i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Program sezonu 2018/2019

Repertuar nowego sezonu FN
już dostępny na naszej stronie!

Więcej...

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Dyrektor Artystyczny FN
JACEK KASPSZYK

Więcej...

Chór Filharmonii Narodowej

Dyrektor Chóru
Bartosz Michałowski

Więcej...

Transmisje online w sezonie 2018/2019

Harmonogram transmisji internetowych naszych koncertów
Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert kameralny
Rodzaj koncertu: Kameralne
Sala: Kameralna
Abonament: K1 - Koncerty kameralne
Cena: 30 zł
Wykonawcy
Program
Kazimierz Wiłkomirski
- Ballada i Rapsodia na kwartet wiolonczelowy [19']
Alfredo Piatti
- In vacanza quartettino per violoncelli [11']
Przerwa [15']
Prosper Van Eechaute
- Pièce sonate pour 4 violoncelles op. 9 [13']
Rudolf Matz
- Kwartet d-moll na cztery wiolonczele [24']

Niewiele jest instrumentów, których walory wykonawcze i brzmieniowe są tak wielostronne, jak wiolonczeli. Znacznie młodsza siostra skrzypiec, o wiele zresztą od nich większa, bywa solidną częścią symfonicznego kwintetu, trwałym fundamentem i podbudową najróżniejszych składów kameralnych, jak i pierwszoplanowym solistą. Rozpiętość skali i jej ponętna wielobarwność (wiolonczela brzmi przecież inaczej w rejestrze niskim, średnim i wysokim) kusiła od bardzo dawna, by wykorzystywać ją również w składach homogenicznych. Cztery potencjalnie równe skalą wiolonczele to medium zaskakująco wielowymiarowe, a ciekawego i mało znanego repertuaru nań nie brakuje. Flamandzki kompozytor i dyrygent Prospera Van Eechaute potrafił z czterech potężnych w końcu instrumentów wydobyć brzmienia nad wyraz delikatne i ulotne. Skomponowany w 1939 roku jego Pièce Sonate op. 9 może służyć za kwintesencję wiolonczelowego impresjonizmu. Prawie trzydzieści lat późniejszy Kwartet d-moll Chorwata Rudolfa Matza, klasycznie czteroczęściowy, czerpie natomiast pełnymi garściami z muzycznej przeszłości Europy. Nie brak wśród tematów, faktur i brzmień archaizujących, skontrastowanych ludowymi stylizacjami. Tych ostatnich nie brakuje także (zwłaszcza w drugim ogniwie) w dyptyku Ballada i Rapsodia Kazimierza Wiłkomirskiego, jednego z najwybitniejszych wiolonczelistów polskich XX wieku i całkiem rzetelnego kompozytora. Stanowią przeciwwagę dla mrocznych, żałobnych intonacji Ballady. Rustykalne taneczności puentują także tryptyk In vacanza Alfreda Piattiego. Tytuł podpowiada marzenie o długiej kanikule, ale ponieważ utwór nieduży, to raczej jest opowiastką o krótkim wypadzie za miasto.

Marcin Majchrowski

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign