczny. Dodatkowo, jak w przypadku każdego legendarnego zjawiska w historii kultury, korzenie tanga giną gdzieś w pomroce dziejów albo są niejasne. Nikt przecież w papiery nie zaglądał, a tym bardziej niczego nie spisywał – początki tanga wiążą się przecież z podejrzanymi miejscami bardzo wątpliwej konduity. Pod koniec XVIII stulecia tańczono je w podrzędnych lokalach, właściwie głównie w domach publicznych. To, co dzisiaj jest synonimem klasycznego tanga, ostatecznie wykluwało się około 1900 roku w Buenos Aires i Montevideo. Było ono nie tylko jednym z pierwszych tańców, w których partnerzy obejmowali się, istotny okazał się aspekt dość dowolnej choreografii, a mianowicie zmieniające się figury. Bo zarówno w muzykę, jak i w krok tanga wpisana jest wyzwalająca emocje i stymulująca zmysły improwizacja. Tango przeżywało wzloty i upadki. Bywało tępione i zakazywane, skrajne emocje wokół tanga ogniskowały się przede wszystkim z powodu jego „nieprawego” pochodzenia i nieskrywanego erotycznego zabarwienia. Za nieprzyzwoity uznał taniec papież Pius X, a na dworze wilhelmińskim nie do pomyślenia było zatańczenie tanga, chociaż w tym czasie podbijało już różne warstwy paryskiej socjety. Wreszcie na popularności tanga odbijały się mody i koniunktury polityczne. Paradoksalnie rozkwit kariery Carlosa Gardela, największego śpiewaka, który wykonywał tanga, osłabił zainteresowanie tańcem, a jego ożywienie nastąpiło w czasie prezydentury populisty Juana Peróna. Tango wpływało na stroje i kolory, a przede wszystkim zawojowało świat. Prawdziwe tango to nie tylko taniec i muzyka. Tango to przede wszystkim sposób bycia.
 
 
 
Czwartek, 15 marca 2018 roku
Sala Kameralna, godz. 19.00 (70’)
Prawdziwa „polska”?
BRÚ:
Luciana MANCINI śpiew
Anna BESSON flet
Aira Maria LEHTIPUU skrzypce
Krishna NAGARAJA altówka, hardingfele
Louna HOSIA wiolonczela
Solmund NYSTABAKK teorba
Program: Polska. Tradycyjna muzyka ze Szwecji i Norwegii z polskimi korzeniami
 
Istnieją takie pokłady wspólnej tradycji muzycznej europejskiego kontynentu, z których nad Wisłą powinniśmy być szczególnie dumni. Temat jest ważny, bo wiąże się z siłą i skalą oddziaływania kultury dawnej Rzeczypospolitej. Polskie tańce w tradycji Skandynawii od około czterystu lat odgrywają niezwykle ważną, a nawet wyjątkową rolę. Stanowią ogromny zrąb repertuaru muzyki tradycyjnej w Europie Północnej – Norwegii, Danii i Szwecji. Kryją się pod różnymi nazwami: polska, pols albo springar. Przez wieki były wykonywane (grane i tańczone, również śpiewane), notowane w dawnych źródłach, a od nastania ery rejestracji dźwięku także nagrywane. Dzieje tego ludowego gatunku są po prostu ekscytujące. Do Skandynawii przeniknęły najpewniej pod koniec XVI wieku w momencie, kiedy na tronie Rzeczypospolitej zasiadł Zygmunt III Waza (po kądzieli spadkobierca dynastii Jagiellonów). Zygmunt od 1587 do 1599 był także tytularnym królem Szwecji, a Wazowie zasiadali na tronie polskim przez ponad 80 lat. Nie były to spokojne czasy, XVII wiek w Europie należał do najkrwawszych w dziejach. Ale to właśnie w tym okresie rytmika polskich tańców podbiła Północ kontynentu i polska stała się niezwykle modna. Grupa Brú proponuje fascynującą podróż muzyczną, która łączy dwa spojrzenia. Pierwsze wiąże się z odczytywaniem tradycji ludowej, ale drugie – ze spojrzeniem wykonawczym takim, jakie proponują zespoły muzyki dawnej. Bo przecież wykonywana będzie muzyka tradycyjna, ale sprzed kilkuset lat, czyli trzeba do tego historycznego instrumentarium i świadomości obowiązujących przed wiekami manier. To przenikanie się spojrzenia „etnicznego” i „historycznego” – jak brzmi taka „prawdziwa polska”? – najbardziej rozbudza ciekawość i rozpala wyobraźnię.
 
 
BILETY:
15 zł (młodzież do 26 roku życia – wstęp po okazaniu ważnej legitymacji), 30 zł (bilet normalny)
Koncerty
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Nad mapą barokowej Europy - Gdy Lipsk był muzyczną stolicą Europy
Johann Christoph Bach - Preludium chorałowe Wer Gott vertraut, hat wohl gebaut Georg Philipp Telemann - Uwertura L’Omphale e-moll TWV 55:e8 Carl Philipp Emanuel Bach - Sinfonia C-dur Wq 182 nr 3 Przerwa [20'] Johann Sebastian Bach - V Koncert klawesynowy f-moll BWV 1056 Johann Christian Bach - Koncert klawesynowy f-moll W C73
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Dziwne kombinacje II - Świat słyszany z Północy
Ad olio. Między renesansem a współczesnością Giovanni Picchi - Toccata Marianna Henriksson - Sketch of a Meruloan Toccata Jacopo Peri - Tu dormi, e´l dolce sonno (improwizacje) Gregorio Strozzi - Toccata prima per cembali et organi, con pedarole e senza (opr. Marianna Henriksson i Tuomas Norvio) Sigismondo d’India - Piange madonna – Intenerite voi (improwizacje) Przerwa [15'] Verneri Pohjola / Tuomas Norvio / Marianna Henriksson - Improwizacje Bernardo Storace - Ciaccona Tarquinio Merula - Canzonetta Spirituale sopra alla Nanna (improwizacje) Björk - Cover me
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Dziwne kombinacje II - Świat słyszany z Południa
Syrinx. Marzenie o lataniu Anonim (Włochy, XII w.) - Alleluia Hildegard von Bingen - Caritas Habundat Hildegard von Bingen - Orzchis Anonim (Włochy, XIV w.) - Lamento de Tristan – Rotta Melodie tradycyjne: Fleur-de-lis (gol-e sousan)Róża i słowik (gol-o-bolbol)Zakochany w tobieO tym wie tylko miłość... Muzyka rdzennych Amerykanów Pieśni ptaków
Pokaż minione koncerty
Więcej... Kup bilet Po prostu... Filharmonia!
Projekt 1: Zagadkowo niestarzejąca się muzyka dawna - Sonaty, ale czy tylko sonaty?
Georg Friedrich Händel - Sonaty triowe op. 2: g-moll nr 2 HWV 387, B-dur nr 3 HWV 388, F-dur nr 4 HWV 389, g-moll nr 5 HWV 390, g-moll nr 6 HWV 391 Henry Purcell - Suita g-moll Z. 661 Henry Purcell - Ground Z. D222 Henry Purcell - Suita D-dur Z. 667
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Projekt 3: Tak samo, a jednak inaczej - Nieduże zamienione na małe
Wolfgang Amadeus Mozart - Trio Es-dur KV 498 na klarnet, altówkę i fortepiano Przerwa [15'] Wolfgang Amadeus Mozart - Serenada B-dur Gran partita KV 361a w transkrypcji na klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian Johanna Gottlieba Schwencke
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Projekt 3: Tak samo, a jednak inaczejInspiracje-transformacje
Johann Sebastian Bach / Anton Webern - Ricercar a 6 z Musikalisches Opfer BWV 1079 Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Chorał Komm, süsser Tod BWV 478 Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Fuga g-moll BWV 578 Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Passacaglia i fuga c-moll BWV 582 [13'] Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Aria z III Suity orkiestrowej D-dur BWV 1068 [6'] Przerwa [20'] Johannes Brahms - Tańce węgierskie nr 1-5, 17-21 Antonín Dvořák - Tańce słowiańskie op. 46 nr 1-4
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign