"Scena Muzyki Polskiej" Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
"Scena Muzyki Polskiej"
fot. Anita Wąsik-Płocińska

Polska muzyka XX wieku skrywa jeszcze wiele nieodkrytych, wspaniałych dzieł, a i te odkryte potrzebują wciąż promocji i rozgłosu, aby trud wybitnych kompozytorów nie odszedł w zapomnienie. Dwa kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz to jedne z najpopularniejszych dzieł kameralnych tej artystki. Choć pierwszy kwintet czasem pojawia się na afiszach koncertowych, drugi wykonywany jest znacznie rzadziej. Zestawiając go z Kwintetem fortepianowym Aleksandra Tansmana „Musica a cinque”, którego premierowe nagranie znajdzie się na oczekującej na wydanie płycie artystek, Julia Kociuban oraz Messages Quartet wkraczają w nieznany obszar polskiej muzyki połowy XX wieku. Zestawienie tych dwóch kompozytorów nie jest przypadkowe. Łączy ich nie tylko wspólne miasto narodzin, ale także liczne podróże po Europie, język muzyczny oraz zamiłowanie do muzyki kameralnej.

Rozpoczynający koncert I Kwintet fortepianowy (1952) Grażyny Bacewicz to utwór należący do neoklasycznego nurtu twórczości kompozytorki. Charakteryzuje się on stosowaniem tradycyjnych form, upodobaniem do ludowych stylizacji, kaligraficzną wyrazistością tematów, oszczędnością faktur, wyrafinowaniem harmoniki i klarownością narracji. II Kwintet fortepianowy, w przeciwieństwie do pierwszego dzieła, to utwór bardziej sonorystyczny. Za pomocą skomplikowanej faktury kompozytorka poszukiwała w nim nowych walorów brzmieniowych kwartetu smyczkowego z fortepianem, nierzadko stosując awangardowe pomysły. Kończąca koncert „Musica a cinque” na kwartet smyczkowy i fortepian (1955) Aleksandra Tansmana, to pięcioczęściowy utwór napisany w okresie, w którym kompozytor cieszył się międzynarodową sławą. Artysta wykorzystał tu zdobycze warsztatowe, które wykształcił podczas pracy nad poprzednimi utworami kameralnymi. Mimo iż fortepian potraktowany jest w sposób solistyczny, staje się integralną częścią całego zespołu. 
 

 

Scena Muzyki Polskiej to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Głównym założeniem programu jest promocja polskich artystów, a także polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej, a jego cele to: promowanie wykonawstwa utworów muzyki polskiej, inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej oraz zainteresowanie publiczności muzyką polską, szczególnie mniej znanymi utworami. Do programu mogą przystąpić instrumentaliści i wokaliści: soliści oraz zespoły kameralne.

Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską będą prezentowane w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, a także w innych instytucjach koncertowych w Polsce.

 

 

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Współorganizatorzy