„W stronę gwiazd” Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
„W stronę gwiazd”
Chór Filharmonii Narodowej, fot. Bartek Barczyk

Gościem specjalnym będzie prof. Jarosław Włodarczyk z Instytutu Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk. 

To wyjątkowe wydarzenie zorganizowano dla uczczenia 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika. Stanowi wartościowy pod względem artystycznym i naukowym akcent obchodów tego jubileuszu. Poszczególne części wykonywanych utworów, inspirowanych kosmosem i zjawiskami fizycznymi, będą przeplecione prelekcjami prof. Jarosława Włodarczyka, propagującymi wiedzę z zakresu fizyki i astronomii, ze szczególnym uwzględnieniem dokonań naukowych Mikołaja Kopernika. Formuła koncertu przyczyni się do przyswojenia przez publiczność szerokiego spektrum wiedzy na temat historii astronomii i odkryć współczesnej nauki, da również słuchaczom możliwość zapoznania się z bogatym instrumentarium orkiestry symfonicznej, połączonym z oprawą wizualną oraz lektorską.

Planety Gustava Holsta to obowiązkowa pozycja dla miłośników muzyki i astronomii, bardzo ceniona i atrakcyjna dla melomanów. Rzadko wykonywana, ponieważ wymaga rozbudowanego aparatu wykonawczego. Powszechnie uważa się, że ten utwór był inspiracją dla muzyki John’a Williamsa w Gwiezdnych wojnach.

Sferis CopernicusSuita "Cząstki Elementarne" to kompozycje silnie oddziałujące na wyobraźnię słuchacza, bogate w efekty kolorystycznie, zróżnicowane i wieloplanowe. Nowatorstwo utworów Tomasza Prawdzika polega na stosowaniu materiału dźwiękowego opartego na autorskiej koncepcji harmonii wektorowej. Budowa formalna utworów przywodzi na myśl przesuwające się obrazy rejestrowane przez poruszającego się obserwatora i doskonale pasuje do efektów wizualnych. 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca 

Oprawa graficzna koncertu zostanie zrealizowana dzięki uprzejmości firmy SoundSpectrum oraz wsparciu PLAN Systems 501(c)(3)
soundspectrum.com | plan-systems.org
 

Organizator:
Stowarzyszenie Muzyków Orkiestry Polskiego Radia 

Współorganizator:
Program 2 Polskiego Radia

Mecenat:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego 
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Partnerzy:
Filharmonia Narodowa, SoundSpectrum&PLAN Systems, Związek Artystów Wykonawców STOART, ZAiKS

Patronat honorowy:
Centrum Nauki Kopernik

Patronat medialny: 
TVP KULTURA, TVP NAUKA

Zamknij

Michał Klauza

Dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. W latach 2013–2015 kierownik muzyczny Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, od 2009 do 2015 roku – drugi dyrygent Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR) oraz dyrygent i zastępca dyrektora muzycznego Welsh National Opera w Cardiff (2004–2008).

W Narodowej Operze Ukrainy w Kijowie poprowadził operę Król Roger Karola Szymanowskiego w wersji koncertowej, zamykającą rok 2011 Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Przygotował i poprowadził wiele operowych premier, takich jak Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej (2021) w Operze Krakowskiej, Billy Budd (polska premiera, 2019) i Peter Grimes Benjamina Brittena (2023) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Dyrygował licznymi orkiestrami we Francji, Włoszech, w Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Armenii, Korei Południowej i krajach Zatoki Perskiej. Współpracował z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie (1998–2003).

W swoim dorobku artystycznym ma liczne nagrania radiowe i telewizyjne; m.in. pierwszą studyjną rejestrację operetki Loteria na mężów Szymanowskiego (NOSPR), nominowaną do nagrody Fryderyk 2019 oraz jego operę Hagith, wyróżnioną statuetką Fryderyk 2020 (Polska Orkiestra Radiowa), wydane przez Polskie Radio. Wśród licznych rejestracji muzyki filmowej ma na swoim koncie nagranie ścieżki dźwiękowej IO Jerzego Skolimowskiego. W latach 2016–2022 był gościnnym dyrygentem Teatru Bolszoj w Moskwie (Don Pasquale Gaetana Donizettiego, Idiota Mieczysława Wajnberga, Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, Katarzyna Izmajłowa Dmitrija Szostakowicza). Od 2020 roku pracuje w Katedrze Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Ryszarda Dudka oraz studiów podyplomowych Konserwatorium im. Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w Petersburgu w klasie Ilji Musina.

 

[2023]