i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Tomasiewicz / Baráti

pt., 26.04, 19:30
sob., 27.04, 18:00

Więcej...

Moniuszko na Moniuszki

5 maja Filharmonia świętować będzie
200. rocznicę urodzin
Stanisława Moniuszki

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej:

wtorek, 7 maja, 19:00

Więcej...

Garrick Ohlsson

Boston Symphony Chamber Players
Garrick Ohlsson - fortepian

wtorek, 14 maja, 19:00

Więcej...
przejdź do listy

Projekt 6: Dziwne kombinacje II

 
Projekt 6: Dziwne kombinacje II
 
Gdzie są granice muzyki? Co w XXI wieku wolno kompozytorowi/wykonawcy? Coraz częściej przecież ta granica zaciera się, więc może lepiej określić współczesnego artystę-muzyka mianem „twórcy”? I zerwać z podziałem na wyraźnie rozgraniczone i oddzielone specjalizacje? Jeśli spojrzeć na dzieje muzyki, to okaże się, że może wracamy do sprawdzonych recept na sztukę, obowiązujących przed wiekami? Może to właśnie mur, który wyrósł między kompozytorem a odtwórcą był nienaturalny i obowiązywał przez „chwilę” w dziejach kultury? To oczywiście jedynie jedna z propozycji spojrzenia na współczesną twórczość, z dużą dozą synkretyzmu. W dzisiejszym świecie, w którym różne przejawy ludzkiej aktywności się przenikają, gdy coraz częściej nie udaje się oddzielić aktywności zawodowej od czasu wolnego, obowiązków od relaksu – łączenie różnych muzycznych przestrzeni staje się ważną metaforą płynnej ponowoczesności. I niczego dziwnego nie ma w połączeniu klawesynu z dźwiękami elektronicznymi albo próbach znalezienia najcelniejszej imitacji śpiewu ptaków. Gdzie są granice muzyki? Wyznacza je tylko ludzka, jakże twórcza wyobraźnia.
 
Środa, 16 maja 2018 roku
Sala Kameralna, godz. 19.00 (40’+40’)
Świat słyszany z Północy
Marianna HENRIKSSON klawesyn
Verneri POHJOLA trąbka
Tuomas NORVIO elektronika, reżyseria dźwięku
Program: Ad olio. Między renesansem a współczesnością
 
 
Druga dekada naszego stulecia to już zdecydowanie czas „późnych wnuków” pionierów wykonawstwa muzyki dawnej. Każde z pokoleń muzyków skupione było na czymś innym i inaczej spoglądało na sam repertuar i sposób jego interpretacji. Jeśli w tej – trochę hipotetycznej – sztafecie pokoleń „generacja dziadków” realizowała się w pracy pionierów-odkrywców, to „rodzice” skupili się na stworzeniu dość powszechnie obowiązujących i raczej zaakceptowanych standardów wykonawczych. Ale „wnukowie” – tak to zwykle w życiu bywa – mogą pójść dalej i na wszelkie sposoby sobie poszaleć. Nie muszą już nikomu niczego udowadniać, więc najbardziej niecodzienne zestawienia instrumentów w kontekście muzyki sprzed kilkuset lat nie powinny nikogo dziwić. Można więc z powodzeniem połączyć barokowy klawesyn, klasyczną trąbkę i komputerową elektronikę – w świecie ponowoczesnym wszystko da się uzasadnić i wytłumaczyć. W końcu klawesynistka Marianna Henriksson, trębacz Verneri Pohjola i „dizajner brzmień” Tuomas Norvio tworzą na kanwie dawnych utworów zupełnie nową dźwiękową rzeczywistość, na miarę swoich (naszych) czasów. To, co zostało zapisane przez kompozytorów kilkaset lat temu, za sprawą ich improwizacji zyskuje kompletnie inny kontekst. I nie ma w tym nic obrazoburczego, w końcu w dawnych zapisach nutowych zwykle nie ma ani wskazanej obsady instrumentalnej, ani oznaczeń tempa, a wskazówki wykonawcze ograniczone są do śladowego minimum (jeśli w ogóle są). Ani Frescobaldi, ani Gesualdo z Monteverdim by się nie obrazili i nie mieliby nic przeciwko takiemu odczytaniu swoich dzieł. W końcu oni w swoich czasach wyznaczali nowe drogi w sztuce, patrzyli w przyszłość. Słowem – byli nowatorscy i awangardowi.
 
 
Czwartek, 17 maja 2018 roku
Sala Kameralna, godz. 19.00 (75’)
Świat słyszany z Południa
COMPAGNIE LES CHANTEURS D’OISEAUX:
Pierre HAMON flety świata
Esteban VALDIVIA flety kultur prekolumbijskich
Taghi AKHBARI śpiew perski
Jean BOUCAULT imitacje głosów ptaków
Johnny RASSE imitacje głosów ptaków
Program: Syrinx. Marzenie o lataniu
 
 
„Nauka, jak dotąd, nie rozproszyła mgły, w której poprzednie stulecia widziały niejasne cienie bóstw i bohaterów, którzy w najwyższym akcie tworzenia wynaleźli muzykę” – pierwsze zdanie klasycznej pracy Curta Sachsa Muzyka w świecie starożytnym, która niebawem będzie liczyć sobie już 75 lat, nie straciło nic ze swojej aktualności. Wiarygodnej teorii powstania muzyki pewnie nigdy nie uda się stworzyć, a różnych, konkurencyjnych hipotez na ten temat będzie formułowanych wiele. Jedna – wcale zresztą nienowa – mówi o naśladowaniu zwierząt, a konkretnie śpiewu ptaków. Jest o tyle ważna, że pojawia się niezależnie w podaniach różnych cywilizacji na różnych kontynentach. Ptaki postrzegano jako mistrzów świata dźwięków zarówno w Starym, jak i w Nowym Świecie. W Ameryce Prekolumbijskiej były utożsamiane z postaciami mitologicznymi i sprawowały opiekę nad szamanami. Bogata ornamentacja muzyki perskiej zawdzięcza swój oryginalny koloryt i kształty właśnie naśladowaniu ptasich treli. Istnieje przypowieść o pewnym irańskim mistrzu śpiewu, który nigdy nie wahał się zmienić kierunku swojej podróży, kiedy tylko usłyszał szczególnie interesujący go śpiew ptaka. Poświęcał długie godziny, by zapamiętać i nauczyć się możliwie wiele. Trudno powiedzieć, czy w ciągu kilku tysięcy lat dziejów cywilizacji człowiek w kunszcie śpiewu dorównał ptakom, czy nie? Naturalny świat ptasich dźwięków i kraina kultury człowieka (bo w niej zamieszkuje muzyka) są jednak prawie nieporównywalne. Człowiek wielkim wysiłkiem woli i rozumu potrafił zrealizować swoje marzenie o lataniu, a w kontekście kunsztu ozdobnych dźwiękowych treli z ptakami jakoś tam ciągle rywalizuje.
 
BILETY:
15 zł (młodzież do 26 roku życia – wstęp po okazaniu ważnej legitymacji), 30 zł (bilet normalny)
Koncerty
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Dziwne kombinacje II - Świat słyszany z Północy
Ad olio. Między renesansem a współczesnością Giovanni Picchi - Toccata Marianna Henriksson - Sketch of a Meruloan Toccata Jacopo Peri - Tu dormi, e´l dolce sonno (improwizacje) Gregorio Strozzi - Toccata prima per cembali et organi, con pedarole e senza (opr. Marianna Henriksson i Tuomas Norvio) Sigismondo d’India - Piange madonna – Intenerite voi (improwizacje) Przerwa [15'] Verneri Pohjola / Tuomas Norvio / Marianna Henriksson - Improwizacje Bernardo Storace - Ciaccona Tarquinio Merula - Canzonetta Spirituale sopra alla Nanna (improwizacje) Björk - Cover me
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Dziwne kombinacje II - Świat słyszany z Południa
Syrinx. Marzenie o lataniu Anonim (Włochy, XII w.) - Alleluia Hildegard von Bingen - Caritas Habundat Hildegard von Bingen - Orzchis Anonim (Włochy, XIV w.) - Lamento de Tristan – Rotta Melodie tradycyjne: Fleur-de-lis (gol-e sousan)Róża i słowik (gol-o-bolbol)Zakochany w tobieO tym wie tylko miłość... Muzyka rdzennych Amerykanów Pieśni ptaków
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Projekt 1: Zagadkowo niestarzejąca się muzyka dawna - Sonaty, ale czy tylko sonaty?
Georg Friedrich Händel - Sonaty triowe op. 2: g-moll nr 2 HWV 387, B-dur nr 3 HWV 388, F-dur nr 4 HWV 389, g-moll nr 5 HWV 390, g-moll nr 6 HWV 391 Henry Purcell - Suita g-moll Z. 661 Henry Purcell - Ground Z. D222 Henry Purcell - Suita D-dur Z. 667
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Projekt 3: Tak samo, a jednak inaczej - Nieduże zamienione na małe
Wolfgang Amadeus Mozart - Trio Es-dur na klarnet, altówkę i fortepian KV 498 Przerwa [15'] Wolfgang Amadeus Mozart - Serenada B-dur KV 361a Gran partita - transkrypcja na klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian Johanna Gottlieba Schwencke
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Projekt 3: Tak samo, a jednak inaczejInspiracje-transformacje
Johann Sebastian Bach / Anton Webern - Ricercar a 6 z Musikalisches Opfer BWV 1079 Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Chorał Komm, süsser Tod BWV 478 Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Mała Fuga g-moll BWV 578 Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Passacaglia i fuga c-moll BWV 582 [13'] Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski - Aria z III Suity orkiestrowej D-dur BWV 1068 [6'] Przerwa [20'] Johannes Brahms - Tańce węgierskie nr 1-5, 17-21 Antonín Dvořák - Tańce słowiańskie op. 46 nr 1-4
Więcej... Po prostu... Filharmonia!
Projekt 4: Między Ziemią a Niebem - Kontemplacja
Johann Sebastian Bach - Fantazja i fuga g-moll BWV 542 Johann Sebastian Bach - Chorał O Mensch, bewein dein Sünde gross BWV 622 César Franck - ​Deuxième choral Camille Saint-Saëns - Danse Macabre Ferenc Liszt - Wariacje na temat Weinen, Klagen Sorgen, Zagen S.180 Thierry Escaich - Cinq Versets sur le Victimae Paschali
Pokaż minione koncerty
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign