Grand Chinese New Year Concert Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Grand Chinese New Year Concert
China National Traditional Orchestra

Smok jest jednym z dwunastu zwierząt w chińskim cyklu zodiakalnym. Osoby urodzone w Roku Smoka uważane są za odważne i pewne siebie, posiadające silne cechy przywódcze, a także inteligentne i mądre. Znak Smoka powraca co dwanaście lat (1952, 1964, 1976, 1988, 2000, 2012 i 2024).

Od najdawniejszych czasów cywilizacje i ludy na całym świecie przyjmowały różne wierzenia i zwyczaje, tworząc własne kalendarze i święta. Ich mnogość tworzy niebiańską mapę ludzkiej cywilizacji. We wschodniej części świata, naród chiński nieprzerwanie od tysięcy lat wnosi swój wkład do tego duchowego dziedzictwa ludzkości. Chiński kalendarz, zakorzeniony w starożytnej cywilizacji agrarnej, jest – jak wierzą sami Chińczycy – efektem działań smoka, szybującego między Niebem a Ziemią i rozsiewającego nasiona. Nasiona te spadają na ziemię i kiełkują, dając początek chińskim opowieściom, legendom i najważniejszym dniom w cyklicznym schemacie roku – chińskim świętom. Dni świąt są z kolei świadectwem tego, jak przechodzimy przez czas, jak przeżywamy dzień i noc, emocje i miłość – do rodziny, kraju i świata.

Starożytni mawiali, że muzyka jest harmonią Nieba i Ziemi. Muzyka może połączyć Niebo i Ziemię. Wsłuchajmy się dziś w chińską muzykę świąt i pozwólmy jej towarzyszyć nam przez cały rok, harmonizując nasz oddech zarówno z Ziemią, jak i Niebem.

Punktem wyjścia wydarzenia „Wielka Harmonia Nieba i Ziemi: Chińskie festiwale” jest chiński księżycowy Nowy Rok, a jego osią jest czas. Koncentruje się na ośmiu reprezentatywnych tradycyjnych chińskich świętach – Festiwalu Wiosny, Festiwalu Latarni, Festiwalu Qingming, Festiwalu Smoczych Łodzi, Festiwalu Qixi, Festiwalu Środka Jesieni, Festiwalu Podwójnej Dziewiątki i Przesileniu Zimowym. Ten kreatywny koncert jest muzycznym odzwierciedleniem świątecznych obrazów, uchwyceniem esencji każdego święta poprzez moc muzyki.

Zamknij

Tang Feng

Uhonorowany tytułem National First-Class Performer, wiceprzewodniczący China National Traditional Orchestra (CNTO), stypendysta narodowego programu Special Allowance, posiada także inne wyróżnienia przyznane przez Publicity Department of the CPC Central Committee.

Tang Feng rozpoczął naukę gry na erhu w wieku 7 lat i ukończył Central Conservatory of Music (CCOM) w 1990 roku. W tym samym roku dołączył do CNTO, której sześć lat później – w wieku 28 lat – został głównym i jednocześnie najmłodszym tej rangi muzykiem w historii orkiestry. W 1998 roku wziął udział w inauguracyjnym koncercie Chinese New Year Ethnic Music Concert (Rok Tygrysa) jako National First-Class Performer. W latach 1996–2002 pełnił funkcję głównego muzyka Asian Orchestra, składającej się z artystów Chin, Japonii i Korei Południowej.

Jako solista koncertował w kraju i za granicą z renomowanymi orkiestrami: China Broadcasting Chinese Orchestra, Guangdong National Orchestra, Tianjin Song and Dance Theatre National Orchestra, Taipei Chinese Orchestra, Kaohsiung Chinese Orchestra, Hsinchu Youth Chinese Orchestra, Taipei Youth Chinese Orchestra i wieloma innymi.

Jako główny muzyk i solista CNTO występował w ponad trzydziestu krajach w Europie, obu Amerykach, Azji i Afryce, na wielu prestiżowych scenach, m.in. w Carnegie Hall i Lincoln Center w Nowym Jorku, Kennedy Center w Waszyngtonie, Berliner Philharmonie, Musikverein w Wiedniu, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Odeon Heroda Attyka w Atenach i Sapporo Concert Hall Kitara (Japonia), przyczyniając się znacząco do globalnego propagowania chińskiej muzyki tradycyjnej.

W 2023 roku, podczas ceremonii otwarcia 60. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między Chinami a Hiszpanią, wspólnie z hiszpańskimi muzykami zaprezentował utwór Sunshine Forever Shines on Our Friendship. Jego wykonanie Horse Racing z CNTO przed egipskimi piramidami odniosło duży sukces. Artysta uczestniczył również podczas inauguracji „Oriental Melody” International Music Festival organizowanym przez UNESCO w Samarkandzie (Uzbekistan), gdzie otrzymał Highest Achievement Award – jedyną nagrodę za występ instrumentalny.

Jego solowa kompozycja przeznaczona na erhu Mountain Song zdobyła Best Composition Award w Fule Tong Cup International Chinese National Instrumental Solo Competition.

 

[2024]