i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 4: Skąd się wziął romantyzm?

15, 19 i 23 marca

Szczegóły

Grammy dla nagrania Chóru i Orkiestry FN

Krzysztof Penderecki i Henryk Wojnarowski z najbardziej prestiżową nagrodą fonograficzną
Szczegóły
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert symfoniczny
Rodzaj koncertu: Symfoniczne, oratoryjne, chóralne
Sala: Koncertowa
Abonament: A1 - Koncerty symfoniczne, Z1 - Złoty abonament
Cena: 50, 60, 80, 90, 100 zł
Wykonawcy
Program
Franz Schubert
- Greisengesang (ork. J. Brahms)
Franz Schubert
- Romanze (ork. A. Webern)
Franz Schubert
- Der Wegweiser (ork. A. Webern)
Franz Schubert
- Du bist die Ruh (ork. A. Webern)
Franz Schubert
- Erlkönig (ork. H. Berlioz)
Franz Schubert
- Nacht und Träume (ork. M. Reger) [razem ok. 25']
Przerwa [20']
Gustav Mahler
- IX Symfonia D-dur [81']

Zachęcamy do oglądania transmisji internetowej koncertu. Zapraszamy na naszą stronę internetową lub kanał na serwisie Youtube.

Link do wydarzenia na Facebooku: http://bit.ly/2anLmRU

 

W zasadzie wszystkie symfonie Mahlera na różne sposoby mierzą się z wielkimi pytaniami filozoficznymi, zwłaszcza z eschatologią, czasem explicite (jak w Drugiej), czasem poprzez aluzje tekstów pieśniowych (Trzecia, Czwarta), czy w dyskretnie sugerowanych programach. Ostatnia z ukończonych symfonii Mahlera, Dziewiąta w sposób szczególnie przejmujący, choć tu nieanonsowany żadnym literackim przesłaniem, odwołuje się do tych wciąż powracających w twórczości Mahlera przemyśleń. Gdy ją pisał, przeczuwał pewnie, że choroba serca, z którą się zmagał jest śmiertelna (zmarł dwa lata po ukończeniu dzieła, którego nigdy nie usłyszał), stąd w niespokojnym pulsie otwierającym część pierwszą Leonard Bernstein upatrywał właśnie bicia chorego serca. Powracający na kartach partytur wiedeńskiego postromantyka motyw żałobnego marsza (tu: oznaczenie Wie ein Kondukt) czyni te aluzje jeszcze bardziej wyraźnymi. Zewnętrznie tradycyjny, czteroczęściowy układ cyklu skrywa formę odchodzącą w wielu aspektach od konwencji – jej normy ustępują tu (jeszcze silniej niż we wcześniejszych dziełach) swobodnej, bardzo wybujałej ekspresji, zwłaszcza w zakresie harmoniki i dyspozycji tonalnej dzieła, którego tonacja D‑dur pozostaje nader umowna. Dwa ogniwa środkowe to osobliwy zdekomponowany ländler i burleskowe rondo, finał zaś tworzy monumentalne, przejmujące i tajemnicze Adagio.

Mahler jako twórca pieśni (przede wszystkim orkiestrowych) był dziedzicem wielkiej wiedeńskiej tradycji schubertowskiej, do której się zresztą z estymą odwoływał. Niezwykle interesującym dopełnieniem jego dzieła będą więc znane pieśni Schuberta wykonane w szacie orkiestrowej, w różnych aranżacjach dokonanych przez wielkich kompozytorów XIX i XX w.

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign