i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

OFN i Yundi przed chińską trasą koncertową

Program koncertów wypełnią oba koncerty fortepianowe Chopina
Szczegóły

Przesłuchania do OFN

WALTORNIA – na wysoką waltornię
(3,1, asystent)

zgłoszenia do 22 września

Szczegóły

Penderecki conducts Penderecki vol. 2

Premiera albumu z muzyką Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej
Szczegóły

Program sezonu 2017/2018

Zapraszamy do zapoznania się z kalendarzem koncertów w FN w nadchodzącym sezonie!
Szczegóły

Statuetka Grammy dla Chóru FN

Najbardziej prestiżowa nagroda fonograficzna jest już w Filharmonii.
Szczegóły
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert kameralny
Rodzaj koncertu: Kameralne
Sala: Kameralna
Abonament: K1 - Koncerty kameralne
Cena: 30 zł
Wykonawcy
Program
Franz Schubert
- Sonatensatz D28 [10']
Krzysztof Meyer
- Trio fortepianowe op. 50 [33']
Przerwa [20']
Ludwig van Beethoven
- Trio fortepianowe Es-dur op. 70 nr 2 [30']

Dwa tria Beethovena tworzące op. 70 powstawały podczas letniego pobytu kompozytora w posiadłości księżnej Marii von Erdödy, w 1809 r. Bardziej znane jest pierwsze z nich, w tonacji D‑dur (zwane „Triem duchów” dzięki niesamowitej brzmieniowo części wolnej – być może echu szkiców muzyki do Makbeta). Podczas koncertu zabrzmi drugi utwór z tej pary, Trio Es‑dur, niezwykle pogodne, poetycko rozmarzone, choć nie pozbawione też nastrojów eroico, łączonych często z jego tonacją.

Jednoczęściowe Trio B-dur Schuberta w formie allegra sonatowego to dzieło nastoletniego kompozytora (chronologicznie bliskie Triu Beethovena), zapatrzonego jeszcze w klasyczne wzory Haydna i Mozarta. Choć w zasadzie nie ujawnia jeszcze cech dojrzałego stylu swego twórcy , to zachwyca perfekcją konstrukcji, wdziękiem i urodą tematów, doskonałą równowagą faktury – tak młody geniusz zdobywał perfekcyjny kompozytorski warsztat, bazę późniejszych mistrzowskich arcydzieł kameralistyki.

„Trio jest niewątpliwie jedną z najbardziej poruszających kompozycji tego gatunku na przestrzeni ostatnich dekad. Bliskość wobec idei i konceptów Dymitra Szostakowicza, zwłaszcza jego późnych dzieł, w niczym nie ogranicza swobodnego toku własnych pomysłów kompozytora i jego wizji brzmienia...”. Entuzjazm komentarza do jednego z nagrań Tria op. 50 Krzysztofa Meyera zwraca też uwagę na nieco nadużywane porównania bardzo indywidualnego, bogatego i zmiennego w czasie stylu autora do rosyjskiego kompozytora, któremu poświęcił cenione monografie; sam tak to komentował: „gdy miałem kilkanaście lat jego twórczość rzeczywiście mnie fascynowała, ale była to jedna z kilku fascynacji, która, jak i pozostałe, nie trwała zbyt długo.” Rozbudowany, pięcioczęściowy utwór z 1980 r., cieszy się nieodmiennie dużym powodzeniem wśród ambitnych kameralistów.

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign