i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Finał sezonu 2016/17

Zespoły FN / Kaspszyk / Michałowski
Moser / Vesin / Kasarova / Petsch

transmisja online
2 czerwca, godz. 19:30

Szczegóły

Debiuty w Filharmonii Narodowej

Młodzi i utalentowani - Karolina Mikołajczyk i Iwo Jedynecki.

30 maja, godz. 19:00

Szczegóły
przejdź do listy

Nowe obrazki z wystawy (sezon 2014/2015)

adresaci: uczniowie gimnazjów i liceów, studenci

„Nowe obrazki z wystawy” to interdyscyplinarny projekt, który ukazał muzykę w kontekście innych dziedzin artystycznych. Inspirację dla stworzenia muzycznych obrazków stanowiła wystawa „Geometria relacyjna”, prezentowana od 7 stycznia do 13 lutego 2015 roku w Galerii Działań na warszawskim Ursynowie. Zagadnienie relacji było wspólne zarówno dla obrazków plastycznych, jak i dźwiękowych. Z jednej strony dotyczyło związków sztuki geometrycznej - pozornie tylko abstrakcyjnej - z muzyką, zjawiskami społecznymi oraz nauką, z drugiej pozwalało zaistnieć muzyce poprzez teatr i taniec.
Uczestnicy projektu mogli poznać kolejne etapy powstawania dzieła sztuki: od inspiracji, poprzez kreację, aż do wykonania.
Powołane do życia nietypowego przedsięwzięcia zrodziły szereg pytań, oto próba odpowiedzi na niektóre z nich:

Dlaczego p r o j e k t...?

...a nie koncert lub cykl koncertów? Dlatego, że głównym celem przedsięwzięcia było pokazanie młodym ludziom, jak  p o w s t a j e  dzieło sztuki. Jednorazowe wydarzenie - a takim właśnie bywa zazwyczaj koncert - przedstawia jedynie rezultat pracy twórcy i wykonawcy, a niewiele mówi o procesie. Koncert rzadko przewiduje aktywny udział publiczności, my zaś chcieliśmy zaprosić młodych ludzi do czynnego udziału w działaniach artystycznych. Mamy nadzieję, że zachęta do bycia kreatywnymi uczyni ich w przyszłości także uważnymi i pełnymi pasji odbiorcami sztuki.

Dlaczego n o w e?

Dlatego, że częścią projektu było stworzenie 3 oryginalnych kompozycji. Każda z nich należała do innej dziedziny sztuki, i tak:

  • pierwsza  - „Taniec” - to kilkuminutowy układ choreograficzny, który przygotowały uczennice klas rytmiki,
  • druga – „Słowa i dźwięki” - została ułożona przez młodzież z Liceum im. T. Czackiego jako etiuda teatralna,
  • trzecia – „Muzyka nowa”- miała charakter improwizacji do obrazu.

Kompozycje zostały wykonane po raz pierwszy podczas koncertu finałowego.

Dlaczego „O b r a z k i  z  w y s t a w y”?

Dlatego, że chcieliśmy, aby uczestnicy projektu zmierzyli się z wyzwaniem przełożenia obrazu na język innej ze sztuk, tak jak niegdyś dokonał tego Modest Musorgski. Rosyjski kompozytor obejrzał w 1874 r. roku pośmiertną wystawę prac plastycznych swego przyjaciela Wiktora Hartmanna. Pod wpływem tego wydarzenia skomponował w ciągu zaledwie sześciu tygodni suitę na fortepian. Zatytułował ją Obrazki z wystawy, a każda z części suity była pomyślana jako muzyczna interpretacja wybranego obrazu.
W naszym projekcie zastosowaliśmy podobną sekwencję zdarzeń: po obejrzeniu wystawy sztuk plastycznych w Galerii Działań, młodzież przekazała swe wrażenia, używając innych środków artystycznych. Podczas kilku miesięcy pracy ze słowem, gestem, ruchem i dźwiękiem uczestnicy projektu powołali do istnienia Nowe obrazki z wystawy.

Kto tworzył, a kto oglądał...

