i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Händel - Mesjasz

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej
Haselböck / Im / Orliński / Boden / López

21 i 22 grudnia 2018

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej:

sob., 22 grudnia, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

„1” - Cymbały… to brzmi dumnie
Rodzaj koncertu: 2. „1”, Po prostu... Filharmonia!
Sala: Kameralna
Abonament: PPF2 - Po prostu... Filharmonia!
Wykonawcy
Program
Anonim
- Parthia ze zbioru utworów na salterio Marii Constantiny Voglerin (pierwsze wykonanie, Niemcy XVIII w.)
Fredrik Schwenk
- Aina yön saapuessa
Vicente Adán
- Divertimiento segundo
Komalé Akakpo
- Prolog i wariacje na temat Vem kan segla
Georg Philipp Telemann
- Fantazja D-dur nr 4 na skrzypce solo
Jörg Lanzinger
- 12:0
Anonim
- Folías de España (Hiszpania, XVIII w.)
Dorothea Hofmann
- Pavane, Galliarde
Irish Suite:
Star Of The County Down
Paddy's Resource
Planxty Irwin
Drowsy Maggie

Projekt 2: „1”

Jeden – liczebnik główny odpowiadający liczbie i cyfrze „1”. Jego liczba mnoga – „jedni” – na potrzeby tej serii koncertów, jak znalazł! Wśród instrumentów, które automatycznie kojarzą się z liczbą „1”, palmę pierwszeństwa dzierży pewnie fortepian, a w świecie muzyki baroku - klawesyn. Liczba solowych koncertów pianistów i klawesynistów jest absolutnie nie do pobicia. Solowe recitale skrzypcowe to już rzadkość większa, ale koncerty, w których „pierwsze (i jedyne) skrzypce” grają flet, cymbały czy lira korbowa to absolutny rarytas! A więc JEDEN wykonawca z JEDNYM instrumentem – wszyscy w głównym świetle reflektorów i na PIERWSZYM planie. Pierwsi i JEDYNI – może właśnie więc: JEDNI!

 

Kto wie, czy w plejadzie najstarszych muzycznych narzędzi, jakie wymyślił człowiek cymbały nie powinny dzierżyć palmy pierwszeństwa. Pierwsze wyobrażenia instrumentu pochodzą z Asyrii i datowane są na około 3500 lat p.n.e. Jak wiele innych instrumentów, do Europy przywiezione zostały z Azji we wczesnym średniowieczu. Cymbały należą do grupy instrumentów strunowych (chordofonów) uderzanych. Struny rozciągnięte są nad płaską, drewnianą skrzynką, najczęściej o trapezoidalnym kształcie, a dźwięki wydobywa się z nich za pomocą specjalnych pałeczek, zwanych palcatkami. Dziś cymbały można spotkać przede wszystkim w składzie węgierskich kapel ludowych. Był jednak czas ich wielkiej popularności w Europie. Niestety, wyszły z mody i stały się – niesłusznie – synonimem instrumentu niezbyt szlachetnego. Wielka szkoda, ponieważ ich brzmienie jest naprawdę niezwykłe: bardzo donośne, nawet ostre i bardzo charakterystyczne. Na szczęście istnieje cała grupa entuzjastów cymbałów, a jednym z najciekawszych wirtuozów gry na niemieckiej odmianie instrumentu („Chromatisches Salzburger Hackbrett”) jest Komalé Akakpo. Urodził się w Günzburg w Bawarii, ale jego ojciec pochodzi z Togo. Na cymbałach zaczął grać w wieku 14 lat. Komalé jest tytanem pracy, bardzo starannie przygotowuje się do swoich koncertów, o czym wspominał w wywiadach, także przy okazji występów w Polsce na festiwalach Mazovia Goes Baroque czy Muzyka w Raju. Program recitalu w Filharmonii Narodowej da wyobrażenie o możliwościach wykonawczych cymbałów. Znajdą się w nim utwory z XVIII wieku i utwory kompozytorów współczesnych. Tradycja pomiesza się z awangardą, klasyka z folkiem i improwizacją. Cymbały – to brzmi dumnie!

Marcin Majchrowski

Ceny biletów: 15 zł (młodzież szkolna, studenci do 26 roku życia, na podstawie dokumentu uprawniającego do zniżki), 30 zł (dorośli) / drugi koncert dnia: 1 zł (młodzież szkolna, studenci do 26 roku życia, na podstawie dokumentu uprawniającego do zniżki), 15 zł (dorośli).

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign