i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert symfoniczny

OFN / Shelley / van Kesteren

piątek, 24.11, 19:30
sobota, 25.11, 18:00

Szczegóły

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 2: Gdy mniej znaczy więcej – kameralistyka przełomu XIX i XX wieku

6 i 7 grudnia

Szczegóły

Transmisje online w sezonie 2017/2018

Harmonogram transmisji

Najbliższe koncerty
już 16 i 17 grudnia!

Szczegóły

Sylwestrowa noc w Filharmonii Narodowej

OFN / Kaspszyk / Koutcher
Koncert, bal i poczęstunek

31.12, od godz. 21:30

Szczegóły
Powrót do listy koncertów

Repertuar

60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Cena: 50, 70 zł
Wykonawcy
Program
Witold Lutosławski
- Fanfare for Los Angeles Philharmonic
Anna Korsun
- In einem anderen Raum *
Wenchen Qin
- The Cloud River ** (zamówienie Warszawskiej Jesieni)
Przerwa [20']
Francesco Filidei
- Fiori di Fiori *
Piotr Tabakiernik
- Symphonic Piece ** (zamówienie Warszawskiej Jesieni i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS)

* pierwsze wykonanie w Polsce
** prawykonanie

Organizacja: Związek Kompozytorów Polskich

Niemal pół wieku po premierze (1969) zabrzmi III Symfonia Tadeusza Bairda – czy awangardowe wówczas dzieło stało się już „klasyką”? Jest wciąż świeża i fascynująca, pełna sprzeczności. Stosunkowo niewielkie rozmiary kontrastują z monumentalizmem obsady, czteroczęściowy układ zdaje się nawiązywać do gatunkowej tradycji lecz język muzyczny należy zdecydowanie do XX stulecia. Kompozytor operuje silnymi przeciwieństwami przeplatając krótkie odcinki o silnie dramatycznym charakterze przemiennie z (charakterystycznymi dla niego) lirycznymi i pełnymi zadumy. Utwór jednego z pomysłodawców Festiwalu Warszawska Jesień przyjęto w Polsce, a także za granicą z podziwem i nagradzano. Baird patronuje dziś prestiżowemu konkursowi dla młodych twórców organizowanemu przez Związek Kompozytorów Polskich, a do jego laureatów (2012) należy Piotr Tabakiernik; jego efektowna kariera w kolejnych larach potwierdza słuszność werdyktu jurorów. Młody muzyk zajmuje się też działalnością performatywną, której przykładem jest m.in. fascynujący Bösendorfer PROJECT – trwający 9 godzin bez przerwy pół-improwizowany utwór o charakterze minimalmusic czy Feedback – odgrywany w białej, oświetlonej setkami jarzeniówek hali fabrycznej wielogodzinny koncert na dźwięki telewizorów sprzęganych z kamerami, z utworem Vexations Erica Satie, brzmiącym nieustannie w tle. w 2011 roku współtworzył polsko-ukraiński projekt Tak zwana ludzkość w obłędzie, w ramach którego wystawiono sześć symultanicznych spektakli według tekstów Stanisława Ignacego Witkiewicza.

Wenchen Qin, absolwent (dziś – wykładowca) pekińskiego konserwatorium, studiujący również w Niemczech u Nicolausa Hubera w swej twórczości często wchodzi w dialog z wielką i prastarą tradycją muzyczną swojej ojczyzny, także poprzez wykorzystanie chińskiego instrumentarium. Podczas koncertu zabrzmi jeden ze szczególnie ciekawych instrumentów: sheng– stroikowy aerofon o wielu piszczałkach, którego użycie (w wielu odmianach) poświadczone jest od niemal  trzech tysiącleci!  Pierwotnie pentatoniczny lub diatoniczny, obecnie konstruowany jest także w wersji obejmującej „zachodnią” skalę chromatyczną, a jego subtelne, dynamicznie bogate brzmienie przypomina wysoki rejestr bandoneonu (jest jego dalekim kuzynem i protoplastą, co do zasady generowania dźwięku).

Piotr Maculewicz

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign