64. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" - koncert finałowy Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści

transmisja koncertu w Programie 2 Polskiego Radia

 

Koncert organizowany przy wsparciu Austriackiego Forum Kultury, we współpracy z Filharmonią Narodową w Warszawie i Wien Modern.

Podziękowania dla szkół Stowarzyszenia Kultury i Edukacji.

 

 

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zanurza się w przestrzeni i czasie. W dźwiękach, znakach i symbolach. Pozwalając doświadczyć złożoności, różnorodności, niejednoznaczności i polifoniczności.

Wrzuceni w głęboką wodę pozornie tracimy nie tylko na wadze, ale też na orientacji. Ale wtedy przychodzi do nas czucie intensywne i głębokie. Realne jak dotyk. Zanurzeni w przestrzeni doznajemy jej niczym rozchodzących się kręgów na wodzie: od słyszenia wewnętrznego, cielesności, pomieszczeń wypełnionych dźwiękami, odgłosów ulicy i miasta. Świat rozbrzmiewa z wielu kierunków na raz. Zanurzenie w czasie rodzi nieustanne „teraz”. Słyszymy echa życia publicznego, piętrzących się komunikatów informacyjnych, przychodzi do nas historia z jej momentami węzłowymi, formatywnymi wydarzeniami społecznymi.

Na tegoroczną „Warszawską Jesień” składają się koncerty, formy operowe i około operowe, spektakle muzyczne, instalacje, performanse, działania w przestrzeni publicznej, spotkania, warsztaty kompozytorskie i audycje „Radia Jesień”. Prezentujemy twórczość ponad 60 kompozytorów i autorów ze specjalną obecnością na Festiwalu Ashley Fure, Elżbiety Sikory i Krzysztofa Knittla. W trzech festiwalowych nurtach: głównym, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni. Są też wydarzenia mające status towarzyszących tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”. Poniżej znajduje się przybliżenie festiwalowych wydarzeń. Całość programu wraz z nową stroną internetową zaprezentujemy na początku sierpnia. Cieszymy się już teraz na festiwalowe spotkania, zwłaszcza że mamy szansę doświadczać ich osobiście, nie tylko w Internecie. 17 września festiwalowy peryskop idzie w dół, a Jesień zanurza się w głębinie intrygujących dźwięków na dobrych dziesięć dni.

Do zobaczenia, do usłyszenia!

Jerzy Kornowicz
Dyrektor Festiwalu



organizacja: Związek Kompozytorów Polskich

Więcej informacji o Festiwalu: warszawska-jesien.art.pl

Zamknij

Bartosz Michałowski

Od 2017 roku dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej.

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii.

Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego. Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022.

Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Kodálya i Greczaninowa, Małą mszę uroczystą Rossiniego, Mszę „Koronacyjną” i Requiem Mozarta, oratoria Paulus Mendelssohna, Mesjasz Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (dyr. Michaił Jurowski), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

 Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (posiada stopień doktora).

 

[2022]