Inauguracja sezonu artystycznego 2022/2023 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Inauguracja sezonu artystycznego 2022/2023
Andrzej Boreyko, fot. Michał Zagórny

II Symfonię, opatrzoną podtytułem Zmartwychwstanie, Gustav Mahler ukończył w 1894 roku. Trzy lata później dokonał konwersji i zdecydował się na przyjęcie chrztu, co umożliwiło mu objęcie dyrekcji Opery Wiedeńskiej. Mahler – agnostyk (czy na pewno?) – komponuje II Symfonię, muzyczny traktat o religii, życiu i śmierci, o obietnicy zmartwychwstania i o Bogu, który nie jest zamknięty w konkretnym wyznaniu i do którego zmierza każde ludzkie istnienie. W swym pięcioczęściowym arcydziele kreśli wertykalną oś, wyznaczającą kierunek egzystencji człowieka. Dba także o odpowiednie kontrasty i zapewnia słuchaczowi momenty odprężenia pomiędzy częściami o intensywnym ładunku muzycznym. W monumentalnym, wokalno-instrumentalnym finale tworzy sugestywną wizję sądu ostatecznego, jednak to nie ona staje się punktem ciężkości całego dzieła. Apokaliptyczna melodia Dies irae ustępuje miejsca jasności zmartwychwstania, zapowiedzianego już wcześniej w altowej pieśni Urlicht (Praświatło). Chór a cappella zamyka dzieło słowami: „Ja umrę, aby ożyć!”. Do podążenia śladem tej kompozytorskiej wizji, fascynującej słuchaczy niezależnie od wyznawanego światopoglądu religijnego, zapraszają w koncertach inaugurujących sezon artystyczny Maestro Andrzej Boreyko wraz z zespołami Filharmonii Narodowej.

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Nora Gubisch

Artystka występowała pod batutą takich wybitnych dyrygentów, jak sir Colin Davis, Myung-Whun Chung, James Conlon, Christoph Eschenbach, Nikolaus Harnoncourt, Armin Jordan, Lorin Maazel, Jun Märkl, Kent Nagano, Georges Pretre, Jukka-Pekka Saraste oraz z wieloma znakomitymi orkiestrami (m.in. New York Philharmonic, Wiener Philharmoniker, Tonhalle-Orchester Zürich, Bamberger Symphoniker, Danish National Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Orchestre de Paris, Orchestre National de France i Orchestre National de Lyon).

Nora Gubisch obecny sezon artystyczny rozpoczyna udziałem w koncercie inauguracyjnym Filharmonii Narodowej z Orkiestrą i Chórem pod batutą Andrzeja Boreyki, a także zaśpiewa rolę Anny Boleyn w operze Henry VIII Camille’a Saint-Saënsa w Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli. W styczniu tego roku występowała również z Wiener Symphoniker pod batutą Alaina Altinoglu (Musikverein), a ostatnio debiutowała z SWR Symphonieorchester i Helsinki Philharmonic Orchestra.

W Wiener Staatsoper debiutowała jako Waltraute w Zmierzchu bogów Richarda Wagnera, a ostatnio wystąpiła na scenie Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli jako Brangena w Tristanie i Izoldzie Wagnera. Śpiewała także partię Lotty w Werterze Jules’a Masseneta w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Amneris w Aidzie Giuseppe Verdiego (La Monnaie) i Jadwigi w Wilhelmie Tellu Gioacchina Rossiniego podczas festiwalu Les Chorégies d’Orange.

Nora Gubisch regularnie występuje w duecie z pianistą Alainem Altinoglu – znanym na całym świecie dyrygentem – dając recitale w wielu krajach Europy. Artyści mają na swoim koncie dwa dobrze przyjęte przez krytykę albumy (Naive): Mélodies Maurice’a Ravela i Folk Songs (m.in. pieśni Luciana Beria, Manuela de Falli) oraz Mélodies Henriego Duparka zarejestrowane dla wytwórni Cascavelle. Dyskografia artystki obejmuje także udział w nagraniach: oratorium A Child of Our Time Michaela Tippetta zarejestrowanego z Sächsische Staatskapelle Dresden pod dyrekcją Colina Davisa, opery Perela, uomo di fumo Pascala Dusapina z zespołami Opéra National de Montpellier, jak również Rheinnixen Jacques’a Offenbacha, Königskinder Engelberta Humperdincka, Suity z opery Háry János Zoltána Kodálya, Requiem Thierry’ego Lancina i Les nuits hallucinées Thierry’ego Escaicha.
 

[2022]