...i słuchał?  - przypomnijmy, że tworzone w czasie trwania projektu „nowe obrazki” - trzy oryginalne kompozycje - to dzieła i dla oka i dla ucha. Podkreśliły interdyscyplinarny charakter przedsięwzięcia, a ich autorami byli młodzi ludzie, zaproszeni przez Filharmonię do udziału w projekcie, czyli:

  • uczennice klas rytmiki Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego przy ul. Krasińskiego w Warszawie, Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina przy ul. Bednarskiej w Warszawie oraz Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 przy ul. Miodowej, także w Warszawie (kompozycja „Taniec”),
  • uczniowie z XXVII LO im. Tadeusza Czackiego przy ul. Polnej w Warszawie (kompozycja „Słowa i dźwięki”),
  • perkusista i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Miłosz Pękala oraz student z prowadzonej przez niego klasy improwizacji (kompozycja „Muzyka nowa”).

W koncercie finałowym wzięła także udział:

  • Orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera przy ul. Miodowej w Warszawie.

Rytmiczki ze szkół muzycznych pracowały pod kierunkiem Teresy Nowak, artystki i pedagoga ruchu z Poznania, którą wsparły nauczycielki rytmiki związane z poszczególnymi placówkami, młodzież licealną poprowadzili nauczyciele z XXVII LO (Ewa Juszczak oraz współpracująca regularnie z Filharmonią Narodową Anna Bogdańska), a orkiestrę z Miodowej przygotował do występu dyrygent Piotr Staniszewski. Młodym instrumentalistom pomagali, prowadząc poszczególne sekcje w orkiestrze, muzycy Orkiestry Filharmonii Narodowej.
Za dokumentację odpowiadali wybrani licealiści oraz wolontariusze FN.

Odbiorcą projektu była publiczność zaproszona na koncert finałowy. Młodzież gimnazjalna i licealna oraz zaprzyjaźnieni z Filharmonią dorośli melomani, którzy mogli obejrzeć i usłyszeć efekty kilkumiesięcznej pracy twórczej uczestników projektu.

Muzyczny wernisaż, czyli koncert finałowy

...odbył się 11 czerwca w Filharmonii Narodowej. Podczas wieczoru publiczność odwiedziła dwie główne sale Filharmonii: Koncertową i Kameralną, foyer przyległe do Sali Koncertowej, foyer położone przy I balkonie oraz szatnię. Koncert rozpoczął się w Sali Koncertowej, gdzie orkiestra Szkoły Muzycznej II st. im. J. Elsnera, powiększona o muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej, wykonała wybrane Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego. Następnie publiczność została podzielona na grupy, a każda z grup podążyła za przewodnikiem do innego miejsca w gmachu Filharmonii. W ten sposób rozpoczęło się „zwiedzanie wystawy” polegające na obejrzeniu i wysłuchaniu nowych kompozycji, które były prezentowane w różnych salach oraz zaprezentowana została multimedialna dokumentacja projektu. Na zakończenie wieczoru wszyscy słuchacze ponownie spotkali się w Sali Koncertowej, aby pożegnać Filharmonię przy dźwiękach Wielkiej Bramy Kijowskiej.

Co działo się wcześniej?

  • W czasie od 18 grudnia 2014 roku do 13 lutego 2015 roku biorący udział w konkursie kompozytorzy i uczestnicy projektu obejrzeli wystawę „Geometria relacyjna” w Galerii Działań.
  • Od lutego do maja odbywały się próby etiudy choreograficznej i etiudy teatralnej (praca w dwóch grupach: rytmiczki oraz młodzież z liceum).
  • Każdy z etapów projektu i przygotowania koncertu finałowego był filmowany i opisywany.

Poprzez zastosowanie w projekcie kilku mediów artystycznych, wykorzystanie różnych przestrzeni budynku Filharmonii oraz współpracę z muzykami filharmonicznej orkiestry młodzież mogła nie tylko odkryć nowe oblicza muzyki, ale także lepiej poznać samą Filharmonię Narodową.

Pomysł i realizacja - Malina Sarnowska
Koordynacja - Aneta Nowak

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign