100. rocznica urodzin Andrzeja Hiolskiego Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
100. rocznica urodzin Andrzeja Hiolskiego
Matthias Goerne, fot. Marie Staggat

Ledwo się obudziliśmy,/ już zmierzamy do snu./ To nieprawda, nieprawda,/ że przyszliśmy zamieszkać na ziemi – ten fragment wiersza w języku nahuatl zainspirował Mikołaja Góreckiego do napisania kompozycji Zen Tontemiquico (2006). Utwór wprowadza w medytacyjny, momentami szaleńczy trans, łącząc orkiestrowe środki wyrazowe z nawiązaniami do tradycji prekolumbijskiej.

Podróż od narodzin do śmierci jest równie dojmująca w Kindertotenlieder Gustava Mahlera. W roli solisty wystąpi słynny niemiecki śpiewak, Matthias Goerne, oddający w ten sposób hołd Andrzejowi Hiolskiemu – zmarłemu w 2000 roku wybitnemu polskiemu barytonowi, którego 100. rocznica urodzin przypadała 1 stycznia 2022 roku.

Wstęp oraz Śmierć Izoldy z Tristana i Izoldy to przykłady realizacji Wagnerowskiej koncepcji dramatu muzycznego. Ten „memoriał najmocniej romantycznego dramatu” – jak Wagner określił dzieło – stał się na długie lata wzorem muzycznej ekspresji. Do dziś utwór pozostaje w panteonie najpiękniejszych, ale też najbardziej tragicznych utworów wszech czasów.

Po granicy między snem i jawą porusza się IV Symfonia (1976) Walentyna Sylwestrowa. Utwór wyznacza zwrot w twórczości ukraińskiego kompozytora, odchodzącego w latach siedemdziesiątych XX wieku od awangardowego brzmienia. Ostre, radykalne środki wyrazu zderzają się tu z estetyką nawiązującą do neoromantyzmu, pełną melancholijnej melodyjności.

Jan Lech

Zamknij

Matthias Goerne

Niemiecki artysta należy do najbardziej znanych wokalistów na całym świecie. Jest częstym gościem renomowanych scen operowych, koncertowych i festiwali; współpracuje z najważniejszymi orkiestrami.

Artysta dokonał licznych nagrań, z których wiele otrzymało entuzjastyczne recenzje i ważne nagrody, w tym pięć nominacji do Grammy, nagrodę ICMA i Gramophone, BBC Music Magazine Vocal Award 2017, Diapason d’Or i ECHO Klassik 2017 (w kategorii „Śpiewak roku”). W ciągu ostatnich dwóch lat zarejestrował trzy albumy dla wytwórni Deutsche Grammophon: Beethoven Songs (z pianistą Janem Lisieckim), pieśni Richarda Wagnera, Richarda Straussa i Hansa Pfitznera (z pianistą Seong-Jin Cho) i najnowszy – pieśni Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa (z pianistą Daniilem Trifonovem) – wyróżniony Limelight Award 2022 („Nagranie wokalne roku”).

Matthias Goerne jest honorowym członkiem Royal Academy of Music w Londynie, a w poprzednich sezonach był artystą-rezydentem w Hamburg Elbphilharmonie i New York Philharmonic. W ostatnim czasie artysta koncertował z Amsterdam Concertgebouw Orchestra (dyr. Jaap van Zweden), Orchestre National de France (dyr. Cristian Măcelaru), Boston Symphony (dyr. Antonio Pappano), Münchner Philharmoniker (dyr. Paavo Järvi) oraz występował z takimi pianistami, jak Christoph Eschenbach, Seong-Jin Cho, Markus Hinterhäuser, Alexandre Kantorow i Daniil Trifonov.

W ostatnim sezonie Matthias Goerne śpiewał w berlińskiej Staatsoper Unter den Linden w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta jako Sarastro, w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie – partię Wozzecka w operze Albana Berga. Latem 2022 roku wystąpił jako Wotan w Walkirii Richarda Wagnera w Hollywood Bowl w Los Angeles w reżyserii Yuvala Sharona (Los Angeles Philharmonic, dyr. Gustavo Dudamel). Artysta był także gościem Salzburg i Ravinia Festival (Chicago Symphony Orchestra).

W obecnym sezonie Matthias Goerne ma zaplanowane występy z NDR Elbphil­harmonie Orchestra, Orchestre National de France (dyr. Andrés Orozco-Estrady), Wiener Philharmoniker (dyr. Christoph Eschenbach), Deutsche Kammerphil­harmonie Bremen oraz Pittsburgh Symphony Orchestra (dyr. Manfred Honeck). Odbędzie także tournée po Azji z Dallas Symphony Orchestra (dyr. Fabio Luisi). Ponadto zaśpiewa recitale z udziałem takich pianistów, jak Leif Ove Andsnes, Markus Hinterhäuser i Víkingur Ólafsson (Paryż, Londyn, Florencja).

Matthias Goerne wystąpi również w rolach wagnerowskich jako Król Marek w Tristanie i Izoldzie (Opéra national du Capitole w Tuluzie) i Amfortas w Parsifalu (Gran Teatre del Liceu w Barcelonie).

 

[2022]