i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Zakończenie sezonu artystycznego 2018/19

Zespoły Filharmonii Narodowej
Kaspszyk / Bendžiūnaitė / Mayer
pt. 31.05, 19:30
sob., 1.06, 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
Zakończenie sezonu artystycznego 2018/19

sobota, 1 czerwca, 18:00

Więcej...

Koncert symfoniczny

Tbilisi Symphony Orchestra
Vakhtang Kakhidze, Anna Tchania

niedz., 26.05, godz. 18:00

Więcej...
przejdź do listy

Servir Antico / śpiew, fidel

VivaBiancaLuna Biffi

Artystka studiowała kompozycję, historię muzyki oraz klasyczny i współczesny repertuar wiolonczelowy pod kierunkiem Marco Pace, Vilmosa Leskò i Valeriano Sacchiero w Bergamo. Żywo interesuje się także muzyką etniczną i eksperymentalną, co znalazło swój wyraz w jej udziale w kilku projektach scenicznych. Postanowiła jednakże oddać całą swoją pasję i entuzjazm muzyce dawnej. W Schola Cantorum Basiliensis pracowała pod kierunkiem Randalla Cooka, specjalizując się w grze na średniowiecznych i renesansowych instrumentach smyczkowych, takich jak średniowieczna fidel i viola d’arco oraz renesansowa viola da gamba. Studiowała także śpiew pod kierunkiem Richarda Levitta i Dominique Vellarda, uzyskując dyplomy w obu dziedzinach wykonawczych. Podczas studiów w Bazylei miała okazję pracować nad techniką, która później stała się jej znakiem rozpoznawczym w interpretacjach muzyki dawnej: podczas śpiewu artystka akompaniuje sobie sama grając na instrumencie smyczkowym. VivaBiancaLuna Biffi jest zatem jednocześnie śpiewaczką i instrumentalistką.

Artystka od początku współpracowała z czołowymi europejskimi zespołami muzyki dawnej: Alla francesca (dyr. Brigitte Lesne i Pierre Hamon, Francja), przy projektach L’Amoureus Tourment, Le Remede de Fortune oraz Mon Chant Vous Envoy z Pierre’m Hamon, Markiem i Angélique Mauillon (koncepcja: Pierre Hammon, Francja), Salon Des Musiques (dyr. Marco Ferrari, Włochy), Hesperion XXI – Lux Feminae (dyr. Jordi Savall i Montserrat Figueras, Hiszpania), przy projekcie Perla Mia Cara z Angélique Mauillon i Guillermo Pérezem, Tasto Solo (dyr. Guillermo Pérez, Hiszpania), Les Flamboyants (dyr. Michael Form, Niemcy), Ensemble Peregrina (dyr. Agnieszka Budzińska, Polska-Szwajcaria) oraz La Morra (dyr. Corina Marti i Michał Gondko, Polska-Szwajcaria). Wzięła udział w nagraniach wielu płyt pod szyldem Zig-Zag Territoires, Eloquentia, Raumklang, Empreinte Digital, K617 oraz Aeon.

Od 2007 roku VivaBiancaLuna Biffi występuje przede wszystkim jako solistka i w tej roli jest zapraszana na najsłynniejsze festiwale muzyki renesansu i baroku w Europie i obu Amerykach. Jej program Fermate il Passo<Fermate_il_Passo.html>, złożony wyłącznie z opracowań włoskich pieśni świeckich XV i XVI stulecia (tzw. frottoli) na głos solowy i violę d’arco – od momentu jego prawykonania w Paryżu zyskał niezwykłe uznanie słuchaczy i krytyków i stał się punktem wyjścia solowej kariery artystki, której celem jest przywrócenie dawnej praktyki śpiewu z własnym akompaniamentem na violi.

Niezależnie od istotnych kwestii technicznych i muzykologicznych, fundamentem programu Fermate il Passo są potężne, głębokie emocje, przekazywane słuchaczom przez wykonawcę bez pośredników czy jakichkolwiek zewnętrznych „filtrów”. Bez tej uczuciowej głębi Fermate il Passo nie miałoby sensu kulturowego i zapewne nigdy nie przybrałoby formy koncertowej. Badania artystki nad śpiewem akompaniowanym oraz interpretacją i walorami emocjonalnymi wykonań na żywo są obecnie kontynuowane przy okazji kolejnych programów solowych, których celem jest ukazywanie ogromnego ludzkiego i muzycznego potencjału tej fascynującej, odkrytej przezeń na nowo sztuki wykonawczej. Wśród tych programów koncertowych znalazły się: Fenice Fui (XIV-wieczna muzyka włoska), Melancholia (włoski repertuar XVI stulecia) oraz Ondas: Cantigas de Amigo (kompozycje w języku galicyjsko-portugalskim z końca XII i początku XIII wieku).

Jednym z priorytetów artystki jest przekazywanie innym swoich doświadczeń z muzyką dawną, techniką wokalną i instrumentalną. Jej rozległa działalność pedagogiczna skupia się na estetyce wokalnej, technikach wydobycia dźwięku i smyczkowania na instrumentach sprzed epoki baroku. W latach 2004-2007 w ramach francuskiej Fondation Royaumont artystka prowadziła dla śpiewaków i instrumentalistów zajęcia z zakresu dawnych praktyk wykonawczych oparte na przykładach zaczerpniętych z La Fabula d’Orfeo Angelo Polizianiego oraz z Kodeksu Chantilly. Jest również często zapraszana do prowadzenia kursów mistrzowskich i zajęć w Centre de Musique Médiévale w Paryżu, Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse (CNSMD) w Lyonie oraz Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei.

Koncerty
Pokaż minione koncerty
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign