"Scena Muzyki Polskiej" Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
"Scena Muzyki Polskiej"
Sepia Quartet, fot. Kamil Babka

Scena Muzyki Polskiej to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Głównym założeniem programu jest promocja polskich artystów, a także polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej, a jego cele to: promowanie wykonawstwa utworów muzyki polskiej, inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej oraz zainteresowanie publiczności muzyką polską, szczególnie mniej znanymi utworami. Do programu mogą przystąpić instrumentaliści i wokaliści: soliści oraz zespoły kameralne.

Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, a także w innych instytucjach koncertowych w Polsce.

 

Zespół Sepia Ensemble powstał w 2012 roku przy Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Trzon zespołu tworzy jedenastu muzyków-solistów, których łączy szczególna pasja wykonywania muzyki najnowszej. Występują w rozmaitych konfiguracjach, od solowych do dużych składów ensemblowych. Zespół organizuje koncerty w poznańskich instytucjach kulturalnych, jak również stara się wypełniać nową muzyką niestandardowe miejsca, poszerzając przy tym akustyczne brzmienia o środki elektroniczne. Sepia Ensemble posiada w swoim repertuarze utwory polskich kompozytorów, nieustannie powiększając swój repertuar o partytury szczególnie interesujących twórców ze świata. 
W grudniu 2012 roku zespół zrealizował dwa projekty z okazji Roku Cage'a, na które złożyły się dzieła amerykańskiego artysty, a rok później dwukrotnie wystąpił podczas Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej Musicacoustica-Beijing w Pekinie. Od 2013 roku pełni rolę zespołu-rezydenta Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, a od 2014 roku realizuje szczególny projekt artystyczny Zooming - cykl koncertów poświęconych współczesnej muzyce poszczególnych krajów. 
Grupa występowała także podczas Międzynarodowego Forum Kompozytorów w Poznaniu, Estonian Music Days w Tallinnie, Festiwalu Probaltica, Randfestspiele Zepernik w Zepernicku, Cyklu Portrety Kompozytorów, Musica Moderna, Festiwalu Sonus ex Machina, Festiwalu Nowa Muzyka, International Contemporary Music Festival w Teheranie oraz w zagranicznych instytucjach kulturalnych intensywnie promujących muzykę współczesną, tj. w Hugh Lane Gallery w Dublinie, Senghor Espace w Brukseli czy Foyer Européen w Luksemburgu. W 2017 roku został zaproszony przez kompozytora Reinharda Kargera do udziału w koncercie jubileuszowym z okazji jubileuszu 200-lecia Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu. W roku 2018 Sepia Ensemble została oficjalnie artystą-rezydentem Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, gdzie zagrała trzy koncerty (kameralny, edukacyjny oraz symfoniczny). W listopadzie 2019 zostali zaproszeni do występu podczas Międzynarodowego Festiwalu LOOP 11 w Brukseli. W roku 2020 muzycy nagrali swoją pierwszą płytę z prestiżowym wydawnictwem DUX, której premiera odbędzie się w 2022 roku.
 

W koncercie "Sceny Muzyki Polskiej" Sepia Ensemble na nowo odkrywa polskie perły muzyki współczesnej. Wśród nich znajdują się nie tylko utwory znane melomanom od lat (Grave. Metamorfozy Witolda Lutosławskiego), ale przede wszystkim te, które zostały niesłusznie zapomniane przez czas, chociaż stanowiły ważne kamienie milowe w polskiej literaturze muzycznej, jak np. Swinging Music Kazimierza Serockiego. Trzon programu stanowią kompozycje oparte na jedynej w swoim rodzaju instrumentacji - czymś, co z pewnością można nazwać niepowtarzalnym zjawiskiem kompozytorskim na skalę światową. Tradycja twórczości na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę została zapoczątkowana przez polski zespół Warsztat Muzyczny, a następnie podtrzymywana przez zespół Nonstrom. Sepia Ensemble staje się kolejnym ogniwem przypominającym te niesamowicie oryginalne kompozycje, prezentując kanon literatury kwartetowej z czasów jej początków (lata 60. i 70. XX wieku). 

 

 

 

 

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Współorganizatorzy