64. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" - koncert finałowy Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści

transmisja koncertu w Programie 2 Polskiego Radia

 

Koncert organizowany przy wsparciu Austriackiego Forum Kultury, we współpracy z Filharmonią Narodową w Warszawie i Wien Modern.

Podziękowania dla szkół Stowarzyszenia Kultury i Edukacji.

 

 

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zanurza się w przestrzeni i czasie. W dźwiękach, znakach i symbolach. Pozwalając doświadczyć złożoności, różnorodności, niejednoznaczności i polifoniczności.

Wrzuceni w głęboką wodę pozornie tracimy nie tylko na wadze, ale też na orientacji. Ale wtedy przychodzi do nas czucie intensywne i głębokie. Realne jak dotyk. Zanurzeni w przestrzeni doznajemy jej niczym rozchodzących się kręgów na wodzie: od słyszenia wewnętrznego, cielesności, pomieszczeń wypełnionych dźwiękami, odgłosów ulicy i miasta. Świat rozbrzmiewa z wielu kierunków na raz. Zanurzenie w czasie rodzi nieustanne „teraz”. Słyszymy echa życia publicznego, piętrzących się komunikatów informacyjnych, przychodzi do nas historia z jej momentami węzłowymi, formatywnymi wydarzeniami społecznymi.

Na tegoroczną „Warszawską Jesień” składają się koncerty, formy operowe i około operowe, spektakle muzyczne, instalacje, performanse, działania w przestrzeni publicznej, spotkania, warsztaty kompozytorskie i audycje „Radia Jesień”. Prezentujemy twórczość ponad 60 kompozytorów i autorów ze specjalną obecnością na Festiwalu Ashley Fure, Elżbiety Sikory i Krzysztofa Knittla. W trzech festiwalowych nurtach: głównym, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni. Są też wydarzenia mające status towarzyszących tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”. Poniżej znajduje się przybliżenie festiwalowych wydarzeń. Całość programu wraz z nową stroną internetową zaprezentujemy na początku sierpnia. Cieszymy się już teraz na festiwalowe spotkania, zwłaszcza że mamy szansę doświadczać ich osobiście, nie tylko w Internecie. 17 września festiwalowy peryskop idzie w dół, a Jesień zanurza się w głębinie intrygujących dźwięków na dobrych dziesięć dni.

Do zobaczenia, do usłyszenia!

Jerzy Kornowicz
Dyrektor Festiwalu



organizacja: Związek Kompozytorów Polskich

Więcej informacji o Festiwalu: warszawska-jesien.art.pl

Zamknij

Bartosz Michałowski

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Choru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie, m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii. Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego.

Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022. Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Opus 966” oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chorem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Zoltana Kodálya i Aleksandra Grieczaninowa, Petite messe solennelle Gioachina Rossiniego, Mszę „Koronacyjną” i Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta, oratoria Paulus Felixa Mendelssohna‑Bartholdy’ego, Mesjasz Georga Friedricha Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Ludwiga van Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (dyr. Michaił Jurowski), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych Choru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ma stopień doktora).

 

[2023]