III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej "Eufonie" Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej "Eufonie"
fot. Irene Kim

Organizatorzy: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Narodowe Centrum Kultury oraz Filharmonia Narodowa
Mecenasem festiwalu jest PKN ORLEN

Więcej informacji o Festiwalu: www.eufonie.pl

 

W II połowie lat 70. w twórczości Krzysztofa Pendereckiego (będącego od poprzedniej dekady ikoną śmiałej, poszukującej nowych technik i środków wyrazu muzycznej awangardy) rozpoczął się proces powrotu ku tradycji, sięgania po postromantyczne formy i ekspresję. Symfonia Wigilijna (cytująca melodię Cichej nocy) przypieczętowała ten zwrot i zdumiała słuchaczy (prawykonanie poprowadził w 1980 roku w Nowym Jorku Zubin Mehta, jemu też dzieło zostało dedykowane) brzmieniowym idiomem bliskim wręcz brucknerowskiemu, co Maciej Negrey skomentował słowami „symfonia ta jest projekcją wyobrażenia jej autora o świecie wielkiej symfonii romantycznej, świecie, który go zafascynował”.

Jaka jest geneza zagadkowego tytułu cyklu muzycznych medytacji Życie bez Bożego Narodzenia (The Morning Prayers jest pierwszym z czterech tworzących go ogniw), które gruziński kompozytor Gia Kanczeli pisał na przestrzeni kilkunastu lat? Tak sam to wyjaśniał: „Urodziłem się i wyrosłem w kraju, w którym Boże Narodzenie nie było obchodzone. Dopiero po latach zorientowałem się, że dla ogromnej części ludzkości to jedno z najważniejszych wydarzeń w roku, a my w ZSRR byliśmy tego doświadczenia pozbawieni. Nie same święta Bożego Narodzenia były więc powodem, dla którego się zająłem tym tematem, ale ich brak.” Zmarły przed dwoma laty artysta podkreślał, że nie jest osobą religijną, lecz pytania stawiane przez wielkie religie fascynują go, czemu niejednokrotnie dawał wyraz w kompozycjach, które krytycy określali mianem „new spiritual music”.

Obok kompozycji dwóch wielkich, współczesnych sobie twórców środkowoeuropejskich zabrzmi Koncert fortepianowy a-moll Griega, należący do dzieł najbardziej kochanych przez publiczność za jego romantyczną ekspresję, nostalgiczny północny koloryt, melodyczne piękno.