i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Program sezonu 2017/2018

Zapraszamy do zapoznania się z kalendarzem koncertów w FN w nadchodzącym sezonie!
Szczegóły

Szymanowski - Warsaw Philharmonic

Nowa płyta Chóru i Orkiestry FN

Kaspszyk / Kurzak / Korchak /
Rehlis / Ruciński

Szczegóły

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Dyrektor Artystyczny FN
JACEK KASPSZYK

Szczegóły

Chór Filharmonii Narodowej

Dyrektor Chóru
Bartosz Michałowski

Szczegóły
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Gdy niewielu ma dużo do powiedzenia, czyli różne kameralistyki - Kameralistyka medytująca. Katalog drzew
Rodzaj koncertu: Po prostu... Filharmonia!
Sala: Kameralna
Abonament: PPF5 - Po prostu... Filharmonia!
Cena: Dorośli – 30 zł, młodzież – 15 zł

 

Transmisja koncertu online: www.filharmonia.pl oraz na kanale FN w serwisie YouTube.

Projekt 5: Gdy niewielu ma dużo do powiedzenia, czyli różne kameralistyki

Trzy koncerty i trzy spojrzenia na kameralistykę – według wielu komentatorów to najszlachetniejsza i najtrudniejsza dziedzina muzykowania. Artyści znajdują się tu pomiędzy stanem pełnej swobody, jaką dysponuje solista, a ścisłą dyscypliną gry orkiestrowej. Kluczem do perfekcji w grze kameralnej jest porozumienie – nie tylko w wymiarze artystycznym, ale też ludzkim i duchowym. Nie bez przyczyny najlepsze zespoły kameralne są jak rodzina grając latami, a nawet dekadami w niezmiennym składzie. Kameralistyka zestrojona ukaże wielobarwność i niezwykłe możliwości heterogenicznego zestawu instrumentów dętych, Kameralistyka eksperymentująca nie sięgnie wprawdzie po „szaleństwa” awangardy, lecz dowiedzie iż formą wypowiedzi w tym obszarze mogą być nie tylko (dominujące na ogół) konwencjonalne formy z czasów Mozarta; wreszcie Kameralistyka medytująca poprzez improwizację, łączenie brzmień akustycznych z elektronicznymi podejmie próbę przywrócenia pierwotnej jedności ars et natura.

Kameralistyka medytująca. Katalog drzew

„Jestem wierzący, więc śpiewam słowa Boga tym, którym wiary brak. Daję pieśni ptaków tym, którzy mieszkają w miastach i nigdy ich nie słyszeli, tworzę rytmy dla tych, którzy znają jedynie wojskowe marsze i jazz, i pokazuję kolory tym, którzy ich nie widzą.” Olivier Messiaen był pasjonatem ptaków, jako ornitolog-amator posiadł wielką wiedzę – odbywał podróże w odległe zakątki globu specjalnie, by słuchać ptasiego śpiewu, zapisywać go nutami (czego rezultatem były niekiedy niezwykle złożone struktury melorytmiczne), później zaś – wykorzystywać w swych kompozycjach. Najbardziej znaną jest fortepianowy cykl Catalogue d'oiseaux (Katalog ptaków) z 1959 r. W siedmiu księgach tworzących symetryczne założenie cytuje w nim trzynaście ptaków, przy czym centralnym utworem, najdłuższym i zajmującym księgę czwartą – jest ten poświęcony trzcionce. Oczywiście słowo „katalog” jest tu pojęciem umownym, obok dźwiękowej onomatopei kompozytor maluje dźwiękami także impresyjny kontekst występowania swych ptasich bohaterów, a naśladując ich śpiew korzysta z wielu zaawansowanych technik kompozytorskich, w tym tych dla autora emblematycznych, jak rytmy palindromiczne oraz modusy o ograniczonej liczbie transpozycji. Genezę projektu Michała Jacaszka i zespołu Kwartludium także stanowi fascynacja pięknem, potęgą i tajemnicą natury. Muzycy rozwijają w nim idee francuskiego kompozytora, tworząc dźwiękowy kompleks, olśniewającą, artystycznie przetworzoną „fonosferę przyrody” i zarazem jej wzniosłą alegorię, na który składają się nagrania odgłosów natury, akustyczne improwizacje oraz cytaty z kompozycji Messiaena.

 

Galeria
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign