„W stronę gwiazd” Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
„W stronę gwiazd”
Chór Filharmonii Narodowej, fot. Bartek Barczyk

Gościem specjalnym będzie prof. Jarosław Włodarczyk z Instytutu Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk. 

To wyjątkowe wydarzenie zorganizowano dla uczczenia 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika. Stanowi wartościowy pod względem artystycznym i naukowym akcent obchodów tego jubileuszu. Poszczególne części wykonywanych utworów, inspirowanych kosmosem i zjawiskami fizycznymi, będą przeplecione prelekcjami prof. Jarosława Włodarczyka, propagującymi wiedzę z zakresu fizyki i astronomii, ze szczególnym uwzględnieniem dokonań naukowych Mikołaja Kopernika. Formuła koncertu przyczyni się do przyswojenia przez publiczność szerokiego spektrum wiedzy na temat historii astronomii i odkryć współczesnej nauki, da również słuchaczom możliwość zapoznania się z bogatym instrumentarium orkiestry symfonicznej, połączonym z oprawą wizualną oraz lektorską.

Planety Gustava Holsta to obowiązkowa pozycja dla miłośników muzyki i astronomii, bardzo ceniona i atrakcyjna dla melomanów. Rzadko wykonywana, ponieważ wymaga rozbudowanego aparatu wykonawczego. Powszechnie uważa się, że ten utwór był inspiracją dla muzyki John’a Williamsa w Gwiezdnych wojnach.

Sferis CopernicusSuita "Cząstki Elementarne" to kompozycje silnie oddziałujące na wyobraźnię słuchacza, bogate w efekty kolorystycznie, zróżnicowane i wieloplanowe. Nowatorstwo utworów Tomasza Prawdzika polega na stosowaniu materiału dźwiękowego opartego na autorskiej koncepcji harmonii wektorowej. Budowa formalna utworów przywodzi na myśl przesuwające się obrazy rejestrowane przez poruszającego się obserwatora i doskonale pasuje do efektów wizualnych. 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca 

Oprawa graficzna koncertu zostanie zrealizowana dzięki uprzejmości firmy SoundSpectrum oraz wsparciu PLAN Systems 501(c)(3)
soundspectrum.com | plan-systems.org
 

Organizator:
Stowarzyszenie Muzyków Orkiestry Polskiego Radia 

Współorganizator:
Program 2 Polskiego Radia

Mecenat:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego 
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Partnerzy:
Filharmonia Narodowa, SoundSpectrum&PLAN Systems, Związek Artystów Wykonawców STOART, ZAiKS

Patronat honorowy:
Centrum Nauki Kopernik

Patronat medialny: 
TVP KULTURA, TVP NAUKA

Zamknij

Bartosz Michałowski

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Choru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie, m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii. Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego.

Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022. Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Opus 966” oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chorem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Zoltana Kodálya i Aleksandra Grieczaninowa, Petite messe solennelle Gioachina Rossiniego, Mszę „Koronacyjną” i Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta, oratoria Paulus Felixa Mendelssohna‑Bartholdy’ego, Mesjasz Georga Friedricha Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Ludwiga van Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (dyr. Michaił Jurowski), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych Choru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ma stopień doktora).

 

[2023]