i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Program sezonu 2018/2019

Repertuar nowego sezonu FN
już dostępny na naszej stronie!

Więcej...

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Dyrektor Artystyczny FN
JACEK KASPSZYK

Więcej...

Chór Filharmonii Narodowej

Dyrektor Chóru
Bartosz Michałowski

Więcej...

Transmisje online w sezonie 2018/2019

Harmonogram transmisji internetowych naszych koncertów
Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Kup bilet on-line
Projekt 4: Między Ziemią a Niebem - Poszukiwanie
Rodzaj koncertu: Po prostu... Filharmonia!
Sala: Koncertowa
Abonament: PPF4 - Po prostu... Filharmonia!
Cena: dorośli 30 zł, młodzież 15 zł

 

Introduction
Cantique du berger David
Psaume: Loué soit le Seigneur
Chant de victoire
Cortège
Psaume: Ne crains rien
Psaume: Ah! si j’avais des ailes de colombe
Psaume: Cantique des Prophètes
Psaume: Pitié de moi, mon Dieu 
Le Camp de Saül
Psaume: L’éternel est ma lumière infinie
Incantation: La Pythonisse
Marche des Philistins
Lamentations de Guilboa
Cantique de fête
La Danse devant l’arche
Cantique: De mon cœur jaillit un cantique
Chant de la servante
Psaume de pénitence
Psaume: Je fus conçu dans le péché
Psaume: Je lève mes regards vers la montagne 
La Chanson d’Ephraïm
Marche des Hébreux
Psaume: Je t’aimerai, Seigneur, d’un amour tendre
Psaume: Dans cet effroi
Couronnement de Salomon
Mort de David

 

 

Dawid – najmłodszy syn Jessego z Betlejem, legendarny król Izraela, twórca jego potęgi politycznej i terytorialnej, budowniczy świątyni w Jerozolimie, pogromca Filistynów i innych plemion, ten który wygrał nierówną walkę z Goliatem, wreszcie poeta i pieśniarz, któremu przypisuje się autorstwo ponad siedemdziesięciu psalmów – nie był postacią bez skazy, co nadaje mu wymiaru ludzkiego. W jego życie i moralne wybory wpisane są zarówno patetyczne wzloty, jak i dość niskie upadki. Jego charakter nie pozbawiony był mrocznych stron. Dały o sobie znać choćby w chwili, gdy uwodził Batszebę, żonę jednego ze swoich dowódców. Kiedy okazało się, że kochanka urodzi mu syna, Dawid nie wahał się, by w dość perfidny sposób pozbyć się swego konkurenta, a jej prawowitego małżonka. Posłał go na pierwszą linię w bitwie. Żałował chyba później za grzech cudzołóstwa – ukorzył się, a Batszebę wziął sobie za żonę (jedną z kilku zresztą). Nie zmienia to jednak faktu, że do chwalebnych postępków tego epizodu z życia Dawida zaliczyć nie sposób. Ściągnął on zresztą na króla i jego poddanych klęski, spowodował gniew mściwego Jehowy. Ten epizod, w kontekście pychy władcy u szczytu sławy, jego starości i śmierci oraz koronacji następcy opisuje trzecia część oratorium Król Dawid Arthura Honeggera. Wcześniejsze – opowiadają dzieje dochodzenia do władzy, walk i sprowadzenia do Jerozolimy Arki Przymierza. Muzyka skomponowana w krótkim czasie (dwóch miesięcy 1921 roku) przeszła niezwykłą metamorfozę. Wpierw towarzyszyła dramatowi René Moraxa, wznowionemu w Lozannie po wojennej przerwie. Ale pozytywny odbiór i świadomość walorów artystycznych skłoniły Honeggera, by wykorzystać ją we właściwy sposób – stworzył oryginalne w kształtach oratorium. Narrator opowiada o wydarzeniach, a części wokalne i orkiestrowe, trochę jak w antycznej tragedii, komentują je. Honegger poszukiwał odpowiednich środków wyrazu, by podkreślić kolorystyczne bogactwo. Pierwsze wykonania Króla Dawida (Winerthur 1923, Paryż 1924) dowiodły, że ten wysiłek naprawdę się opłacił.

Marcin Majchrowski

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign