Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Marc-André Hamelin, fot. Sim Cannety-Clarke

Szanowni Państwo,

z przyczyn niezależnych od Filharmonii, w koncertach symfonicznych 21 i 22 kwietnia 2023 nie wystąpi Garrick Ohlsson.
Solistą tych wieczorów będzie inny znakomity pianista, Marc-André Hamelin, który wykona I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa.
Pozostałe utwory w programie oraz wykonawcy pozostają bez zmian.

 

Pierwszą część dzisiejszego koncertu wypełnią dwa dzieła z symbolicznym motywem Salome – żydowskiej księżniczki opisywanej na kartach Ewangelii Mateuszowej i Markowej, której postać obrosła w ciągu stuleci niesłychaną ilością literackich i malarskich wcieleń. W biblijnej historii, w której księżniczka zażądała od Heroda głowy proroka Jana Chrzciciela na srebrnej misie, a następnie, kiedy ojczym spełnił jej życzenie, pocałowała sine usta martwego proroka, ujmowało twórców swoiste połączenie ekstazy miłosnej i perwersji, winy i pragnienia odkupienia. Historia ta była przedmiotem prekursorskiego dramatu Oscara Wilde’a (1892), zaadaptowanego na scenę m.in. przez Antoine’a Mariotte’a.

Do pomysłu adaptacji scenicznej dramatu nawiązał Richard Strauss w swojej awangardowej operze Salome (1905), wystawionej po raz pierwszy w tym samym roku na scenie Opery Drezdeńskiej. Jedyny większy fragment orkiestrowy dzieła, dodany później przez kompozytora – Taniec siedmiu zasłon, to scena erotycznego przebłagania Heroda, aby ofiarował księżniczce głowę martwego Jokanaana. Erotyzm utworu wyraża się w zmysłowym bogactwie (brzmieniu i fakturze) ogromnej orkiestry, quasi-orientalnym upiększeniu melodii (wskazówki kompozytora o „egzotycznej” zmysłowości muzyki) oraz zabiegach crescendo i accelerando (sugerujących rosnące podniecenie).

Do motywu Salome nawiązał także francuski kompozytor, postimpresjonista Florent Schmitt – jedna z czołowych postaci francuskiego życia muzycznego pierwszej połowy XX wieku. W jego wyraźnie symbolistycznym dziele morze (nad którym w libretcie Roberta d’Humièresa sytuowany jest zamek Salome i Heroda) stanowi „magiczne zwierciadło”, a muzyka i dramat są przywołane, aby „zobrazować demoniczną fantasmagorię”, pełną synkop w warstwie rytmicznej, polirytmii, perkusyjnie traktowanych akordów i bitonalności.

Wieczór zwieńczy I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa, pierwszy przykład dojrzałego stylu symfonicznego na gruncie tej formy. W inspirowanym próbą samobójczą Roberta Schumanna (1854) utworze obecna jest rozbudowana, dramatyczno-elegijna część pierwsza (Maestoso), Adagio z wpisaną przez kompozytora do partytury konsolacyjną frazą Benedictus qui venit in nomine Domini oraz energiczne finałowe rondo wariacyjne, nawiązujące swoją kontrapunktyką do muzyki ukochanego Johanna Sebastiana Bacha.

Michał Klubiński

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Marc-André Hamelin

„Wykonawca o prawie nadludzkiej technicznej sprawności” („The New York Times”), pianista Marc-André Hamelin słynie z niezrównanego łączenia niezwykłej muzykalności i doskonałej techniki, wykonując dzieła należące zarówno do kanonu repertuarowego, jak i eksplorując rzadko prezentowane utwory XIX, XX i XXI wieku.

Wśród najważniejszych wydarzeń bieżącego sezonu pianisty należy wymienić występy z Orchestra of St. Luke’s w Carnegie Hall (kwintety fortepianowe Florence’a Price’a oraz Johannesa Brahmsa), Berliner Philharmoniker i Markiem Janowskim (Koncert fortepianowy f-moll Maxa Regera), San Diego Symphony pod dyrekcją Rafaela Payare’a (II Koncert fortepianowy A-dur Ferenca Liszta), Toronto Symphony Orchestra pod batutą Gustava Gimena (Turangalîla-Symphonie Oliviera Messiaena), Netherlands Philharmonic i Joshuą Weilersteinem (Błękitna rapsodia George’a Gershwina) oraz Symphony Nova Scotia pod dyrekcją Holly’ego Mathiesona (Koncert fortepianowy a-moll Edvarda Griega). Pianista wystąpi również z recitalami m.in. w Wiedniu, Chicago, Toronto, Sao Paulo, Bogocie, Londynie i Amsterdamie.

Marc-André Hamelin jest związany wyłącznym kontraktem płytowym z wytwórnią Hyperion Records, dla której nagrał ponad 70 albumów. Ostatnio ukazały się płyty C.P.E. Bach: Sonatas & Rondos oraz William Bolcom: The Complete Rags, które zyskały szerokie uznanie.

W trakcie swojej kariery Marc-André Hamelin skomponował również ponad 30 utworów, których większość – w tym Etiudy i Toccata na temat „L’homme armé”, zamówione przez Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Vana Cliburna – zostały wydane przez Edition Peters. W sierpniu 2022 roku pianista dokonał prawykonania swojego ostatniego dzieła – Kwintetu fortepianowego wraz ze słynnym Dover Quartet w La Jolla Music Society.

Marc-André Hamelin otrzymał nagrodę za całokształt wybitnych osiągnięć od stowarzyszenia Preis der deutschen Schallplattenkritik, siedem Juno Awards, a także jedenaście nominacji do nagrody Grammy. W grudniu 2020 roku został odznaczony Paul de Hueck and Norman Walford Career Achievement Award w dziedzinie sztuki pianistycznej, przyznaną przez Ontario Arts Foundation. Pianista został uhonorowany Orderem Kanady (w stopniu Oficera); jest również Kawalerem Orderu Narodowego Québec oraz członkiem Royal Society of Canada.

 

[2023]