Repertuar Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Zamknij

Augustin Hadelich

„Istota gry Hadelicha polega na pięknie: ożywia on frazę, bawiąc się niezliczonymi skrzypcowymi środkami, przekazuje muzyczne przesłanie bez najmniejszych technicznych przeszkód, odsłaniając zarazem coś z obszarów nam niedostępnych” – „Washington Post”.

Augustin Hadelich jest jednym z największych skrzypków naszych czasów. Perfekcyjnie opanował szeroki i brawurowy repertuar od Bacha po Brahmsa, od Bartóka po Adèsa. Przez swych kolegów bywa określany mianem „muzyka muzyków”. „Instrumentalista Roku” 2018 wedle „Musical America” jest nieustannie doceniany na całym świecie za fenomenalną technikę, natchnienie i wnikliwe interpretacje.  

Kulminację sezonu 2020/2021 Augustina Hadelicha stanowiły wykonania Koncertu skrzypcowego Johannesa Brahmsa z towarzyszeniem San Francisco Symphony pod dyrekcją Esy-Pekki Salonena. Były to pierwsze występy zespołu w pełnym składzie na żywo w Davis Hall po 15 miesiącach przerwy. Latem 2021 roku Hadelich wziął też udział w festiwalach w Grant Park w Aspen, Verbier oraz w ramach Bravo! Vail z Filharmonikami Nowojorskimi.

Kolejny sezon Augustin Hadelich rozpoczął fantastycznym debiutem z Berliner Philharmoniker (II Koncert skrzypcowy Prokofiewa) pod batutą Gustava Gimena. Wkrótce potem nastąpiła europejska premiera nowego koncertu skrzypcowego irlandzkiego twórcy Donnachy Dennehy’ego. Ważnymi dla Hadelicha wydarzeniami tego sezonu były również nominacja na artystę-rezydenta Frankfurter Museumsorchester, kontynuacja podobnej współpracy z NDR Elbphilharmonie Orchester z Hamburga, debiuty z Orchestre National de France, Prague Radio Symphony, zespołem Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz ponowne występy z Danish National Symphony Orchestra, Finnish Radio Orchestra, Houston Symphony, Minnesota Orchestra, Mozarteumorchester (Salzburg), Münchner Philharmoniker, Seoul Philharmonic, St. Louis Symphony i WDR Orchestra (Kolonia).

Augustin Hadelich grywał z największymi orkiestrami Ameryki Północnej, m.in. zespołami symfonicznymi Bostonu, Chicago, San Francisco, Montrealu, Cleveland, Filadelfii, Los Angeles i Nowego Jorku. W Europie współpracował z Orkiestrą Radia Bawarskiego (Monachium), lipskiego Gewandhausu, London i Oslo Philharmonic, Royal Concertgebouw, orkiestrami narodowymi Danii i Hiszpanii oraz radiowymi z Danii, Finlandii, Norwegii, Kolonii, Frankfurtu, Saarbrücken i Stuttgartu, a także Academy of St. Martin in the Fields. W odleglejszych rejonach świata angażowany był przez Hong Kong Philharmonic, New Zealand Symphony, NHK Symphony (Tokio), Seoul Philharmonic and Singapore Symphony.

Augustin Hadelich współpracował z tak uznanymi dyrygentami, jak: Thomas Adès, Marin Alsop, Stefan Asbury, Herbert Blomstedt, Karina Canellakis, Thomas Dausgaard, Stéphane Denève, Thierry Fischer, Alan Gilbert, Gustavo Gimeno, Hans Graf, Miguel Harth-Bedoya, Manfred Honeck, Jakub Hrůša, Carlos Kalmar, Louis Langrée, Hannu Lintu, Cristian Măcelaru, Klaus Mäkelä, Jun Märkl, Juanjo Mena, Ludovic Morlot, Andris Nelsons, Sakari Oramo, Andrés Orozco-Estrada, Peter Oundjian, Vasily Petrenko, Carlos Miguel Prieto, David Robertson, Donald Runnicles, Esa-Pekka Salonen, Michael Sanderling, Jukka-Pekka Saraste, Leonard Slatkin, Lahav Shani, John Storgårds, Nathalie Stutzmann, Yan Pascal Tortelier, Krzysztof Urbański, Osmo Vänskä, Edo de Waart, Jaap van Zweden, i inni.

Jest laureatem nagrody Grammy 2016 w kategorii najlepszego klasycznego wykonania solistycznego za nagranie Koncertu skrzypcowego „L’Arbre des songes” Henriego Dutilleux z Seattle Symphony pod dyrekcją Ludovica Morlota (Seattle Symphony MEDIA). Jako artysta Warner Classics Artist, wydał ostatnio nominowane do Grammy dwupłytowe nagranie CD sześciu solowych sonat i partit Bacha. Jeden z najbardziej prestiżowych dzienników niemieckich „Süddeutsche Zeitung” ogłosił go „jednym z najbardziej emocjonujących skrzypków na świecie”, zamieszczając następnie długą i znakomitą recenzję. Nagrania dla wytwórni Warner Classics Hadelicha obejmują także 24 Kaprysy Paganiniego (2018), koncerty skrzypcowe Brahmsa i Ligetiego z towarzyszeniem Norwegian Radio Orchestra i Miguela Hartha-Bedoyi (2019), płytę Bohemian Tales, zawierającą Koncert skrzypcowy Dvořáka z Bavarian Radio Orchestra pod batutą Jakuba Hrůšy (2020). Zarejestrował także koncerty Czajkowskiego i Lalo (Symphonie espagnole) z London Philharmonic dla LPO (2017), serię nagrań dla AVIE, w tym koncerty Jeana Sibeliusa i Thomasa Adèsa (Concentric Paths) z Hannu Lintu i Orkiestrą Filharmonii w Liverpoolu (2014).

Urodzony we Włoszech w rodzinie niemieckiej Augustin Hadelich jest obecnie obywatelem amerykańskim. Uzyskał dyplom Juilliard School pod kierunkiem Joela Smirnoffa. Jego zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Indianapolis (2006) szybko zaowocowało serią koncertowych i recitalowych występów na najsłynniejszych scenach świata. Do zdobytych przezeń wyróżnień należą nagroda Avery Fisher Career Grant (2009), stypendium Borletti-Buitoni Trust w Wielkiej Brytanii (2011), Warner Music Prize (2015), nagroda Grammy (2016) oraz doktorat honoris causa Uniwersytetu w Exeter (2017). Niedawno dołączył do kadry wydziału instrumentalnego Yale School of Music.

Augustin Hadelich gra na skrzypcach Leduc, ex-Szeryng Giuseppe Guarneriego del Gesù z roku 1744, użyczonych mu wspaniałomyślnie dzięki wsparciu Tarisio Trust.

 

[2022]