i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Händel - Mesjasz

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej
Haselböck / Im / Orliński / Boden / López

21 i 22 grudnia 2018

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej:

sob., 22 grudnia, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert symfoniczny
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Abonament: D2 - Koncerty symfoniczne, Z2 - Złoty abonament
Cena: 25-60 zł
Wykonawcy
Program
Jean Sibelius
- Łabędź z Tuoneli op. 22 nr 2 [10’]
Siergiej Prokofiew
- II Koncert fortepianowy g-moll op. 16 [30']
Przerwa [20']
Béla Bartók
- Koncert na orkiestrę [40']

Trzy kompozycje koncertu powstały w ciągu pięciu dekad, a ich zestawienie ciekawie ukazuje intensywność stylistycznych przemian, jakie się w tym okresie dokonały. Łabędź z Tuoneli (1895), to część suity Lemminkäinen Sibeliusa na kanwie starofińskiego eposu, Kalewali. W neoromantycznym, bardzo ekspresyjnym duchu, przywołuje legendę o łabędziu (symbolizuje go sławne solo rożka angielskiego) przemierzającym krainę umarłych – Tuonelę.

Partytura ukończonego w 1913 r. II Koncertu fortepianowego Prokofiewa spłonęła podczas bolszewickiej rewolucji – autor zrekonstruował ją po 10 latach od skomponowania, ale zarazem znacząco przerobił; wspominał żartem, że w zasadzie powinien to być IV Koncert (po Trzecim z 1921). Utwór nosi ciekawe ślady swoich dramatycznych losów, łącząc elementy stylów z różnych okresów twórczości Prokofiewa. Usłyszeć można go stosunkowo rzadko, gdyż uchodzi za dzieło arcytrudne dla pianisty i tylko nieliczni wykonawcy są w stanie się z nim zmierzyć. 

Koncert na orkiestrę Beli Bartóka, późne arcydzieło węgierskiego kompozytora, powstał w 1943 roku na zamówienie Koussevitzky Foundation. Premiera miała miejsce 1 grudnia 1944 z udziałem sławnej Boston Symphony Orchestra pod dyrekcją Siergieja Kusewickiego i okazała się spektakularnym sukcesem. Przyszedł on jednak za późno i nie zmienił trudnej sytuacji kompozytora na wojennej emigracji w USA – niecały rok później Bartók zmarł w biedzie i zapomnieniu. Koncert na orkiestrę okazać się miał jednym z jego ostatnich dzieł, także – jednym z najpopularniejszych. Kompozytor złagodził tu swój muzyczny język, skłaniając się ku symetrycznej, klasycyzującej formie i większej brzmieniowej eufonii – zarazem zachowując większość cech swego wcześniejszego stylu, z subtelnymi, lecz czytelnymi nawiązaniami do folkloru, supremacją elementu rytmicznego oraz barwną instrumentacją. Nazwa „koncert” wskazuje tu na element solowego, wirtuozowskiego koncertowania, nie powierzony jednak jednemu instrumentowi, lecz różnym, a także ich grupom.

Piotr Maculewicz

 

Christian Schumann zastapi w koncertach 6 i 7 października 2017 Daniela Blendulfa.

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign