Simply... Philharmonic!1: Andrzej Wierciński Filharmonia Narodowa

Go to content

Although Domenico Scarlatti did not confine himself to the harpsichord as much as Chopin did to the piano, it is his works for keyboard instrument that were of huge significance for the development of music. His collection of Essercizi per gravicembalo (commonly known as sonatas), containing more than five hundred compositions, can be mined at will, and something unusual will invariably turn up. Chopin does not appear to have been familiar with them, unlike the works of Mozart or Bach, for which he had the utmost regard and unwaning admiration. Schumann’s famous Kreisleriana, Op. 16, meanwhile, expresses the adoration he held for the music of Chopin, to whom he dedicated this remarkable collection of pieces, emblematic of his piano style.
 

Simply... Philharmonic! Project 1
Fryderyk Chopin and his art – what place do they really hold in music history? The answer could not be simpler: at the pinnacle of European romanticism, among other composers who devoted particular attention to the piano. But we might look for similarities beyond the chronological framework, reaching further and deeper, not restricted to the chapter in music history labelled ‘romanticism’. Then perhaps, seeking associations with distant times – be it only with a world in which modern-day pianos did not yet exist – Chopin’s music might gain new, interesting and not so obvious contexts? It is worth trying, boldly exploring the realm of chamber music as well.

 

Marcin Majchrowski

Close

Andrzej Wierciński

Andrzej Wierciński rozwijał swoje umiejętności pod opieką profesor Anny Jastrzębskiej-Quinn w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Zenona Brzewskiego w Warszawie (2010–2014) oraz ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie fortepianu profesora Wojciecha Świtały (2014–2019). W 2020 roku otrzymał dyplom ukończenia podyplomowego kursu pianistycznego na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod okiem profesora Pavla Gililova.

Jako półfinalista XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Andrzej zasłynął jako artysta dojrzały, który posiada znakomity warsztat techniczny, pozwalający kreować dźwięk bardzo swobodnie. W październiku 2019 roku zdobył III Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hong Kongu, a w 2022 roku zdobył III Nagrodę na Amerykańskim Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Los Angeles, wyróżniając się mocno swoją osobowością, oraz Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Red Maple Music Competition” w Toronto.

Jego wysiłki zaowocowały również wieloma imponującymi nagrodami na innych prestiżowych krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych: na Międzynarodowym Konkursie „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (III nagroda, 2014), na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim „Golden Ring” w Słowenii (I nagroda, 2014), na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Budapeszcie (I nagroda, 2014), na Międzynarodowym Konkursie w Tbilisi (V nagroda oraz nagroda za najlepsze wykonanie sonaty klasycznej, 2017), na Międzynarodowym Konkursie w Neapolu „Neapolitan Masters” (I nagroda oraz wiele innych znaczących nagród, takich jak kontrakt z wytwórnią w Chinach, koncerty w Danii, Chinach i Włoszech czy możliwość współpracy z Orchestra Sinfonica di Roma, 2018), na Pierwszym Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Wiedniu (Złoty Medal, 2019), na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Saint-Priest we Francji (I nagroda oraz szereg nagród pozaregulaminowych – w tym kontrakt płytowy z wytwórnią KNS Classical oraz tournée koncertowe po krajach europejskich, 2019), na Berlińskim Międzynarodowym Konkursie Muzycznym (srebrny medal, 2019) i na Paryskim Międzynarodowym Konkursie Muzycznym (zwycięzca nagrody honorowej oraz wielu innych nagród, 2019).

Swoje umiejętności doskonalił biorąc udział w międzynarodowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów, takich jak Michel Béroff, Dmitri Alexeev, Carlo Palese, Akiko Ebi, Lee Kum-Sing, Anna Malikova, Katarzyna Popowa-Zydroń, Andrzej Jasiński, Dang Thai Son, Tamás Ungár, czy Janusz Olejniczak. Uczestniczył w miesięcznym kursie pianistycznym Morningside Music Bridge w Calgary, gdzie otrzymał między innymi lekcje mistrzowskie od André Laplante i Krzysztofa Jabłońskiego. Otrzymał również bardzo cenne wskazówki muzyczne od Danila Trifonova podczas kursów mistrzowskich w Katowicach.

Andrzej Wierciński jest laureatem kilku stypendiów specjalnych – w tym Stypendium Artystycznego Fundacji YAMAHA, Stypendium Krystiana Zimermana oraz Stypendium Artystycznego Fundacji Sinfonia Varsovia im. Franciszka Wybrańczyka.

W ostatnich latach Andrzej występował z recitalami w większości krajów europejskich, Kanadzie, Indonezji i Japonii. Współpracował z firmą KAWAI oraz Japan Arts, które wielokrotnie zaprosiły artystę do Azji na tournée. Znaczącym wydarzeniem w jego karierze było wykonanie III Koncertu fortepianowego c-moll op. 37 Ludwiga van Beethovena, pod batutą Maestro Macieja Tworka w Filharmonii Narodowej, podczas 24. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena z zaproszenia Elżbiety Pendereckiej. Ponadto artysta współpracował z maestro Alexandrem Liebreichem, Jackiem Kasprzykiem, Mirosławem Błaszczykiem oraz Markiem Mosiem.

W 2015 roku podczas spotkania Prezydenta Polski Bronisława Komorowskiego z Księżną Japonii Masako Owadą w Tokio zagrał recital chopinowski w sali balowej hotelu, gdzie rezydowała polska osobistość. W 2015 roku wydał swoją pierwszą płytę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, grając solowe utwory fortepianowe Scarlattiego, Schumanna i Chopina.