New Year's Eve Concert Filharmonia Narodowa

Go to content
New Year's Eve Concert
Łukasz Borowicz, photo: Ksawery Zamoyski

Every year, the Warsaw Philharmonic invites listeners to spend New Year’s Eve in the company of music. This year, the orchestra led by Łukasz Borowicz, alongside outstanding soloists, will be performing in full one of the most celebrated operettas in the history of the genre. Ferenc Lehar’s The Merry Widow was first staged in Vienna towards the end of 1905. The history of the work’s composition is so colourful and dramatic that it could be used as the plot for another operetta. The name of the composer – whose music contributed to the extraordinary success of The Merry Widow, performed in its original production almost 500 times – ultimately eclipsed the names of the librettists and the initiators of the project. Lehar was the second composer asked to write the music for this operetta, and towards the end of his work, he was on the point of being dismissed. Until the very last minute, doubts remained as to whether the work would prove a success; the budget and number of rehearsals were reduced to a minimum, and the costs of preparing the costumes and sets were covered partly by the performers themselves. In addition, there was a whiff of diplomatic scandal in the air, and the librettists decided to cover up the source of their not entirely original – as it turned out – idea.

Bartłomiej Gembicki

 

* Opera Academy at Teatr Wielki – Polish National Opera in Warsaw

Warsaw Philharmonic Patron of the Year – PGE Polska Grupa Energetyczna – warmly welcomes you to join us in this concert
Close

Szymon Mechliński

W sezonie artystycznym 2021/2022 Szymon Mechliński powraca na sceny Fińskiej Opery Narodowej (Silvio w Pajacach Leoncavalla), Opery Wrocławskiej (Ottokar w Wolnym strzelcu Webera, Lescaut w Manon Lescaut Pucciniego oraz Marcello w La Boheme Pucciniego), Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (Escamillo w Carmen Bizeta oraz Gasztołd w odkrytej niedawno operze Barbara Radziwiłłówna Henryka Jareckiego). Jego przyszłe angaże obejmują także ponowny występ na Glyndebourne Festival. W ubiegłym sezonie zadebiutował jako Guglielmo w Cosi fan tutte Mozarta w Teatro de la Maestranza w Sewilli oraz w Pajacach w Fińskiej Operze Narodowej.

Wśród innych osiągnięć Szymona Mechlińskiego należy wymienić ponowny udział w produkcji The Veiled Prophet (Wexford Opera Festival), kreację Strahlbuscha w nowej inscenizacji Irrelohe Schrekera (Opéra de Lyon), rolę Filipa Marii Viscontiego w Beatrice di Tenda Belliniego (Nationaltheater Mannheim), partię Ryksa w wykonaniu koncertowym Casanovy Różyckiego w Filharmonii Narodowej, Lescaut w inscenizacji Manon Lescaut w Operze Poznańskiej i Dandiniego w Kopciuszku Rossiniego w Operze Wrocławskiej.

Jego ważniejsze ostatnie role to: Doktor Malatesta w Don Pasquale Donizettiego i Luigi w Il Bravo Mercadantego w ramach Wexford Festival Opera, Foka w Czarodziejce Czajkowskiego w Opéra de Lyon, tytułowy Eugeniusz Oniegin na scenach Theater Dortmund i Opéra de Toulon, Książę Yamadori w Madame Butterfly na Glyndebourne Festival, Fritz w Die tote Stadt Korngolda (podczas trasy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową), Raimbaud (Hrabia Ory Rossiniego) na Dorset Opera Festival oraz Marcello z La Boheme w Operze Bałtyckiej.

Mechliński współpracuje również z Operą Śląską w Bytomiu, Filharmonią Śląską, Muzeum Narodowym w Warszawie (Pałac Królikarnia) oraz Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. W tym ostatnim miejscu często występuje z recitalami. Można go także usłyszeć w partiach Fiorella w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Zegara w Dziecku i czarach Ravela, Trzeciego Niewolnika w Czarodziejskim flecie Mozarta, Księcia w Weselu Figara oraz Marcella w Cyganerii. Wykonuje również partię barytonową w Stabat Mater Szymanowskiego.

Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie Jerzego Mechlińskiego, Iwony Kowalkowskiej oraz Gabrieli Klimy-Kściuczyk (dyplom z wyróżnieniem). Obecnie kontynuuje naukę pod okiem Giorgia Zancanara.

 

[2022]