i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Program sezonu 2018/2019

Repertuar nowego sezonu FN
już dostępny na naszej stronie!

Więcej...

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Dyrektor Artystyczny FN
JACEK KASPSZYK

Więcej...

Chór Filharmonii Narodowej

Dyrektor Chóru
Bartosz Michałowski

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert symfoniczny 
Rodzaj koncertu: Symfoniczne, oratoryjne, chóralne
Sala: Koncertowa
Abonament: D1 - Koncerty symfoniczne, Z1 - Złoty abonament
Cena: 25, 35, 45, 50, 60 zł
Wykonawcy
Program
Hugo Alfvén
- Uwertura uroczysta Festspel op. 25 [6']
Edvard Grieg
- Koncert fortepianowy a-moll op. 16 [30']
Przerwa [20']
Carl August Nielsen
- II Symfonia op. 16 Cztery temperamenty [35']

To dziwne, że koncertowa uwertura Festspel (skomponowana w 1908 r. na otwarcie Teatru Królewskiego w Sztokholmie) Hugo Alfvéna, wiodącego kompozytora szwedzkiego swego pokolenia, tak rzadko gości na polskich estradach – jest bowiem piękną symfoniczną apoteozą szlachetnego... poloneza! W ojczyźnie kompozytora znana jest tradycja otwierania tym tańcem różnych podniosłych wydarzeń i w takiej też roli często rozbrzmiewa ów popularny tam utwór.

Trzy kompozycje koncertu reprezentują muzykę trzech krajów Skandynawii – ojciec narodowej muzyki norweskiej, Edvard Grieg skomponował tylko jeden koncert, który rychło wszedł do panteonu najważniejszych i nieodmiennie najpopularniejszych dzieł tego gatunku. Koncert fortepianowy a‑moll, wzruszające, pełne młodzieńczego entuzjazmu dzieło zaledwie 24-letniego muzyka (1868) zdradza wpływy analogicznego koncertu R. Schumanna, z którym dzieli tonację i ogólną dyspozycję faktury solowo-orkiestrowej. Zarazem przenika je charakterystyczny duch północnych krain, choć bez bezpośrednich cytatów muzyki tradycyjnej. Te inspiracje są jednak czytelne w pewnych zwrotach melodycznych czy rytmach (np. nawiązujących do norweskiego tańca halling).

Duńczyk Carl Nielsen w swej II Symfonii (1902) podjął próbę oddania dźwiękami prastarej, wywodzonej od Hipokratesa teorii o czterech temperamentach ludzkiej natury, chętnie też przedstawianych na rycinach medycznych ksiąg i w alegorycznych obrazach. To właśnie jeden z nich (wiszący w pewnym pubie) zainspirował twórcę do nakreślenia w czterech częściach cyklu dowcipnej wizji usposobień: cholerycznego, flegmatycznego, melancholijnego i sangwinicznego. Dobrze przyjęte dzieło, dedykowane F. Busoniemu stało się jednym z najbardziej lubianych w dorobku twórcy.

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign