Chór Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Chór
fot. Bartek Barczyk

Chór

Zespół rozpoczął profesjonalną działalność artystyczną w 1953 roku pod kierunkiem Zbigniewa Soi. Kolejnymi kierownikami byli: Roman Kuklewicz (1955­-71), Józef Bok (1971-­74), Antoni Szaliński (1974­-78), Henryk Wojnarowski (1978-­2016). W styczniu 2017 roku kierownictwo objął Bartosz Michałowski.

Głównym nurtem działalności artystycznej zespołu jest udział w koncertach symfonicznych i oratoryjnych z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz a cappella na macierzystej estradzie. Chór występuje tu wielokrotnie w ciągu każdego sezonu, regularnie bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz w Międzynarodowym Festiwalu „Wratislavia Cantans”.

Chór Filharmonii Narodowej prowadzi intensywną działalność artystyczną na arenie międzynarodowej. Koncertował w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Turcji, na Litwie, Łotwie, we Francji i Włoszech, a ostatnio, w maju 2015 roku wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej brał udział w tournée koncertowym w Wielkiej Brytanii. Zapraszany jest również na wspólne koncerty przez takie orkiestry, jak Berliner Philharmoniker, Munchner Philharmoniker, Rundfunk­Sinfonieorchester Berlin, RIAS­Symphonie­Orchester Berlin, Bamberger Symphoniker, orkiestry symfoniczne w Tel Awiwie i Jerozolimie, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Orchestre Symphonique de la Monnaie, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Orchestra del Teatro alla Scala w Mediolanie. Pierwszy występ Chóru na scenie operowej zaowocował kolejnymi zapro­szeniami: do Mediolanu – La Scala (1989 – Oberon Webera, 1990 – Fidelio Beethovena), Wenecji – La Fenice (1986 – Żywot rozpustnika Strawińskiego, 1987 – Czarodziejski flet Mozarta), Paryż (1989 – Fidelio Beethovena), Palermo (1992 – Król Roger Szymanowskiego, 1993 – Król Edyp Strawińskiego, Antygona Honeggera) oraz Pesaro (1994 – Włoszka w Algierze Rossiniego). W latach 1988, 1990 i 2001 Chór FN brał udział w uroczystych koncertach organizowanych dla Jana Pawła II w Watykanie.

Zespołem dyrygowali wybitni polscy i zagraniczni mistrzowie batuty i kompozytorzy – Moshe Atzmon, Gary Bertini, Sergiu Comissiona, Henryk Czyż, Charles Dutoit, Vladimir Fedoseyev, Sir Charles Groves, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Helmut Koch, Witold Lutosławski, Lorin Maazel, Jerzy Maksymiuk, Igor Markevitch, Andrzej Markowski, Kurt Masur, Zubin Mehta, Grzegorz Nowak, Seiji Ozawa, Krzysztof Penderecki, Zoltan Pesco, Sir Simon Rattle, Helmuth Rilling, Wolfgang Rennert, Ljubomir Romansky, Witold Rowicki, Hanns Martin Schneidt, Jerzy Semkow, David Shallon, Giuseppe Sinopoli, Stanisław Skrowaczewski, Leopold Stokowski, Igor Strawiński, Tadeusz Strugała, Stanisław Wisłocki, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko.

Ogromny repertuar Chóru FN obejmuje ponad 400 dzieł oratoryjnych i utworów a cappella rożnych epok – od średniowiecza do współczesności. Szczególne miejsce zajmuje w nim muzyka polska, a zwłaszcza twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Zespół wykonuje i nagrywa wszystkie jego dzieła oratoryjne i a cappella. W lutym 2017 pierwsza płyta z cyklu Penderecki conducts Penderecki (Dies illa, Psalmy DawidaHymny do św. Daniiła i Wojciecha) otrzymała prestiżową nagrodę Grammy w kategorii Best Choral Performance, a pięć wcześniejszych nagrań uzyskało nominacje do tej nagrody: Pasja wg św. Łukasza (dwukrotnie, 1991 – pod dyrekcją kompozytora, 2004 – pod dyrekcją Antoniego Wita), Polskie Requiem (2005), VII Symfonia Siedem bram Jerozolimy (2007), Jutrznia (2009). Nominowano także płytę z dziełami Karola Szymanowskiego Stabat Mater, Demeter, Veni Creator (2008). Nagranie Polskiego Requiem otrzymało też Record Academy Award 2005 (przyznawaną przez japoński magazyn „Record Geijutsu”). W kwietniu 2009 roku pierwsza płyta z mszami Stanisława Moniuszki (DUX) nagrodzona została Fryderykiem w kategorii Album Roku – Muzyka Chóralna i Oratoryjna. W maju 2010 druga płyta została wyróżniona przez francuską Academie du Disque Lyrique „Złotym Orfeuszem – Arturo Toscanini” w kategorii: „Najlepsza inicjatywa fonograficzna”, za jaką uznano promocję twórczości Stanisława Moniuszki. Obie płyty stanowią jedyne na rynku światowym nagranie wszystkich mszy kompozytora. W marcu 2011 roku Chór otrzymał nagrodę Fryderyk za pochodzące z 1989 roku nagranie Requiem. Missa pro defunctis Romana Maciejewskiego, wydane ponownie w nowej szacie graficznej w 2010 roku z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora. Kolejne dwa Fryderyki Zespół otrzymał za nagrania dzieł Karola Szymanowskiego: w 2018 – za album z Litanią do Maryi Panny, Stabat Mater i III Symfonią „Pieśń o nocy” (wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka), a w 2020 – za nagranie opery Hagith (wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Michała Klauzy). W 2018 roku Chór wziął udział w nagraniu monumentalnego zbioru 100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności wydanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, prezentującego 100 dzieł polskich kompozytorów z lat 1918-2019. Zespół zarejestrował dzieła Padlewskiego, Łuciuka i Twardowskiego, a do kolekcji dołączono też wcześniejsze nagrania utworów Szymanowskiego (cały zbiór również uhonorowano nagrodą Fryderyk w roku 2020).

W grudniu 2014 roku ukazało się DVD z nagraniem kolęd, a w 2015 CD z nagraniem kolęd. W dorobku płytowym Chóru znajdują się także m.in. Mesjasz, Izrael w EgipcieJuda Machabeusz Händla, Requiem Mozarta, Fidelio i IX Symfonia Beethovena, Requiem Verdiego, Potępienie Fausta Berlioza, Te Deum Brucknera, Pasja Elsnera, VIII Symfonia Mahlera, Litanie Ostrobramskie Moniuszki, Msze Maklakiewicza, Sceny z „Fausta” Goethego Schumanna, Norma Belliniego, Holender tułacz Wagnera, Missa pro pace Kilara, Ein deutches Requiem Brahmsa, Requiem Dvořaka, VIII Symfonia Kwiaty Polskie Weinberga.

Skład Chóru Filharmonii Narodowej
Szukaj wykonawcy
Bienias
Katarzyna Bienias
Bozik
Urszula Bozik
Cupryjak
Ewa Cupryjak
Dobrowolska
Magdalena Dobrowolska
Dobrzyńska-Krysiak
Monika Dobrzyńska-Krysiak
Dudzińska
Joanna Dudzińska
Gołębiowska-Kaptur
Elżbieta Gołębiowska-Kaptur
Grabowska
Bożena Grabowska
Jasińska
Anna Jasińska
Jaskowska
Kinga Jaskowska
Jedynak-Obłoza
Justyna Jedynak-Obłoza
Kalisz-Kędziorek
Katarzyna Kalisz-Kędziorek
Kapla
Aneta Kapla
Miłkowska
Małgorzata Miłkowska
Mularczyk
Marta Mularczyk
Mularzuk
Dorota Mularzuk
Muszyńska
Maria Muszyńska
Opacka
Danuta Opacka
Poškute-Królak
Inga Poškute-Królak
Schabowska
Magdalena Schabowska
Siedlecka-Kosińska
Ewelina Siedlecka-Kosińska
Sikora
Eliza Sikora
Sikorska
Sylwia Sikorska
Smorga
Alina Smorga
Suwannarit
Samitra Suwannarit
Szczerbaczewicz
Barbara Szczerbaczewicz
Żwirdowska
Dorota Żwirdowska
Bartnik
Jadwiga Bartnik
Cesarczyk
Grażyna Cesarczyk
Dąbrowska
Beata Dąbrowska
Dobber
Brygida Dobber
Fijałkowska
Anna Fijałkowska
Filipczak
Dorota Filipczak
Gontarz
Joanna Gontarz
Hennig
Małgorzata Hennig
Jadczak
Marzanna Jadczak
Janiec
Olga Janiec
Jankowska
Martyna Jankowska
Kaczyńska-Lechnio
Jolanta Kaczyńska-Lechnio
Kołodziejczyk
Bożena Kołodziejczyk
Kozłowska
Anna Kozłowska
Matuszewska
Ewa Matuszewska
Mieczkowska
Ewa Mieczkowska
Pawluczuk
Aleksandra Pawluczuk
Rodowicz
Urszula Rodowicz
Spodniewska-Szyndler
Małgorzata Spodniewska-Szyndler
Stawarz
Anna Stawarz
Stupnicka
Małgorzata Stupnicka
Cyciura
Mariusz Cyciura
Jaskowski
Marcin Jaskowski
Kazanecki
Janusz Kazanecki
Kołbuk
Wojciech Kołbuk
Kutysz
Henryk Kutysz
Latek
Mariusz Latek
Lawrence
Robert Lawrence
Malec
Arkadiusz Malec
Marusiak
Andrzej Marusiak
Miroszczuk
Adam Miroszczuk
Sławiński
Adam Sławiński
Szemraj
Kacper Szemraj
Szwajkowski
Marek Szwajkowski
Tupczyński
Zbigniew Tupczyński
Warmijak
Tomasz Warmijak
Wiśniewski
Grzegorz Wiśniewski
Wiśniewski
Tadeusz Wiśniewski
Woźniak
Daniel Woźniak
Zwoliński
Emil Zwoliński
Chalimoniuk
Krzysztof Chalimoniuk
Daglis
Stanisław Daglis
Golec
Dariusz Golec
Grabski
Mirosław Grabski
Gunerka
Sebastian Gunerka
Kaczyński
Adam Kaczyński
Kocur
Łukasz Kocur
Kondraciuk
Miłosz Kondraciuk
Kozłowski
Andrzej Kozłowski
Kozłowski
Bogumił Kozłowski
Matuszak
Krzysztof Matuszak
Parczała
Marian Parczała
Stawarski
Piotr Stawarski
Wawreczko
Roman Wawreczko
Widlarz
Piotr Widlarz
Wota
Marek Wota
Żywczok
Przemysław Żywczok
Pustoła
Ariadna Pustoła
Wilczyńska
Ewa Wilczyńska
Golec
Dariusz Golec
Wawreczko
Roman Wawreczko
Zamknij

Bartosz Michałowski

Od 2017 roku Dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Ukończył z wyróżnieniem wydział dyrygentury chóralnej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem prof. Stefana Stuligrosza i dyrygentem Chóru Filharmonii Poznańskiej. Z Poznańskimi Słowikami koncertował wielokrotnie w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Danii, Szwecji, Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Czechach, na Litwie, w Rosji i w Japonii. Jest laureatem nagrody L’Orphée d’Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu, nominacji do Fryderyka 2015 za dwupłytowy album z muzyką Pasquale Anfossiego, zdobywcą Złotej Płyty, a także zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych, w którym przyznano mu również nagrodę specjalną za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym.

Bartosz Michałowski jest założycielem, dyrektorem artystycznym i dyrygentem Poznańskiego Chóru Kameralnego, jednego z najlepszych polskich zespołów tego typu. Jest również pomysłodawcą i dyrektorem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966. Artysta jest twórcą warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautorem projektu „Obrazogranie”, realizowanego z Muzeum Narodowym w ramach Biennale sztuki dla dziecka w Poznaniu.

Wraz z Poznańskim Chórem Kameralnym był oklaskiwany podczas prestiżowych konkursów w Niemczech i Francji, otrzymał także I Nagrodę i Nagrodę Publiczności Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego w Neuchâtel (Szwajcaria). Prowadzony przez niego Chór, jako jedyny zespół w Polsce, współpracuje z legendarną orkiestrą Concerto Köln, koncertował z Irish Baroque Orchestra, współpracował również wielokrotnie z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, a także Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej, Czech Virtuosi.

Jako dyrygent zdobywał główne nagrody w uznanych konkursach chóralnych oraz liczne nagrody specjalne: za najlepszą technikę wokalną zespołu, najlepsze wykonanie muzyki współczesnej, czy dla najlepszego dyrygenta.

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią, m.in.: Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Kodály’a i Greczaninowa, Małą mszę uroczystą Rossiniego, Mszę Koronacyjną Mozarta. Jako dyrektor Chóru w październiku 2017 przygotował zespół do światowego prawykonaniu opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (dyr. Michaił Jurowski), a w lutym 2018 Chór pod jego batutą wziął udział w projekcie PWM „100 na 100 – Muzyczne dekady wolności”, nagrywając Stabat Mater Romana Padlewskiego.

Brał również udział w przygotowaniach kilkunastu koncertów wokalno-instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując ze znakomitymi dyrygentami: Tonem Koopmanem, Christophem Königem, Matthew Hallsem, Jackiem Kaspszykiem i in. oraz z Krzysztofem Pendereckim przy wykonaniu jego Polskiego Requiem.

Jest zapraszany do współpracy przez organizatorów renomowanych festiwali, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Transatlantyk Festival, Nostalgia Festival, Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana, Dolnośląski Festiwal Muzyczny, czy Mikołowskie Dni Muzyki.

Artysta przygotował i zaprezentował dotychczas kilkaset utworów a cappella wszystkich epok, regularnie podejmuje też współpracę z renomowanymi instytucjami i orkiestrami przy wykonaniach dzieł wokalno-instrumentalnych. Ma w dorobku liczne prawykonania, wziął udział w nagraniu ponad 20 płyt.

Obok bogatego doświadczenia dyrygenckiego, Bartosz Michałowski przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie u Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elssnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska).

Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.