i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Narodowa dla Niepodległej

Koncerty z okazji 100. rocznicy odzyskania Niepodległości

6, 7, 9/10 listopada 2018

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej
8 grudnia, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Kup bilet on-line
Projekt 2: Jeden instrument, różne światy - Świat smutku
Rodzaj koncertu: Po prostu... Filharmonia!
Sala: Kameralna
Abonament: PPF2 - Po prostu... Filharmonia!
Cena: dorośli 30 zł, młodzież 15 zł
Wykonawcy
Program
Franz Schubert
- Winterreise (cykl 24 pieśni do słów Wilhelma Müllera w opracowaniu na sopran i lirę korbową)
 
Winterreise jest jednym z największych arcydzieł liryki wokalnej romantyzmu. Właściwie ten cykl 24 pieśni nie ma sobie równych, trudno znaleźć dlań precedens, trudno wskazać kontynuację. Gdyby Franciszek Schubert nie pozostawił po sobie nic więcej, już za sprawą tych niezwykłych pieśni zapisałby się w historii złotymi zgłoskami. Winterreise komponował w dwóch częściach. Pierwszych dwanaście pieśni powstało w lutym 1827, resztę ukończył osiem miesięcy później, w październiku. Obydwie części opublikowane zostały również oddzielnie przez Tobiasa Haslingera – seria pierwsza 14 stycznia 1828, druga, którą korygował Schubert w ostatnich dniach życia, ukazała się 30 grudnia 1828 roku, kilka tygodni po jego śmierci. Ten niezwykły cykl umuzycznionych wierszy Wilhelma Müllera (żołnierza i poety zmarłego młodo, w wieku 33 lat) – wyrósł na jeden z najwartościowszych symboli sztuki romantycznej. Pieśni opowiadające o przemijaniu, o niespełnionej miłości, o niezrozumieniu i odrzuceniu, emocjonalnych nadziejach, a przede wszystkim zawodach, o odchodzeniu i śmierci – może najlepiej wyrażają egzystencjalny ból istnienia, najważniejszy wspólny mianownik całej sztuki XIX wieku. Jeśli w wielu dziełach Schuberta można podobne nastroje bez trudu wskazać, to w Winterreise uzyskały czystą, właściwie wysublimowaną (jeśli to adekwatne określenie) formę. Winterreise napisał Schubert na głos i fortepian. Ale kilka lat temu Matthias Loibner wpadł na pomysł, by dokonać swoistego „przekładu”, parafrazy fortepianowej partii na lirę korbową. Natchnęła go ostatnia pieśń – Lirnik. Jej tytuł, a przede wszystkim faktura podziałały jak katalizator. Lira korbowa była przecież instrumentem przez stulecia służącym wędrownym grajkom w Europie. Odnieść Schubertowskie arcydzieło do praktyki wędrownych lirników – wędrownych dziadów, opowiadających dziwne, śmieszne lub smutne, a czasem dramatyczne i krwawe historie? Można by pomyśleć, że to pomysł straceńczy, a jednak się powiódł! I dał zdumiewający efekt.
 
Marcin Majchrowski
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign