i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert symfoniczny

50. rocznica Marca '68
OFN / Kaspszyk / Znaider

wt., 6.03, 19:00

Więcej

Orkiestry świata

Houston Symphony
Andrés Orozco-Estrada
Hilary Hahn

środa, 14.03, 19:30

Więcej

Koncert symfoniczny

OFN / Wit / Lugansky
Rachmaninow

pt., 23.02, 19:30
sob., 24.02, 18:00

Więcej

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 4: Prawda źródeł i prawda stylizacji

koncerty 11 i 15 marca

Więcej

Transmisje online w sezonie 2017/2018

Harmonogram transmisji

Najbliższy koncert
7 kwietnia 2018

Więcej
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert kameralny
Rodzaj koncertu: Kameralne
Sala: Kameralna
Abonament: K1 - Koncerty kameralne
Cena: 30 zł
Wykonawcy
Program
Kazimierz Wiłkomirski
- Ballada i Rapsodia na kwartet wiolonczelowy [19']
Alfredo Piatti
- In vacanza quartettino per violoncelli [11']
Przerwa [15']
Prosper Van Eechaute
- Pièce sonate pour 4 violoncelles op. 9 [13']
Rudolf Matz
- Kwartet d-moll na cztery wiolonczele [24']

Niewiele jest instrumentów, których walory wykonawcze i brzmieniowe są tak wielostronne, jak wiolonczeli. Znacznie młodsza siostra skrzypiec, o wiele zresztą od nich większa, bywa solidną częścią symfonicznego kwintetu, trwałym fundamentem i podbudową najróżniejszych składów kameralnych, jak i pierwszoplanowym solistą. Rozpiętość skali i jej ponętna wielobarwność (wiolonczela brzmi przecież inaczej w rejestrze niskim, średnim i wysokim) kusiła od bardzo dawna, by wykorzystywać ją również w składach homogenicznych. Cztery potencjalnie równe skalą wiolonczele to medium zaskakująco wielowymiarowe, a ciekawego i mało znanego repertuaru nań nie brakuje. Flamandzki kompozytor i dyrygent Prospera Van Eechaute potrafił z czterech potężnych w końcu instrumentów wydobyć brzmienia nad wyraz delikatne i ulotne. Skomponowany w 1939 roku jego Pièce Sonate op. 9 może służyć za kwintesencję wiolonczelowego impresjonizmu. Prawie trzydzieści lat późniejszy Kwartet d-moll Chorwata Rudolfa Matza, klasycznie czteroczęściowy, czerpie natomiast pełnymi garściami z muzycznej przeszłości Europy. Nie brak wśród tematów, faktur i brzmień archaizujących, skontrastowanych ludowymi stylizacjami. Tych ostatnich nie brakuje także (zwłaszcza w drugim ogniwie) w dyptyku Ballada i Rapsodia Kazimierza Wiłkomirskiego, jednego z najwybitniejszych wiolonczelistów polskich XX wieku i całkiem rzetelnego kompozytora. Stanowią przeciwwagę dla mrocznych, żałobnych intonacji Ballady. Rustykalne taneczności puentują także tryptyk In vacanza Alfreda Piattiego. Tytuł podpowiada marzenie o długiej kanikule, ale ponieważ utwór nieduży, to raczej jest opowiastką o krótkim wypadzie za miasto.

Marcin Majchrowski

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign