i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Program sezonu 2018/2019

Repertuar nowego sezonu FN
już dostępny na naszej stronie!

Więcej...

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Dyrektor Artystyczny FN
JACEK KASPSZYK

Więcej...

Chór Filharmonii Narodowej

Dyrektor Chóru
Bartosz Michałowski

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert kameralny
Rodzaj koncertu: Kameralne
Sala: Kameralna
Abonament: K1 - Koncerty kameralne
Cena: 30 zł
Wykonawcy
Program
Franz Schubert
- Sonatensatz D28 [10']
Krzysztof Meyer
- Trio fortepianowe op. 50 [33']
Przerwa [20']
Ludwig van Beethoven
- Trio fortepianowe Es-dur op. 70 nr 2 [30']

Dwa tria Beethovena tworzące op. 70 powstawały podczas letniego pobytu kompozytora w posiadłości księżnej Marii von Erdödy, w 1809 r. Bardziej znane jest pierwsze z nich, w tonacji D‑dur (zwane „Triem duchów” dzięki niesamowitej brzmieniowo części wolnej – być może echu szkiców muzyki do Makbeta). Podczas koncertu zabrzmi drugi utwór z tej pary, Trio Es‑dur, niezwykle pogodne, poetycko rozmarzone, choć nie pozbawione też nastrojów eroico, łączonych często z jego tonacją.

Jednoczęściowe Trio B-dur Schuberta w formie allegra sonatowego to dzieło nastoletniego kompozytora (chronologicznie bliskie Triu Beethovena), zapatrzonego jeszcze w klasyczne wzory Haydna i Mozarta. Choć w zasadzie nie ujawnia jeszcze cech dojrzałego stylu swego twórcy , to zachwyca perfekcją konstrukcji, wdziękiem i urodą tematów, doskonałą równowagą faktury – tak młody geniusz zdobywał perfekcyjny kompozytorski warsztat, bazę późniejszych mistrzowskich arcydzieł kameralistyki.

„Trio jest niewątpliwie jedną z najbardziej poruszających kompozycji tego gatunku na przestrzeni ostatnich dekad. Bliskość wobec idei i konceptów Dymitra Szostakowicza, zwłaszcza jego późnych dzieł, w niczym nie ogranicza swobodnego toku własnych pomysłów kompozytora i jego wizji brzmienia...”. Entuzjazm komentarza do jednego z nagrań Tria op. 50 Krzysztofa Meyera zwraca też uwagę na nieco nadużywane porównania bardzo indywidualnego, bogatego i zmiennego w czasie stylu autora do rosyjskiego kompozytora, któremu poświęcił cenione monografie; sam tak to komentował: „gdy miałem kilkanaście lat jego twórczość rzeczywiście mnie fascynowała, ale była to jedna z kilku fascynacji, która, jak i pozostałe, nie trwała zbyt długo.” Rozbudowany, pięcioczęściowy utwór z 1980 r., cieszy się nieodmiennie dużym powodzeniem wśród ambitnych kameralistów.

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign