i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Finał sezonu 2016/17

Zespoły FN / Kaspszyk / Michałowski
Moser / Vesin / Kasarova / Petsch

transmisja online
2 czerwca, godz. 19:30

Szczegóły

Debiuty w Filharmonii Narodowej

Młodzi i utalentowani - Karolina Mikołajczyk i Iwo Jedynecki.

30 maja, godz. 19:00

Szczegóły
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert kameralny
Rodzaj koncertu: Kameralne
Sala: Kameralna
Abonament: K1 - Koncerty kameralne
Cena: 30 zł
Wykonawcy
Program
Igor Strawiński
- Suite Italienne na wiolonczelę i fortepian [15']
Wojciech Ziemowit Zych
- Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę solo [10']
Maurice Ravel
- Sonata G-dur na skrzypce i wiolonczelę [21']
Przerwa [20']
Franz Schubert
- Trio B-dur D. 989 [40']

Dopiero osiem lat po śmierci Schuberta jedno z największych arcydzieł kameralistyki romantycznej – jego Trio B‑dur (należące do ostatnich kompozycji twórcy) ukazało się drukiem, budząc zgodny, choć spóźniony zachwyt słuchaczy oraz zdumienie rozmiarami czteroczęściowej kompozycji o symfonicznym niemal rozmachu formalnym. Późną twórczość Schuberta często przenika nastrój melancholii, smutku, przeczucia śmierci – lecz Trio jest tu wyjątkiem. Jego pogodny i beztroski nastrój odczytywać można jako formę twórczego eskapizmu od mrocznych okoliczności ostatniego roku życia przedwcześnie zmarłego romantycznego geniusza.

Sukces baletu Pulcinella (1920) I. Strawińskiego, pełnej wdzięku stylizacji osiemnastowiecznej muzyki włoskiej, przesądził o dokonaniu przez autora sporej liczby aranżacji na jego kanwie – w tym orkiestrowej suity oraz kilku wersji kameralnych: na skrzypce i fortepian (we współpracy z Pawłem Kochańskim; później w innej wersji z Samuelem Dushkinem) oraz jako Suite italienne na wiolonczelę i fortepian we współpracy z Gregorem Piatigorskim – ta właśnie wersja z 1933 r. zabrzmi podczas koncertu.

Swą niezwykłą Sonatę G‑dur na skrzypce i wiolonczelę (1920) Ravel poświęcił pamięci Debussy’ego; sam kompozytor widział w tej (źle przyjętej w chwili premiery, później ocenianej bardzo wysoko) kompozycji ważną cezurą w swojej twórczości – wyraz poszukiwań nowych rozwiązań harmonicznych (bitolaność) i fakturalnych.

Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę solo Wojciecha Z. Zycha dedykowana została jednemu z najbardziej utalentowanych wiolonczelistów młodego pokolenia – Mikołajowi Pałoszowi, miała premierę w 2014 roku.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Artysta - rezydent" 

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign