i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Program sezonu 2018/2019

Repertuar nowego sezonu FN
już dostępny na naszej stronie!

Więcej...

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Dyrektor Artystyczny FN
JACEK KASPSZYK

Więcej...

Chór Filharmonii Narodowej

Dyrektor Chóru
Bartosz Michałowski

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Cena: 50, 70 zł
Wykonawcy
Program
Witold Lutosławski
- Fanfare for Los Angeles Philharmonic
Anna Korsun
- In einem anderen Raum *
Wenchen Qin
- The Cloud River ** (zamówienie Warszawskiej Jesieni)
Przerwa [20']
Francesco Filidei
- Fiori di Fiori *
Piotr Tabakiernik
- Symphonic Piece ** (zamówienie Warszawskiej Jesieni i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS)

* pierwsze wykonanie w Polsce
** prawykonanie

Organizacja: Związek Kompozytorów Polskich

Niemal pół wieku po premierze (1969) zabrzmi III Symfonia Tadeusza Bairda – czy awangardowe wówczas dzieło stało się już „klasyką”? Jest wciąż świeża i fascynująca, pełna sprzeczności. Stosunkowo niewielkie rozmiary kontrastują z monumentalizmem obsady, czteroczęściowy układ zdaje się nawiązywać do gatunkowej tradycji lecz język muzyczny należy zdecydowanie do XX stulecia. Kompozytor operuje silnymi przeciwieństwami przeplatając krótkie odcinki o silnie dramatycznym charakterze przemiennie z (charakterystycznymi dla niego) lirycznymi i pełnymi zadumy. Utwór jednego z pomysłodawców Festiwalu Warszawska Jesień przyjęto w Polsce, a także za granicą z podziwem i nagradzano. Baird patronuje dziś prestiżowemu konkursowi dla młodych twórców organizowanemu przez Związek Kompozytorów Polskich, a do jego laureatów (2012) należy Piotr Tabakiernik; jego efektowna kariera w kolejnych larach potwierdza słuszność werdyktu jurorów. Młody muzyk zajmuje się też działalnością performatywną, której przykładem jest m.in. fascynujący Bösendorfer PROJECT – trwający 9 godzin bez przerwy pół-improwizowany utwór o charakterze minimalmusic czy Feedback – odgrywany w białej, oświetlonej setkami jarzeniówek hali fabrycznej wielogodzinny koncert na dźwięki telewizorów sprzęganych z kamerami, z utworem Vexations Erica Satie, brzmiącym nieustannie w tle. w 2011 roku współtworzył polsko-ukraiński projekt Tak zwana ludzkość w obłędzie, w ramach którego wystawiono sześć symultanicznych spektakli według tekstów Stanisława Ignacego Witkiewicza.

Wenchen Qin, absolwent (dziś – wykładowca) pekińskiego konserwatorium, studiujący również w Niemczech u Nicolausa Hubera w swej twórczości często wchodzi w dialog z wielką i prastarą tradycją muzyczną swojej ojczyzny, także poprzez wykorzystanie chińskiego instrumentarium. Podczas koncertu zabrzmi jeden ze szczególnie ciekawych instrumentów: sheng– stroikowy aerofon o wielu piszczałkach, którego użycie (w wielu odmianach) poświadczone jest od niemal  trzech tysiącleci!  Pierwotnie pentatoniczny lub diatoniczny, obecnie konstruowany jest także w wersji obejmującej „zachodnią” skalę chromatyczną, a jego subtelne, dynamicznie bogate brzmienie przypomina wysoki rejestr bandoneonu (jest jego dalekim kuzynem i protoplastą, co do zasady generowania dźwięku).

Piotr Maculewicz

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign