i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert oratoryjny

Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej
Michałowski / soliści

pt. 22.02, godz. 19:30
sob., 23.02, godz. 18:00

Więcej...

Konkurs na koncepcję graficzną

FN ogłasza konkurs na opracowanie koncepcji graficznej materiałów promocyjno-reklamowych.
Więcej...

Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Kaspszyk / Baeva

sob., 2.03, godz. 18:00
niedz. 3.03, godz. 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej

16 marca, 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert kameralny
Rodzaj koncertu: Kameralne
Sala: Kameralna
Abonament: K1 - Koncerty kameralne
Cena: 30 zł
Wykonawcy
Program
Joseph Haydn
- Kwartet smyczkowy C-dur op. 74 nr 1 Hob. III/72 [23']
Béla Bartók
- II Kwartet smyczkowy op. 17 [28']
Przerwa [15']
Juan Crisóstomo Arriaga
- I Kwartet smyczkowy d-moll [20']
Alberto Ginastera
- I Kwartet smyczkowy op. 20 [22']

Pochodzący z Bilbao Juan Crisóstomo de Arriaga nazywany jest hiszpańskim Mozartem nie tylko dlatego, że przyszedł na świat dokładnie w pięćdziesiątą rocznicę urodzin Wolfganga Amadeusza – 27 stycznia 1806. Nośny przydomek podkreśla również i to, że jego talent objawił się niezwykle wcześnie, podobnie jak Mozart był cudownym dzieckiem, a jego życie należało do skrajnie krótkich. Zmarł nie ukończywszy dwudziestego roku życia – 17 stycznia 1826. Jednak, nade wszystko ważna jest skala jego talentu, a tylko niesprawiedliwość losu spowodowała, że pozostawił po sobie ledwie garść dzieł. Wśród nich, skomponowane w wieku 16 lat, trzy kwartety smyczkowe. Okazały się jedynymi, opublikowanymi za życia Arriagi, utworami. Kwartet d-moll, uderzający w tony dramatyczne, zdaje się najdoskonalszym spośród nich. W Adagio można wytropić Haydnowski sposób myślenia o melodyce – ciekawe, które z kwartetów ojca gatunku młodziutki Hiszpan znał?

Napisany w 1793 roku i dedykowany hrabiemu Apponyi Kwartet C-dur op. 74 nr 1 – należy do grupy późnych arcydzieł Haydna. Przed drugą podróżą do Londynu wychodzi Haydn naprzeciw upodobaniom ówczesnej publiczności: zapewnia odpowiednią potęgę brzmienia zespołu, ale nie zapomni również o polifonii, wizytówce uczoności kwartetu. Ponad 120 lat później Béla Bartók, w II Kwartecie op. 17 wyraźnie postawi na fakturalną gęstość, linearne meandry oraz chromatykę skontrastowaną dysonansami. W drugiej części umieścił Bartók smakowite aluzje do brzmieniowości węgierskiej muzyki ludowej. Podobnie myślał Alberto Ginastera, kiedy w 1948 roku tworzył swój I Kwartet smyczkowy op. 20. Emanuje z niego energia i witalność, świeżość i zamierzona w finale rustykalność – odwołanie do tradycyjnej twórczości Argentyny.

Marcin Majchrowski

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign