i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Zakończenie sezonu artystycznego 2018/19

Zespoły Filharmonii Narodowej
Kaspszyk / Bendžiūnaitė / Mayer
pt. 31.05, 19:30
sob., 1.06, 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
Zakończenie sezonu artystycznego 2018/19

sobota, 1 czerwca, 18:00

Więcej...

Koncert symfoniczny

Tbilisi Symphony Orchestra
Vakhtang Kakhidze, Anna Tchania

niedz., 26.05, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Projekt 1: Zagadkowo niestarzejąca się muzyka dawna - Sonaty, ale czy tylko sonaty?
Rodzaj koncertu: Po prostu... Filharmonia!
Sala: Kameralna
Abonament: PPF1 - Po prostu... Filharmonia!
Cena: dorośli 30 zł, młodzież 15 zł
Wykonawcy
Program
Georg Friedrich Händel
- Sonaty triowe op. 2: g-moll nr 2 HWV 387, B-dur nr 3 HWV 388, F-dur nr 4 HWV 389, g-moll nr 5 HWV 390, g-moll nr 6 HWV 391
Henry Purcell
- Suita g-moll Z. 661
Henry Purcell
- Ground Z. D222
Henry Purcell
- Suita D-dur Z. 667

Co warta byłaby przeszłość bez tajemnic i niejasnych okoliczności? Pojawiające się co i rusz znaki zapytania zachęcają do poszukiwania odpowiedzi i rozwiązywania zagadek. Z pewnością często wieje nudą – wątpliwości są twórcze! Sonaty triowe Jerzego Fryderyka Händla, które ukazały się w postaci pirackiego druku około 1730 roku jako Deuxieme Ouvrage (op. 2) wcale wówczas skomponowane nie były. Przeciwnie, poszczególne utwory liczyły sobie od dziesięciu do trzydziestu lat. Ponieważ ich autografy nie zachowały się, trudno ustalić chronologie i precyzyjnie je datować. Najpewniej powstawały gdzieś około roku 1717 lub 1718, kiedy nici zawodowej aktywności wiązały Händla z Earlem of Carnarvon. Zdaje się, że najstarsza w zbiorze jest druga Sonata g‑moll. Händel miał najprawdopodobniej 17 lat, gdy ją skomponował, chociaż Charles Jennens podawał informację, z której wynikałoby, że jest jeszcze starsza: „została skomponowana w wieku lat 14”. Pewnie już nigdy tych biograficznych zagadek i zależności w pełni wyjaśnić się nie uda. Jedno jednak jest pewne – w chwili publikacji były dziełami absolutnie atrakcyjnymi. Ponad 30 lat wcześniej, w 1696 roku ukazał się drukiem inny zbiór utworów muzycznych, zatytułowany A choice Collection of Lessons for the Harpsichord zawierający także osiem suit klawesynowych Henry’ego Purcella. Na publikację tej niewielkiej części dorobku instrumentalnego przedwcześnie zmarłego kompozytora (Purcell miał ledwie 36 lat) zdecydowała się wdowa Frances i wydawca Henry Playford. Wartości tego zbioru przecenić nie sposób, jest jednym z kilku zaledwie tego rodzaju kolekcji muzyki brytyjskiej datowanych na koniec XVII wieku. Twórczość Purcella wyrokiem losu została przerwana w pół słowa – jeszcze jeden przypadek, kiedy trzeba westchnąć i retorycznie pytać – jak wyglądałby dorobek muzyczny Europy, gdyby dane mu było pożyć dłużej? Zawsze te znaki zapytania...

Marcin Majchrowski

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign