Grand Chinese New Year Concert Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Grand Chinese New Year Concert
China National Traditional Orchestra

Smok jest jednym z dwunastu zwierząt w chińskim cyklu zodiakalnym. Osoby urodzone w Roku Smoka uważane są za odważne i pewne siebie, posiadające silne cechy przywódcze, a także inteligentne i mądre. Znak Smoka powraca co dwanaście lat (1952, 1964, 1976, 1988, 2000, 2012 i 2024).

Od najdawniejszych czasów cywilizacje i ludy na całym świecie przyjmowały różne wierzenia i zwyczaje, tworząc własne kalendarze i święta. Ich mnogość tworzy niebiańską mapę ludzkiej cywilizacji. We wschodniej części świata, naród chiński nieprzerwanie od tysięcy lat wnosi swój wkład do tego duchowego dziedzictwa ludzkości. Chiński kalendarz, zakorzeniony w starożytnej cywilizacji agrarnej, jest – jak wierzą sami Chińczycy – efektem działań smoka, szybującego między Niebem a Ziemią i rozsiewającego nasiona. Nasiona te spadają na ziemię i kiełkują, dając początek chińskim opowieściom, legendom i najważniejszym dniom w cyklicznym schemacie roku – chińskim świętom. Dni świąt są z kolei świadectwem tego, jak przechodzimy przez czas, jak przeżywamy dzień i noc, emocje i miłość – do rodziny, kraju i świata.

Starożytni mawiali, że muzyka jest harmonią Nieba i Ziemi. Muzyka może połączyć Niebo i Ziemię. Wsłuchajmy się dziś w chińską muzykę świąt i pozwólmy jej towarzyszyć nam przez cały rok, harmonizując nasz oddech zarówno z Ziemią, jak i Niebem.

Punktem wyjścia wydarzenia „Wielka Harmonia Nieba i Ziemi: Chińskie festiwale” jest chiński księżycowy Nowy Rok, a jego osią jest czas. Koncentruje się na ośmiu reprezentatywnych tradycyjnych chińskich świętach – Festiwalu Wiosny, Festiwalu Latarni, Festiwalu Qingming, Festiwalu Smoczych Łodzi, Festiwalu Qixi, Festiwalu Środka Jesieni, Festiwalu Podwójnej Dziewiątki i Przesileniu Zimowym. Ten kreatywny koncert jest muzycznym odzwierciedleniem świątecznych obrazów, uchwyceniem esencji każdego święta poprzez moc muzyki.

Zamknij

Liu Sha

Po ukończeniu Central Conservatory of Music (CCOM) studiował dyrygenturę operową i symfoniczną pod kierunkiem Alexandra Polishchuka (niegdyś asystenta Ilyi Musina) w Konserwatorium Muzycznym w Petersburgu (2011–2014). Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów, jak Seiji Ozawa, Mścisław Rostropowicz, Jorma Panula, Colin Meters i Gustav Meier.

Obecnie, jako dyrygent rezydent China National Traditional Orchestra (CNTO), jest uznawany za czołową postać nowej generacji dyrygentów orkiestr tradycyjnych. Koncertował z CNTO w Rosji, Korei Południowej, Austrii, Francji, Szwajcarii, Niemczech, we Włoszech i w Stanach Zjednoczonych. Ma na swoim koncie blisko tysiąc pierwszych wykonań utworów przeznaczonych na zespoły instrumentów tradycyjnych, zamawianych u chińskich kompozytorów najmłodszego pokolenia. Jest również cenionym dyrygentem rosyjskiego i wschodnioeuropejskiego repertuaru muzyki symfonicznej.

Liu Sha dyrygował podczas kilku wizyt państwowych i spotkań dyplomatycznych m.in. podczas szczytu Wspólnoty Gospodarczej Azji i Pacyfiku (APEC, 2014), a także na chińskim koncercie noworocznym na Hawajach (2013), Pan-Pacific Asian Arts Festival w San Francisco (Stanford) oraz w Kennedy Center w Waszyngtonie i Carnegie Hall w Nowym Jorku (2015).

W ostatnich latach Liu Sha zyskał reputację „dyrygenta, łączącego Wschód i Zachód”, dzięki swojemu zaangażowaniu w popularyzowanie etnicznego nurtu muzyki orkiestrowej. Jego dyrygencki kunszt zdobywa szerokie zainteresowanie na chińskich i azjatyckich scenach muzycznych. W 2016 roku został najmłodszym dyrygentem, wybranym spośród „Dziesięciu najlepszych dyrygentów tradycyjnych orkiestr w Chinach”.

 

[2024]