110. rocznica urodzin Witolda Lutosławskiego Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
110. rocznica urodzin Witolda Lutosławskiego
Julia Fischer, fot. Uwe Arens

Przygotowanie wiolinistyczne Mieczysława Karłowicza okazało się pomocne w jego kompozytorskiej działalności, czego świadectwem jest Koncert skrzypcowy A-dur. Prawykonanie utworu w Berlinie w 1903 roku, z zespołem Filharmoników i udziałem skrzypka Stanisława Barcewicza pod batutą kompozytora, zostało dobrze przyjęte. Młodzieńcze dzieło, w wielu aspektach zapowiadające już styl późniejszych poematów symfonicznych, stało się jedną z najważniejszych pozycji polskiej literatury skrzypcowej.

Ravel określił swą muzykę baletową Dafnis i Chloe mianem „symfonii choreograficznej”. Napisana dla Baletów Rosyjskich Diagilewa (1912), stała się jednym z ważnych manifestów wielkich przemian dokonujących się w muzyce XX wieku, a jej atrakcyjność sprawiła, że weszła też do repertuaru koncertowego.

IV Symfonia Witolda Lutosławskiego, komponowana na zamówienie Los Angeles Philharmonic, uświetniła obchody 80. rocznicy urodzin autora – zaprezentowano ją 5 lutego 1993 roku w Los Angeles; pierwsze polskie wykonanie 25 września 1993 roku przez Orkiestrę Filharmonii Narodowej pod batutą kompozytora okazać się miało jego ostatnim występem w ojczyźnie. Wierny idei formy dwuczęściowej twórca użył jej także tutaj, komentując: „pierwsza część jest przygotowaniem do części głównej. Powinna słuchacza wciągnąć, zainteresować, zaintrygować. Ale nie może ona dać mu pełnej satysfakcji. Musi ona wywołać w nim głód, a w końcu nawet zniecierpliwienie. I to jest odpowiedni moment, żeby zaprezentować część główną”.


Piotr Maculewicz


"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Andrzej Sułek (Program 2 Polskiego Radia) oraz gość specjalny: Andrzej Boreyko!
Zapraszamy w piątek, 27.01, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

 

Zamknij

Andrzej Boreyko

Sezon 2022/2023 to czwarty rok pracy Andrzeja Boreyki na stanowisku dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej. We wrześniu 2022 roku artysta poprowadzi koncert inauguracyjny z Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi jako jej dyrygent rezydent w Teatro alla Scala w Mediolanie.

Do najważniejszych wydarzeń dyrygenta z ostatnich lat należą: tournée z Orkiestrą Filharmonii Narodowej po Hiszpanii, z Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Federacji Rosyjskiej po Niemczech, a także koncerty z Orchestra Filarmonica della Scala (festiwale w Lublanie, Rheingau, Gstaad i Grafenegg). Artysta występował również gościnnie z takimi zespołami, jak Royal Scottish National Orchestra, Gürzenich-Orchester Köln, Orquesta Sinfonica de Galicia, Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, Mozarteumorchester Salzburg, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Frankfurter Opern- und Museumsorchester, z orkiestrami symfonicznymi Sydney, Toronto, Seattle, stanu Minnesota, San Francisco, Dallas i Detroit, a także z New York Philharmonic, Chicago Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic. W 2019 roku poprowadził rownież Cleveland Orchestra.

Najbliższe plany Andrzeja Boreyki obejmują koncerty z Philharmonische Staatsorchester Hamburg i London Philharmonic Orchestra. Z Praską Orkiestrą Symfoniczną wystąpi w Pałacu Sztuk w Budapeszcie.

Dyrygent współpracował ponadto z Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Leipzig Gewandhausorchester, Wiener Symphoniker, ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Bamberger Symphoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Munchner Philharmoniker, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestre de Paris, Orchestre Philharmonique de Radio France, Tonhalle-Orchester Zurich, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra i Rotterdam Philharmonic Orchestra.

Jako propagator muzyki współczesnej, Andrzej Boreyko z Orkiestrą Filharmonii Narodowej dokonał nagrań utworów Pawła Kleckiego, Jana Adama Maklakiewicza, Andrzeja Czajkowskiego, Giji Kanczelego, będącymi światowymi premierami fonograficznymi.

W poprzednich latach Andrzej Boreyko pełnił funkcję dyrektora muzycznego takich zespołów, jak Jenaer Philharmonie, Symphoniker Hamburg, Berner Symphonieorchester, Dusseldorfer Symphoniker, Winnipeg Symphony Orchestra, Belgian National Orchestra oraz Naples Philharmonic.