i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Händel - Mesjasz

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej
Haselböck / Im / Orliński / Boden / López

21 i 22 grudnia 2018

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej:

sob., 22 grudnia, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert symfoniczny
Rodzaj koncertu: Symfoniczne, oratoryjne, chóralne
Sala: Koncertowa
Abonament: B1 - Koncerty symfoniczne, Z1 - Złoty abonament
Wykonawcy
Program
Siergiej Prokofiew
- Suita Porucznik Kiże op. 60
Maurice Ravel
- Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę
Mieczysław Weinberg
- IV Symfonia a-moll op. 61 [30']

Wykład wprowadzający, godz. 18.30 Sala KONCERTOWA (wyjątkowo) – Danuta GWIZDALANKA

Groteskowa postać nieistniejącego w rzeczywistości porucznika Kiże, omyłkowo powołanego do życia, hołubionego, a następnie uśmierconego przez rosyjską biurokrację stała się kanwą głośnego filmu (1934), do którego znakomitą muzykę napisał Prokofiew. Jak wiele innych tego typu „incydentalnych” partytur, także ta przetrwała w formie autonomicznej koncertowej suity, przyćmiewając nieco pamięć o filmie.

Urodzony w Warszawie, w żydowskiej rodzinie Mieczysław Weinberg tu kształcił się (m.in. u Józefa Turczyńskiego) i rozpoczynał karierę. Później, uciekając przed niemiecką machiną zbrodni schronił się w ZSRR i kraj ten stać się miał jego drugą ojczyzną, w której zdobył wielkie uznanie (wspierał go doceniający jego talent Szostakowicz – Weinberg zaś był świetnym interpretatorem jego dzieł). Szczególnie pamiętano jego dokonania filmowe (m.in. ścieżka dźwiękowa do głośnego obrazu Lecą żurawie), inne spośród bardzo licznych kompozycji stosunkowo rzadko wykonywano poza Rosją. Zmienia się to w ostatnich latach, a istotnym impulsem dla renesansu muzyki Weinberga było wystawienie jego opery Pasażerka na festiwalu w Bregencji (później w Warszawie) w 2010 r. Podczas koncertu zabrzmi Czwarta z aż dwudziestu symfonii z jego spuścizny.

Pola artystycznej aktywności Leszka Możdżera zdumiewają i nie sposób wymienić ich w krótkiej notce – znany przede wszystkim jako rewelacyjny, ogromnie oryginalny pianista jazzowy, który solowo i ze swym sławnym triem nagrał ponad 80 (!) albumów i występował na całym świecie, współpracuje też z plejadą gwiazd muzyki jazzowej, popularnej i filmowej, jest kompozytorem, aranżerem, muzycznym producentem, dyrektorem artystycznym Enter Music Festival w Poznaniu... Wykształcony w Akademii Muzycznej w Gdańsku (klasa fortepianu Andrzeja Artykiewicza), chętnie przypomina także o swych „klasycznych” kompetencjach i przypomni je na filharmonicznej estradzie w Koncercie D-dur Ravela, brawurowym utworze przeznaczonym tylko na lewą rękę – najsławniejszym z dzieł dedykowanych austriackiemu pianiście Paulowi Wittgensteinowi, który podczas I wojny światowej stracił prawe ramię.

Ambitne i bardzo starannie zestawione programy koncertowe łączące dzieła znane i mniej znane to jeden ze znaków firmowych Jacka Kaspszyka. W radiowej rozmowie z Anną Skulską podkreślał: „Z jednej strony staram się w programach podawać pozycje, które publiczność lubi i zna, ale też dzieła mniej znane, które powinny znaleźć się w repertuarze i po pewnym czasie stać się ulubionym. Ostatecznie nie tytuły są ważne, ale jakość.”

/Piotr Maculewicz/

Ceny biletów: 50, 60, 80, 90, 100 zł

 

Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign