i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Zakończenie sezonu artystycznego 2018/19

Zespoły Filharmonii Narodowej
Kaspszyk / Bendžiūnaitė / Mayer
pt. 31.05, 19:30
sob., 1.06, 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
Zakończenie sezonu artystycznego 2018/19

sobota, 1 czerwca, 18:00

Więcej...

Koncert symfoniczny

Tbilisi Symphony Orchestra
Vakhtang Kakhidze, Anna Tchania

niedz., 26.05, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert muzyki dawnej
Rodzaj koncertu: Koncert nadzwyczajny, Muzyka dawna
Sala: Koncertowa
Cena: 50-120 zł

Po śmierci J.B. Lully’ego stworzony przez niego gatunek tragedie lyrique na kilka dekad zastygł, a kolejni twórcy głównie powielali uznane za doskonałe wzorce. Najbardziej istotne przemiany przyniosła dopiero twórczość Jeana Philippa Rameau. Istotnym wyróżnikiem jego oper była synteza współczynników tradycyjnej tragédie: recytatywów, ariosi i airs u Rameau tworzących bardziej spójne continuum, całkowicie podporządkowane wyrazowi tekstu. Także konwencjonalne interludia orkiestrowe przeobrażają się we wspaniałe symphonies, ujawniające ogromną maestrię instrumentacyjną. Zachwycająco subtelne, przełamujące dawne konwencje są także kameralne, barwne, silnie zindywidualizowane entrées taneczne, których oczywiście nie mogło zabraknąć we francuskiej operze. Naïs należy do podgatunku francuskiej muzyki teatralnej, także wywodzącej się z tradycji Lully’ego, zwanej – z uwagi na silnie zaakcentowany element taneczny – opéra-ballet. Od pięcioaktowej na ogół tragédie odróżniała ją budowa, na ogół trzyaktowa, a także lżejsza tematyka librett, zaczerpnięta rzadziej z koturnowych historii mitologicznych czy epickich, częściej zaś z poezji pastoralnej (taki wariant określano mianem pastorale héroïque; np. Acis et Galatée Lully’ego). Dzieło Rameau z 1749 r. nosiło podtytuł Opérapour La Paix, powstało bowiem dla uczczenia pokoju akwizgrańskiego kończącego krwawą wojnę o sukcesję austriacką. Libretto opowiadające o miłości Neptuna do tytułowej nimfy, jednej z Najad i jego rywalizacji o nią ze śmiertelnikami (rozstrzygniętej jednak na sposób boski – cudowną, choć nie dla nich, interwencją) daje pretekst do ukazania całej palety najbardziej wyszukanych środków muzyczno-teatralnych i baletowych, które zachwycały arystokratyczną publiczność epoki Ludwika XV.

Piotr Maculewicz

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign