i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Händel - Mesjasz

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej
Haselböck / Im / Orliński / Boden / López

21 i 22 grudnia 2018

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej:

sob., 22 grudnia, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Nadzwyczajny koncert muzyki filmowej
Rodzaj koncertu: Koncert nadzwyczajny, Symfoniczne, oratoryjne, chóralne
Sala: Koncertowa
Cena: 50-130 zł

Michał Urbaniak w zadziwiający i bezprecedensowy sposób łączy (co jest istotą muzycznego nurtu fusion, którego był jednym z głównym kreatorów) różnorodne style, techniki i gatunki zachowując zarazem własny, spójny, rozpoznawalny idiom. Nieustannie też zaskakuje pomysłami, które zrazu wydają się szokująco śmiałe: „Zawsze chciałem iść do przodu i po każdym etapie zrzucać z pleców tornistry z tradycją. [...] Nie jestem purystą muzycznym, bo puryści są wrogami postępu. Każda sztuka, która stoi w miejscu, musi umrzeć. Trzeba przeć do przodu” – mówił w jednym z wywiadów. W 1973 przeniósł się do USA – był już wówczas artystą doświadczonym i uznanym, legitymującym się znaczącymi sukcesami w Polsce, Europie Zachodniej i USA oraz ważkim dorobkiem nagraniowym, lecz dopiero reedycja płyty Constellation, którą Columbia wypuściła na amerykański rynek pod znamiennym tytułem Fusion, przesądziła o natychmiastowej akceptacji Polaka przez bardzo wymagające audytorium. Odkrywcze aranżacje, nowatorskie użycie elektroniki, nieporównywalne z niczym brzmienie pięciostrunnych skrzypiec Urbaniaka, hipnotyczne wokalizy Urszuli Dudziak oraz nieco egzotyczny touch polskiego folkloru – rzuciły na kolana publiczność Ameryki. Artysta przez wiele lat pozostawał więc wierny głównie scenie USA, grając w najświetniejszych klubach, z najprzedniejszymi jazzmanami (m.in. z Milesem Davisem), zadziwiając oryginalnością i świeżością kolejnych albumów. Monograficzny koncert wspaniałego artysty przypomni jego muzykę filmową, którą z sukcesami tworzy niemal pod początku kariery. Wiele jej przykładów zdobyło ogromne uznanie, którego świadectwem są prestiżowe nagrody – m.in. „Złote Lwy” za muzykę do filmów Dług (1999) Krzysztofa Krauzego, Eden (2002) Piotra Czeczota oraz Mój rower (2012) Piotra Trzaskalskiego (ten ostatni otrzymał w tej kategorii również „Orła” Polskiej Akademii Filmowej; warto wspomnieć, że Urbaniak także wystąpił w tym filmie w jednej z głównych ról).

Piotr Maculewicz

 

broszura programowa

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign