110. rocznica urodzin Witolda Lutosławskiego Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
110. rocznica urodzin Witolda Lutosławskiego
Julia Fischer, fot. Uwe Arens

Przygotowanie wiolinistyczne Mieczysława Karłowicza okazało się pomocne w jego kompozytorskiej działalności, czego świadectwem jest Koncert skrzypcowy A-dur. Prawykonanie utworu w Berlinie w 1903 roku, z zespołem Filharmoników i udziałem skrzypka Stanisława Barcewicza pod batutą kompozytora, zostało dobrze przyjęte. Młodzieńcze dzieło, w wielu aspektach zapowiadające już styl późniejszych poematów symfonicznych, stało się jedną z najważniejszych pozycji polskiej literatury skrzypcowej.

Ravel określił swą muzykę baletową Dafnis i Chloe mianem „symfonii choreograficznej”. Napisana dla Baletów Rosyjskich Diagilewa (1912), stała się jednym z ważnych manifestów wielkich przemian dokonujących się w muzyce XX wieku, a jej atrakcyjność sprawiła, że weszła też do repertuaru koncertowego.

IV Symfonia Witolda Lutosławskiego, komponowana na zamówienie Los Angeles Philharmonic, uświetniła obchody 80. rocznicy urodzin autora – zaprezentowano ją 5 lutego 1993 roku w Los Angeles; pierwsze polskie wykonanie 25 września 1993 roku przez Orkiestrę Filharmonii Narodowej pod batutą kompozytora okazać się miało jego ostatnim występem w ojczyźnie. Wierny idei formy dwuczęściowej twórca użył jej także tutaj, komentując: „pierwsza część jest przygotowaniem do części głównej. Powinna słuchacza wciągnąć, zainteresować, zaintrygować. Ale nie może ona dać mu pełnej satysfakcji. Musi ona wywołać w nim głód, a w końcu nawet zniecierpliwienie. I to jest odpowiedni moment, żeby zaprezentować część główną”.


Piotr Maculewicz

Zamknij

Bartosz Michałowski

Od 2017 roku dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej.

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii.

Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego. Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022.

Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Kodálya i Greczaninowa, Małą mszę uroczystą Rossiniego, Mszę „Koronacyjną” i Requiem Mozarta, oratoria Paulus Mendelssohna, Mesjasz Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (dyr. Michaił Jurowski), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

 Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (posiada stopień doktora).

 

[2022]