Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Barry Douglas, fot. Benjamin Ealovega

Piotr Czajkowski skomponował dwa utwory pod tytułem Wojewoda – nie mają one jednak ze sobą nic wspólnego, poza faktem, że partytury obu autor zniszczył! Wczesna opera powstała według dramatu Aleksandra Ostrowskiego, zaś ballada symfoniczna jest dziełem późnym, opartym na dokonanej przez Puszkina parafrazie „ballady ukraińskiej” Adama Mickiewicza – Czaty. W obu przypadkach kompozytor niezadowolony z rezultatu spalił partytury, jednak zrekonstruowano dzieła na podstawie ocalałych głosów.

W 1873 roku zmarł nagle w wieku 39 lat malarz i grafik Wiktor Hartmann. Łączyła go przyjaźń z wieloma muzykami, szczególnie bliska – z Modestem Musorgskim. Rok później podziwiał on retrospektywną wystawę prac Hartmanna, zauważając, że odbiera je bardzo muzycznie. Podczas zwiedzania ekspozycji natychmiast rodziły się tematy i melodie, które zapisywał. I tak w czerwcu 1874 roku powstały fortepianowe Obrazki z wystawy, nazwane przez samego kompozytora albumem. Uwiecznia on w dźwiękach dziesięć wizji Hartmanna, łącząc je motywem arcyrosyjskiej w swej melodyce i geście Promenady – symbolu przemieszczania się po salach wystawy. Pierwsza edycja (w redakcji Rimskiego-Korsakowa) początkowo niedocenionego zbioru ukazała się dopiero pięć lat po śmierci kompozytora, prawdziwą sławę zdobył dopiero w XX wieku dzięki olśniewającej orkiestracji Ravela (1922), zauroczonego symfonizmem skomplikowanej fortepianowej faktury miniatur; ta właśnie wersja zabrzmi podczas koncertu.

Tragedia zamachów 11 września 2001, które wstrząsnęły całym światem znalazła też odzwierciedlenie w wielu dziełach artystycznych – hołd ofiarom złożył także Krzysztof Penderecki, w którego twórczości często rezonowały wydarzenia historii i teraźniejszości (z takich refleksji utkane jest Polskie Requiem). Jak wspominał sam autor, utwór pomyślany początkowo w lekkim typie capriccia został całkowicie przeorientowany ku brzmieniom ciemnym i poważnym, z wprowadzonym doń motywem chorału. Tak narodził się Koncert fortepianowy Zmartwychwstanie prawykonany w 2002 roku w nowojorskiej Carnegie Hall.

Na koncert zaprasza Toyota – Partner Filharmonii Narodowej
Carolina