i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Tomasiewicz / Baráti

pt., 26.04, 19:30
sob., 27.04, 18:00

Więcej...

Moniuszko na Moniuszki

5 maja Filharmonia świętować będzie
200. rocznicę urodzin
Stanisława Moniuszki

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej:

wtorek, 7 maja, 19:00

Więcej...

Garrick Ohlsson

Boston Symphony Chamber Players
Garrick Ohlsson - fortepian

wtorek, 14 maja, 19:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert symfoniczny
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Abonament: D1 - Koncerty symfoniczne, Z1 - Złoty abonament
Cena: 25-80 zł
Wykonawcy
Program
Maurice Ravel
- Suita Moja matka gęś [17']
Olivier Messiaen
- Concert à quatre [27']
Przerwa [20']
Ludwig van Beethoven
- VII Symfonia A-dur op. 92 [38']

VII Symfonia Beethovena miała swą premierę w grudniu 1813 roku, podczas koncertu na rzecz kombatantów wojen napoleońskich (zaprezentowano wówczas także batalistyczne Zwycięstwo Wellingtona). Utwór od razu zdobył uznanie publiczności, zachwyconej zwłaszcza elegijnym Allegretto o konduktowym, daktylicznym rytmie (musiano je bisować). Właśnie bogactwo i żywiołowość rytmiczna tego dzieła zdumiewała, budziła podziw, ale i krytykę niektórych komentatorów. Często przywołuje się opinię Wagnera, który w finale symfonii chciał widzieć apoteozę tańca. Nie brakowało też interpretacji programowych, choć sam autor ich w żaden sposób nie sugerował.

Maurice Ravel sięgnął po Baśni mateczki gąski Charlesa Perraulta (uznane w XIX w. za klasykę literatury dziecięcej) komponując cykl miniatur fortepianowych Ma mere l’Oye na cztery ręce z myślą o dzieciach zaprzyjaźnionej z nim blisko rodziny Godebskich. Pomysł zrodził się podczas kolejnych letnich wakacji, które kompozytor spędzał w posiadłości przyjaciół w Valvins. Utalentowane muzycznie dzieci miały być pierwszymi wykonawcami cyklu, jednak skala trudności utworu przerosła ich możliwości. W kolejnym roku autor dokonał orkiestracji z myślą o spektaklu baletowym. Wersja sceniczna nie zyskała szczególnej popularności, lecz barwna orkiestrowa suita weszła na stałe do symfonicznego repertuaru jako jedno z najpopularniejszych dzieł Ravela.

Zmarły w roku 1992 Olivier Messiaen pozostawił nieukończone jedno ze swych ostatnich dzieł, dedykowane piątce wspaniałych muzyków – byli wśród nich jego żona, pianistka Yvonne Loriod, wiolonczelista Mścisław Rostropowicz, oboista Heinz Holliger, flecistka Catherine Cantin oraz dyrygent Myung‑Whun Chung. Yvonne Loriod zadbała o dokończenie instrumentacji zachowanych części Concert a quatre i w roku 1994 doszło do premierowego wykonania z udziałem wymienionych artystów. Utwór stanowi retrospektywę zarówno własnych idei Messiaena (jak jego transkrypcje śpiewu ptaków, obecnych także tutaj) oraz inspirujących go dzieł muzycznej przeszłości – z subtelnymi nawiązaniami do Mozarta, czy barokowych klawesynistów. Część drugą stanowi transkrypcja własnej, wcześniejszej o cztery dekady Vocalise.

Piotr Maculewicz

 

Przed koncertem, o godz. 18:30 zapraszamy do Sali kameralnej na wykład Iwony Lindstedt, zatytułowany Baśnie, ptaki i wino.

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign