Inauguracja sezonu artystycznego 2022/2023 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Inauguracja sezonu artystycznego 2022/2023
Andrzej Boreyko, fot. Michał Zagórny

II Symfonię, opatrzoną podtytułem Zmartwychwstanie, Gustav Mahler ukończył w 1894 roku. Trzy lata później dokonał konwersji i zdecydował się na przyjęcie chrztu, co umożliwiło mu objęcie dyrekcji Opery Wiedeńskiej. Mahler – agnostyk (czy na pewno?) – komponuje II Symfonię, muzyczny traktat o religii, życiu i śmierci, o obietnicy zmartwychwstania i o Bogu, który nie jest zamknięty w konkretnym wyznaniu i do którego zmierza każde ludzkie istnienie. W swym pięcioczęściowym arcydziele kreśli wertykalną oś, wyznaczającą kierunek egzystencji człowieka. Dba także o odpowiednie kontrasty i zapewnia słuchaczowi momenty odprężenia pomiędzy częściami o intensywnym ładunku muzycznym. W monumentalnym, wokalno-instrumentalnym finale tworzy sugestywną wizję sądu ostatecznego, jednak to nie ona staje się punktem ciężkości całego dzieła. Apokaliptyczna melodia Dies irae ustępuje miejsca jasności zmartwychwstania, zapowiedzianego już wcześniej w altowej pieśni Urlicht (Praświatło). Chór a cappella zamyka dzieło słowami: „Ja umrę, aby ożyć!”. Do podążenia śladem tej kompozytorskiej wizji, fascynującej słuchaczy niezależnie od wyznawanego światopoglądu religijnego, zapraszają w koncertach inaugurujących sezon artystyczny Maestro Andrzej Boreyko wraz z zespołami Filharmonii Narodowej.

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Andrzej Boreyko

Sezon 2022/2023 to czwarty rok pracy Andrzeja Boreyki na stanowisku dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej. We wrześniu 2022 roku artysta poprowadzi koncert inauguracyjny z Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi jako jej dyrygent rezydent w Teatro alla Scala w Mediolanie.

Do najważniejszych wydarzeń dyrygenta z ostatnich lat należą: tournée z Orkiestrą Filharmonii Narodowej po Hiszpanii, z Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Federacji Rosyjskiej po Niemczech, a także koncerty z Orchestra Filarmonica della Scala (festiwale w Lublanie, Rheingau, Gstaad i Grafenegg). Artysta występował również gościnnie z takimi zespołami, jak Royal Scottish National Orchestra, Gürzenich-Orchester Köln, Orquesta Sinfonica de Galicia, Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, Mozarteumorchester Salzburg, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Frankfurter Opern- und Museumsorchester, z orkiestrami symfonicznymi Sydney, Toronto, Seattle, stanu Minnesota, San Francisco, Dallas i Detroit, a także z New York Philharmonic, Chicago Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic. W 2019 roku poprowadził rownież Cleveland Orchestra.

Najbliższe plany Andrzeja Boreyki obejmują koncerty z Philharmonische Staatsorchester Hamburg i London Philharmonic Orchestra. Z Praską Orkiestrą Symfoniczną wystąpi w Pałacu Sztuk w Budapeszcie.

Dyrygent współpracował ponadto z Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Leipzig Gewandhausorchester, Wiener Symphoniker, ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Bamberger Symphoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Munchner Philharmoniker, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestre de Paris, Orchestre Philharmonique de Radio France, Tonhalle-Orchester Zurich, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra i Rotterdam Philharmonic Orchestra.

Jako propagator muzyki współczesnej, Andrzej Boreyko z Orkiestrą Filharmonii Narodowej dokonał nagrań utworów Pawła Kleckiego, Jana Adama Maklakiewicza, Andrzeja Czajkowskiego, Giji Kanczelego, będącymi światowymi premierami fonograficznymi.

W poprzednich latach Andrzej Boreyko pełnił funkcję dyrektora muzycznego takich zespołów, jak Jenaer Philharmonie, Symphoniker Hamburg, Berner Symphonieorchester, Dusseldorfer Symphoniker, Winnipeg Symphony Orchestra, Belgian National Orchestra oraz Naples Philharmonic.