i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 1: Nad mapą barokowej Europy

2, 5 i 8 listopada

Szczegóły

Jacek Kaspszyk, Orkiestra FN
Bomsori Kim

Premiera CD: 27 października

Szczegóły

Transmisje online w sezonie 2017/2018

Harmonogram transmisji - najbliższy koncert już 11.11!
Szczegóły

Bilety na koncerty sezonu 2017/2018

Zapraszamy do zakupów online, w kasach FN oraz poprzez Biletomat (w holu kasowym).
Szczegóły
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert symfoniczny 
Rodzaj koncertu: Symfoniczne, oratoryjne, chóralne
Sala: Koncertowa
Abonament: D1 - Koncerty symfoniczne, Z1 - Złoty abonament
Cena: 25, 35, 45, 50, 60 zł
Wykonawcy
Program
Hugo Alfvén
- Uwertura uroczysta Festspel op. 25 [6']
Edvard Grieg
- Koncert fortepianowy a-moll op. 16 [30']
Przerwa [20']
Carl August Nielsen
- II Symfonia op. 16 Cztery temperamenty [35']

To dziwne, że koncertowa uwertura Festspel (skomponowana w 1908 r. na otwarcie Teatru Królewskiego w Sztokholmie) Hugo Alfvéna, wiodącego kompozytora szwedzkiego swego pokolenia, tak rzadko gości na polskich estradach – jest bowiem piękną symfoniczną apoteozą szlachetnego... poloneza! W ojczyźnie kompozytora znana jest tradycja otwierania tym tańcem różnych podniosłych wydarzeń i w takiej też roli często rozbrzmiewa ów popularny tam utwór.

Trzy kompozycje koncertu reprezentują muzykę trzech krajów Skandynawii – ojciec narodowej muzyki norweskiej, Edvard Grieg skomponował tylko jeden koncert, który rychło wszedł do panteonu najważniejszych i nieodmiennie najpopularniejszych dzieł tego gatunku. Koncert fortepianowy a‑moll, wzruszające, pełne młodzieńczego entuzjazmu dzieło zaledwie 24-letniego muzyka (1868) zdradza wpływy analogicznego koncertu R. Schumanna, z którym dzieli tonację i ogólną dyspozycję faktury solowo-orkiestrowej. Zarazem przenika je charakterystyczny duch północnych krain, choć bez bezpośrednich cytatów muzyki tradycyjnej. Te inspiracje są jednak czytelne w pewnych zwrotach melodycznych czy rytmach (np. nawiązujących do norweskiego tańca halling).

Duńczyk Carl Nielsen w swej II Symfonii (1902) podjął próbę oddania dźwiękami prastarej, wywodzonej od Hipokratesa teorii o czterech temperamentach ludzkiej natury, chętnie też przedstawianych na rycinach medycznych ksiąg i w alegorycznych obrazach. To właśnie jeden z nich (wiszący w pewnym pubie) zainspirował twórcę do nakreślenia w czterech częściach cyklu dowcipnej wizji usposobień: cholerycznego, flegmatycznego, melancholijnego i sangwinicznego. Dobrze przyjęte dzieło, dedykowane F. Busoniemu stało się jednym z najbardziej lubianych w dorobku twórcy.

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign