Koncert symfoniczny - Koncerty organowe na 120-lecie Filharmonii Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny - Koncerty organowe na 120-lecie Filharmonii
Chrmistian Schmitt, fot. Uwe Arens

Pierwszy z cyklu koncertów organowych, którymi Filharmonia Narodowa czci jubileusz swojego 120-lecia, wypełnią atrakcyjne kompozycje trzech wielkich niemieckich neoromantyków oraz zawsze blisko związanego z naszą instytucją Wojciecha Kilara (w 2001 roku jej stulecie uczcił swą Missa pro pace). Jego hipnotyczny Exodus (1981) to poemat wokalno-symfoniczny, wielkie „crescendo” na chór i orkiestrę, podobne w tej koncepcji do Bolera Ravela.

Po uwerturze do Wagnerowskiego Tannhäusera zabrzmią „Bachanalia” – scena dopisana specjalnie dla paryskiego wykonania dzieła, by dać okazję do – oczekiwanego zawsze nad Sekwaną – popisu tanecznego. Okazał się on jednak na tyle odległy od oczekiwań publiczności, że wywołał skandal, który na długo położył się cieniem na recepcji Wagnera we Francji.

Urodzony w księstwie Lichtenstein Joseph Rheinberger dał się poznać jako cudowne dziecko, później (głównie w Monachium) rozwijał karierę organisty, dyrygenta i chórmistrza, a także cenionego pedagoga. Jego kompozycje wyróżnia warsztatowa perfekcja i harmoniczna subtelność, szczególne upodobanie do eufonii – odnajdziemy te cechy w rozbudowanym, efektownym Koncercie organowym, pierwszym z dwóch jego dzieł tego rodzaju i jednym z niezbyt licznych na obsadę organów z orkiestrą.

Gdy w 1913 roku uroczyście, w obecności cesarza Franciszka Józefa, inaugurowano działalność Wiener Konzerthaus, w programie koncertu zabrzmiała Dziewiąta Beethovena oraz stworzone na tę okazję nowe dzieło – podniosłe, rozpoczęte brzmieniem organów Festliches Präludium Richarda Straussa; filharmoniczny jubileusz to doskonała okazja, by przypomnieć ten dość rzadko wykonywany utwór.