i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Händel - Mesjasz

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej
Haselböck / Im / Orliński / Boden / López

21 i 22 grudnia 2018

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej:

sob., 22 grudnia, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

„1” - Gdzie diabeł nie może tam… flecistę pośle - część II
Rodzaj koncertu: 2. „1”, Po prostu... Filharmonia!
Sala: Kameralna
Abonament: PPF2 - Po prostu... Filharmonia!
Program
Joachim Andersen
- Etiuda op. 21 nr 6
Niccolò Paganini
- 24 Kaprysy op. 1 na skrzypce solo (w transkrypcji na flet)
Kaprys nr 1 E-dur L’Arpeggio: Andante
Kaprys nr 2 h-moll: Moderato
Joachim Andersen
- Etiuda op. 41 nr 3
Niccolò Paganini
- Kaprys nr 5 a-moll: Prelude-Agitato-Finale
Niccolò Paganini
- Kaprys nr 7 a-moll: Posato
Joachim Andersen
- Etiuda op. 15 nr 11
Niccolò Paganini
- Kaprys nr 10 g-moll: Vivace
Niccolò Paganini
- Kaprys nr 11 C-dur: Andante-Presto-Andante-Primo tempo
Joachim Andersen
- Etiuda op. 21 nr 13 Pastorale
Niccolò Paganini
- Kaprys nr 12 As-dur: Allegro
Niccolò Paganini
- Kaprys nr 24 a-moll: Tema con variazioni (Quasi Presto)
Joachim Andersen
- Etiuda op. 15 nr 3
Pierre-Octave Ferroud
- Trzy utwory na flet
I. Bergère captive
II. Jade
III. Toan-Yan: la fête du double-cinq
Claude Debussy
- La Flûte de Pan
Astor Piazzolla
- 6 Etudes tanguistiques:
I. Decide
II. Anxieux et rubato
III. Molto marcato e energico
IV. Lento – Meditativo
V. Quarter note = 120
VI. Avec anxiété

Projekt 2: „1”

Jeden – liczebnik główny odpowiadający liczbie i cyfrze „1”. Jego liczba mnoga – „jedni” – na potrzeby tej serii koncertów, jak znalazł! Wśród instrumentów, które automatycznie kojarzą się z liczbą „1”, palmę pierwszeństwa dzierży pewnie fortepian, a w świecie muzyki baroku - klawesyn. Liczba solowych koncertów pianistów i klawesynistów jest absolutnie nie do pobicia. Solowe recitale skrzypcowe to już rzadkość większa, ale koncerty, w których „pierwsze (i jedyne) skrzypce” grają flet, cymbały czy lira korbowa to absolutny rarytas! A więc JEDEN wykonawca z JEDNYM instrumentem – wszyscy w głównym świetle reflektorów i na PIERWSZYM planie. Pierwsi i JEDYNI – może właśnie więc: JEDNI!

 

Flety proste używane były w Europie od XI wieku, debiut fletów poprzecznych nastąpił około sto lat później. Ale te pierwsze instrumenty niewiele mają wspólnego – poza ogólną zasadą wydobycia dźwięku – z pięknymi, błyszczącymi, współczesnymi fletami, w których proste otwory kryją się pod skomplikowanym systemem klap i dźwigni. Opracował go i opatentował w latach 30. XIX wieku budowniczy Theodor Böhm i dopiero od tej pory można mówić o absolutnej supremacji fletu poprzecznego, który niemal zupełnie zdominował swego starszego kuzyna. Nowe możliwości techniczne zaowocowały również nowym repertuarem. Carl Joachim Andersen, duński dyrygent, kompozytor, ale przede wszystkim wytrawny wirtuoz gry na flecie, zdecydowaną większość swoich utworów poświęcił temu instrumentowi. Wśród nich osiem tomów etiud, które do dzisiaj stanowią fundament literatury fletowej. Pięć z nich wybrał do programu swojego recitalu Alexis Kossenko i połączył z transkrypcjami skrzypcowych Kaprysów Niccolò Paganiniego. To pomysł niezwykły, z poprzeczką trudności technicznych zawieszoną niebotycznie wysoko. Kossenko – jeden z najbardziej wszechstronnych artystów naszych czasów – znany jest z niespożytego apetytu na nowy, nietuzinkowy repertuar. Uwielbia poszukiwania i oryginalne odkrycia, więc uzupełnieniem etiudowo-kaprysowej rywalizacji będą jeszcze Etiudy Astora Piazzolli i „spokojniejsze” miniatury kompozytorów francuskich – Claude’a Debussy’ego i zmarłego tragicznie w wieku ledwie 36 lat Pierre-Octave Ferrouda.

Marcin Majchrowski

Ceny biletów: 15 zł (młodzież szkolna, studenci do 26 roku życia, na podstawie dokumentu uprawniającego do zniżki), 30 zł (dorośli)

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign