i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Zakończenie sezonu artystycznego 2018/19

Zespoły Filharmonii Narodowej
Kaspszyk / Bendžiūnaitė / Mayer
pt. 31.05, 19:30
sob., 1.06, 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
Zakończenie sezonu artystycznego 2018/19

sobota, 1 czerwca, 18:00

Więcej...

Koncert symfoniczny

Tbilisi Symphony Orchestra
Vakhtang Kakhidze, Anna Tchania

niedz., 26.05, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert symfoniczny
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Abonament: B1 - Koncerty symfoniczne, Z1 - Złoty abonament
Cena: 25-60 zł
Wykonawcy
Program
Béla Bartók
- Suita taneczna [17']
Erich Wolfgang Korngold
- Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 [24']
Przerwa [20']
Igor Strawiński
- Muzyka do baletu Pietruszka [34']

Pietruszka to drugi po Ognistym ptaku balet Strawińskiego dla Paryża i działającego tam zespołu Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa – tu do głosu dochodzą nowe, bardziej zaawansowane środki muzyczne (np. bitonalność wyrażona dysonansowym akordem‑symbolem tytułowej postaci, łączonym trójdźwięki C‑dur i Fis‑dur). W pierwotnym zamyśle był utwór koncertowy, lecz nieomylny instynkt Diagilewa dostrzegł w nim ogromny teatralny potencjał i istotnie – Pietruszka jako balet stał się kamieniem milowym w dziejach gatunku; genialna muzyka Strawińskiego wiedzie autonomiczny żywot także w formie obszernej, autorskiej suity zawierającej większość materiału z muzyki teatralnej.

W roku 1934 Korngold, płodny kompozytor cieszącej się dużą popularnością muzyki koncertowej wyjechał do Hollywood zaś jako osoba pochodząca z rodziny o żydowskich korzeniach nie mógł wrócić do ukochanego Wiednia, pogrążającego się w antysemickim obłędzie. Pozostał więc w USA, a muzyka filmowa stała się jego nowym emploi. Tworząc bogatą, symfoniczną oprawę do ponad dwudziestu filmów (za dwa z nich otrzymał Oscara) ustalił do dziś żywe gatunkowe standardy. Po wojnie starał się powrócić do komponowania muzyki koncertowej, zamierzał nawet ponownie osiąść w Wiedniu, ale publiczność tego miasta przyjęła go chłodno; pozostał więc w USA. Koncert skrzypcowy dedykowany Almie Mahler i prawykonany przez Jaschę Heifetza (1947) należał go jego ostatnich sukcesów. Epoka ponowoczesna zdaje się oddawać sprawiedliwość oryginalnemu talentowi Korngolda, którego muzyka wciąż znajduje nowych sympatyków.

Węgierska stołeczna metropolia – Budapeszt powstała dopiero w roku 1873 z połączenia trzech osobnych organizmów miejskich. Gdy w 1923 roku uroczyście świętowano półwiecze ich zjednoczenia, zamówiono z tej okazji nowe dzieła u trzech wybitnych kompozytorów węgierskich, byli nimi Ernő Dohnányi, Zoltán Kodály oraz Béla Bartók – tak powstała Suita taneczna Bartóka, której sześć następujących attaca ogniw demonstruje etnograficzne pasje swego autora stylizującego motywy węgierskie, rumuńskie i orientalne, nie poprzez cytaty oryginalnych melodii, lecz inspirację nimi i kreację folkloru imaginacyjnego. Utwór zdobył znaczną popularność utrwalając międzynarodową pozycję kompozytora.

Piotr Maculewicz

 

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign