i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

FILHARMONIA ONLINE

Po prostu... Filharmonia! Projekt 5
Jacaszek / Kwartludium

27 kwietnia, godz. 19:00

Szczegóły

Przesłuchania do OFN

HARFA (½ etatu muzyk solista) WIOLONCZELA (pełen etat muzyk tutti)

zgłoszenia do 26 maja

Szczegóły

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 6: Telemann – polski kompozytor honoris causa

24 i 25 maja 2017

Szczegóły
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Ocalić od zapomnienia
Rodzaj koncertu: Symfoniczne, oratoryjne, chóralne
Sala: Koncertowa
Abonament: D1 - Koncerty symfoniczne, Z1 - Złoty abonament
Cena: 25, 35, 45, 50, 60 zł
Wykonawcy
Program
Paweł Klecki
- Wariacje orkiestrowe op. 20 [17']
Aleksander Tansman
- II Koncert fortepianowy [25']
Przerwa [20']
Roman Palester
- Muzyka do baletu Pieśń o ziemi [38']

W roku 2017 przypada 110. rocznica urodzin Romana Palestra, kompozytora odciętego od kraju przez dekady „żelazną kurtyną”. Zaliczany do najbardziej obiecujących twórców swego pokolenia w okresie stalinizmu wybrał los emigranta i nawiązał współpracę z Radiem Wolna Europa (był szefem działu kulturalnego w redakcji polskiej) – to zaś stało się przyczyną dwudziestoletniego zapisu cenzorskiego na jego twórczość. Mimo formalnego cofnięcia go już w roku 1977, niezwykle ciekawa i różnorodna twórczość Romana Palestra niestety nie zdołała trwale zagościć na polskich estradach. Muzyka do baletu Pieśń o ziemi (1937) to jedna z dość nielicznych kompozycji tego twórcy korzystających ze stylizacji (bardzo oryginalnej) polskiego folkloru.

Młodzieńcze biografie dwóch bliskich pokoleniowo twórców, Pawła Kleckiego i Aleksandra Tansmana były bardzo zbieżne – obaj pochodzili z żydowskich rodzin łódzkich, obaj w Łodzi odbierali muzyczne wykształcenie, występowali też w Łódzkiej Orkiestrze Symfonicznej, później zaś podjęli studia na Uniwersytecie Warszawskim. Później Tansman osiadł na stałe w Paryżu i skupił się na twórczości kompozytorskiej, stając się jednym z najważniejszych reprezentantów neoklasycyzmu w muzyce europejskiej. Jego zdumiewający II Koncert fortepianowy zabrzmiał w roku 1928 w Hollywood Bowl wobec publiczności liczącej 18 tysięcy słuchaczy. Utwór dedykowany Charliemu Chaplinowi (który po latach pomógł rodzinie kompozytora w ucieczce z Europy przed widmem Holocaustu) zawiera dowcipne aluzje do filmów wielkiego komika.

Klecki po studiach w Berlinie rozpoczął olśniewającą karierę dyrygencką (prowadząc m.in. Berlińską Orkiestrą Filharmoniczną), później rezydował głównie w Szwajcarii i prowadził wiodące światowe orkiestry (m.in. w latach 1966-1970 kierował Orchestre de la Suisse Romande). Był także do czasów II wojny światowej aktywnym i cenionym kompozytorem (później w zasadzie zarzucił twórczość). Efektowne Wariacje orkiestrowe z 1929 r. przypomną o tym niemal zapomnianym dziś aspekcie działalności wielkiego muzyka. 

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign