i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Händel - Mesjasz

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej
Haselböck / Im / Orliński / Boden / López

21 i 22 grudnia 2018

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej:

sob., 22 grudnia, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Kup bilet on-line
Koncert kameralny
Rodzaj koncertu: Kameralne
Sala: Kameralna
Abonament: K1 - Koncerty kameralne
Cena: 30 zł
Wykonawcy
Program
Ludwig van Beethoven
- Trio fortepianowe D-dur op. 70 nr 1 Duch [22']
Przerwa [15']
Franz Schubert
- Trio fortepianowe B-dur D.898 [40']
Tristan Keuris
- Trio fortepianowe [17']

Pewnie konkurencji ilościowej z kwartetami smyczkowymi nie wytrzymują, jednak w peletonie gatunków kameralnych plasują się tria fortepianowe na wysokiej, drugiej pozycji. Korzeni tego składu trzech instrumentów: klawiszowego fortepianu oraz dwóch smyczkowych (wysoko brzmiących skrzypiec i dysponującej basowym rejestrem wiolonczeli) można upatrywać w praktyce czasów baroku, ale to na okres klasycyzmu przypada rozkwit literatury pisanej na trio. Jak była to istotna dziedzina twórczości dla Ludwiga van Beethovena świadczy fakt, że zbiór trzech triów fortepianowych otwiera opusowaną listę jego dzieł. Tria op. 1, datowane na 1794 rok, pochodzą jeszcze z czasów nauki u Józefa Haydna. Bezsprzecznie jednym ze szczytowych osiągnięć w historii gatunku jest Trio fortepianowe D-dur op. 70 nr 1, napisane podczas pobytu Beethovena u hrabiny Marii von Erdödy w 1808 roku. Nazwane zostało Geistertrio (Duch), bo takie skojarzenia – z niesamowitością – powoduje brzmienie i barwa powolnej części Largo assai ed spressivo.

Beethoven miał 38 lat, gdy je skomponował; w tym samym wieku był Tristan Keuris kiedy kończył swoje Trio fortepianowe (1984). Ciekawej kolorystyki i wyrafinowanej, ulotnej faktury – mogącej sugerować pewną tajemniczość w utworze nie brakuje, szczególnie na samym początku. Jakiś sekret skrywa się również w dźwiękach Tria fortepianowego B-dur D 898 Franciszka Schuberta. Wielki entuzjasta jego twórczości – Robert Schumann – uznał je za skryte, kobiece i liryczne. Jak większość dorobku Schuberta, wydane zostało (jako opus 99) dopiero po jego śmierci. Należało jednak do tej grupy jego utworów, które przyjmowano wręcz entuzjastycznie. Trio B-dur D 898 wykonane zostało po raz pierwszy 28 stycznia 1828 roku w salonie Josefa Spauna, podczas jednej z tak zwanych schubertiad.

Marcin Majchrowski

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign