Inauguracja sezonu artystycznego 2022/2023 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Inauguracja sezonu artystycznego 2022/2023
Andrzej Boreyko, fot. Michał Zagórny

II Symfonię, opatrzoną podtytułem Zmartwychwstanie, Gustav Mahler ukończył w 1894 roku. Trzy lata później dokonał konwersji i zdecydował się na przyjęcie chrztu, co umożliwiło mu objęcie dyrekcji Opery Wiedeńskiej. Mahler – agnostyk (czy na pewno?) – komponuje II Symfonię, muzyczny traktat o religii, życiu i śmierci, o obietnicy zmartwychwstania i o Bogu, który nie jest zamknięty w konkretnym wyznaniu i do którego zmierza każde ludzkie istnienie. W swym pięcioczęściowym arcydziele kreśli wertykalną oś, wyznaczającą kierunek egzystencji człowieka. Dba także o odpowiednie kontrasty i zapewnia słuchaczowi momenty odprężenia pomiędzy częściami o intensywnym ładunku muzycznym. W monumentalnym, wokalno-instrumentalnym finale tworzy sugestywną wizję sądu ostatecznego, jednak to nie ona staje się punktem ciężkości całego dzieła. Apokaliptyczna melodia Dies irae ustępuje miejsca jasności zmartwychwstania, zapowiedzianego już wcześniej w altowej pieśni Urlicht (Praświatło). Chór a cappella zamyka dzieło słowami: „Ja umrę, aby ożyć!”. Do podążenia śladem tej kompozytorskiej wizji, fascynującej słuchaczy niezależnie od wyznawanego światopoglądu religijnego, zapraszają w koncertach inaugurujących sezon artystyczny Maestro Andrzej Boreyko wraz z zespołami Filharmonii Narodowej.

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Bartosz Michałowski

Od 2017 roku dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej.

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii.

Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego. Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022.

Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Kodálya i Greczaninowa, Małą mszę uroczystą Rossiniego, Mszę „Koronacyjną” i Requiem Mozarta, oratoria Paulus Mendelssohna, Mesjasz Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (dyr. Michaił Jurowski), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

 Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (posiada stopień doktora).

 

[2022]